Høsthygge

15 Oct

Jeg leser Jane Eyre, hører på regnet og ler så jeg får vondt i magemusklene, og tenker “herregud, hvorfor har ingen fortalt meg hvor morsom Jane Eyre er?”. Alt jeg har hørt har vært dunkle advarsler mot romantikk, såpe og dårlige menn (mamma da, Mr. Rochester er fantastisk).  Jeg koser meg glugg i hjel med kindleversjonen min, som i tillegg til å veie ingenting og være gratis, kommer med oversikt over de mest populære sitateneNoe som kan telles som underholdning i seg selv. Der hvor 3257 personer har valgt å  highlighte:

Laws and principles are not for the times when there is no temptation: they are for such moments as this, when body and soul rise in mutiny against their rigour; stringent are they; inviolate they shall be. If at my individual convenience I might break them, what would be their worth?”

hopper jeg blankt over moralen, og rett til underholdningen:

“Jane, you look blooming, and smiling, and pretty,” said he: “truly pretty this morning. Is this my pale, little elf? Is this my mustard-seed? This little sunny-faced girl with the dimpled cheek and rosy lips; the satin-smooth hazel hair, and the radiant hazel eyes?” (I had green eyes, reader; but you must excuse the mistake: for him they were new-dyed, I suppose.)

og de språklige perlene:

The ground was hard, the air was still, my road was lonely; I walked fast till I got warm, and then I walked slowly to enjoy and analyse the species of pleasure brooding for me in the hour and situation

(Og for å være ærlig får jeg nesten en tåre i øyekroken på slutten, tisser omtrent på meg når alt holder på å gå galt, og heier på kjærligheten hele veien. Men i likhet med den godeste Jane, vet jeg bedre enn å innrømme det offentlig).

15 Responses to “Høsthygge”

  1. Elida October 15, 2012 at 7:59 pm #

    Eg elsker “Jane Eyre” og blir overlykkelig kvar gong eg ser den i butikken, eller finner ut at nokon leser den. Kos deg!

    • Haruhi October 16, 2012 at 5:33 pm #

      Har virkelig kost meg! Nå sitter jeg og vurderer om jeg skal prøve meg på en av de andre søstrene.

  2. SiriV October 16, 2012 at 7:45 am #

    Jeg er også kjempeglad i Jane Eyre. Og så er jeg kjempeglad for å ha kommet innom denne bloggen (kommer tilbake, altså). Du skriver annerledes om bøker, og det er deilig!

    Helt enig i at Jane Eyre er morsom. Jeg liker også blandingen av skrekk- og kjærlighetshistorie. Et spøkelse på loftet, liksom!

    • Haruhi October 16, 2012 at 5:39 pm #

      Takker, bukker.

      Godt å høre at det er flere som ser humoren. Og, ja! The madwoman in the attic. Elsker.

  3. Hedda October 16, 2012 at 4:44 pm #

    Nå fikk jeg også lyst til å lese “Jane Eyre” igjen. Ypperlig høstlektyre!
    Hvis du ikke har lest noe av de andre Brontë-søstrene, så kan det anbefales. Jeg er veldig glad i “Stormfulle høyder” – den er også humoristisk, mørk og romantisk.

    • Haruhi October 16, 2012 at 5:38 pm #

      Ja, den passer jo helt perfekt til årstiden. Har ikke turt å prøve meg på de andre søstrene ennå (advarslene fra min mor var mye de samme). Lurer på om jeg skal gi Emily en sjanse senere i høst.

      • labben October 20, 2012 at 10:17 pm #

        Yay for Jane Eyre, men i motsetning til Hedda kan jeg styre meg for Stormfulle Høyder. Jeg har inntrykk av at det er en bok man enten elsker eller hater og jeg havner i den siste kategorien. Idiotiske karakterer, håpløs historie. For meg var boken ganske meningsløs.

        • Haruhi October 21, 2012 at 6:26 pm #

          Ja, jeg synes å huske å ha lest din omtale av Stromfulle Høyder (og at det ikke bare er du og min mor som er skeptiske til den – kjenner at jeg blir litt nysgjerrig på om jeg kommer til å like eller ikke).

  4. astridterese October 16, 2012 at 5:05 pm #

    Jeg har ikke lest Jane Eyre. Men det høres det absolutt ut som jeg burde gjøre! Jeg har også fått meg Kindle og synes det er veldig lettvint!🙂

    • Haruhi October 16, 2012 at 5:40 pm #

      Ja, les les! Jeg vedder på at kindlen min bidrar kraftig til at jeg får lest flere klassikere, utrolig praktisk.

  5. Melusine October 20, 2012 at 8:32 am #

    Jane Eyre holder jeg også på å lese, dvs den ligger mest på vent i vesken eller på nattbordet for jeg leser the Forsyte Saga i forbindelse med Lesesirkel 1001 bøker og har ikke prioritert Jane Eyre på en stund. Men nå fikk jeg lyst til å finne den frem igjen, for det er en god bok – må bare bli ferdig med den andre🙂

  6. Stjernekast October 28, 2012 at 9:07 pm #

    Åh, for noen dager siden bestemte jeg meg for at jeg skal kjøpe meg et lesebrett på nyåret og hver gang jeg ser et bilde av et kribler det i magen. Jeg, som mange over, liker Jane Eyre godt. Jeg må også si meg enig med hun som ikke var begeistret for Storfulle høyder. En mørkere bok har jeg ikke lest. Det var dyster lesning. Vil du høre favorittsitatet mitt fra Jane Eyre?😀

    «For,» sa han, «jeg har iblant en merkelig følelse – især når De er nær meg, som nå – det er som om jeg har en snor et sted under ribbena på venstre side, og den er stramt og uløselig knyttet til en tilsvarende snor på tilsvarende sted i Deres lille legeme. Og hvis det stormende sundet og tredve mil landjord eller så skulle komme mellom oss, da er jeg redd den snoren vil ryke, og da er jeg litt nervøs for å få en indre blødning. Men De, De kommer til å glemme meg.»

    Å sukk.

    • Haruhi October 28, 2012 at 9:47 pm #

      Åh, perfekt sitat! Elsker hvordan man blir skikkelig rørt, men samtidig nesten får kniseanfall mot slutten. Jane Eyre i et nøtteskall, hvis du spør meg.

      Stormfulle høyder er fremmest i køen nå – etter at jeg har fått trålet meg gjennom The Mysteries of Udolpho (gotisk høst, indeed).

  7. Lines bibliotek December 3, 2012 at 10:27 am #

    Nå er det virkelig ikke meningen å stalke bloggen din og spamme den med kommentarer på innlegg jeg burde ha lest for lenge siden, men DET ER JO JANE EYRE!! Elsker boka, elsker den. Mr Rochester er så vanvittig kul med sine manipulasjoner og sleivete kommentarer og humørsvingninger. Dessuten er ikke boka romantisk i moderne forstand. Hele spillet mellom Jane og Rochester er så manipulerende og subtilt intellektuelt at det ikke kvalifiserer som klissete kurtise. Det er ikke Charlotte Brontës skyld at så mange dårlige forfattere har kopiert henne i ettertid for å lage formelaktig klisjéromantikk, og at det derfor slår tilbake på hvordan folk tolker Jane Eyre. Jeg tror jeg må skrive om boka en dag!

    • Haruhi December 4, 2012 at 8:17 pm #

      Spam to your heart’s content!

      Og, ja, ja, JA. Skriv om Jane Eyre, pretty please! Jeg ble i grunn for overveldet til å klare å formulere noen klare tanker på papir, i den lille gule notisboka mi har jeg stort sett tegnet strekmenn. Enig i at det slettes ikke er klissklass, jeg ble veldig positivt overasket av boka (og er fremdeles i sjokk over enkelt ting jeg har hørt sagt om den på forhånd).

Leave a Reply

