Septemberstatistikk

8 Oct
Fem bøker lest i september; eller åtte om du vil. For Kristin Lavransdatter er faktisk tre bøker, og Elskede burde telles som minst to. I tillegg har jeg lest halve Jane Eyre, og skrevet min første bokomtale (ca ca). Jeg har også begynt å trene, og tar snart rekord i antall timer tilbragt utenfor senga pr. døgn. Kjenner at det blir vanskelige å holde seg unna caps, utropstegn og blunkesmilefjes i dette innlegget. Consider yourself warned. 

Bøkene

  1. En lystig karusell: vandreren Globus Liloyans eventyr i Norge- Varazdat Grigoryan (fire)
  2. Kristin Lavransdatter – Sigrid Undset (seks!)
  3. Ville Veier – Annie Proulx (fem)
  4. Evig Søndag – Linnéa Myhre (fire)
  5. Elskede – Toni Morrison (seks)

Kjønn
….Varazdat Grigoryan er en mann altså.  Æresord. Forøvrig skal jeg gi meg nå, kanskje til og med slutte å telle. Ihvertfall slutte å late som om det spiller noen rolle om forfattere sitter eller står når de tisser, for statistisk sett så er kvinnene beste i år. (Selv om mennene bestandig har vært best før).

Terningkast

To (!)  seksere, en femmer, to firere.

Hvis noen skulle ha tvunget meg til å kåre månedens beste så ville jeg ha valgt Kristin. Ikke fordi den nødvendigvis er den beste boka, – men fordi jeg ikke har levd meg så inni en bok siden lotr (og da var jeg 12 folkens). Han som satt ved siden av meg i sofaen måtte til stadighet minne meg på at jeg leste fiksjon, “det skjer ikke på ordentlig Haruhi, det er ingen som dør” sa han, “det vet jeg da vel, handlingen foregår jo på 1300tallet din fjott. Det er lenge siden de dødde, – men det gjør det da ikke noe mindre trist?” svarte jeg, før jeg tørket tårene å leste videre. Åh, Sigrid. Åh, Kristin. Åh, Erlend din… Ja. Her burde jeg sagt noe om de fire andre, men Elskede er behørlig omtalt, og Linnéa er kort og godt best på blogg. For Ville Veier lese Kathleens fantastiske omtale som førte til at jeg leste boka. Og Varazdat Grigoryan høres mer imponerende ut jo mindre man vet om ham.

Land

To erkeamerikanere, to nordmenn, og en armener (at Varazdat Grigoryan ikke bare er norsk statsborger, men faktisk bor her i Levanger trenger vi ikke å snakke så høyt om).

Tema

Tro, håp og kjærlighet (Myhre, Undset). Smerte, savn (Morrison) og hvordan få så langt skjegg som mulig (Proulx, Grigoryan).

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 7  stk fantasy bøker.
  2. Hvem trenger sci-fi når man har slaveri?
  3.  3 stk grafiske noveller.
  4. Nevermind Selma, Sigrid is the new shit.
  5. SIGRID SIGRID SIGRID.
  6. 2 1001 bøker.  
  7. 1 lesesirkelbok, som jeg til og med har blogget om. True story.
  8. Jeg leste Elskede på norsk, og synes jeg fortjener plusspoeng i bøtter og spann. Det er mye mulig at Morrison på originalspråket hadde vært for mye for meg, – og bare tanke på å kunne ha gått glipp av den fulle opplevelsen. Det må nevnes at jeg først turte å plukke opp Morrison på norsk etter heavy kommentarfeltstalking og forsikringer om at Mona Langes oversettelse var fullgod. Jeg leste også Ville Veier på norsk. Og angrer. Annie Proulxs sine noveller er så gjennomført amerikanske, at norsk nesten gjorde fysisk vondt – jeg får følelsen av lese noveller fra indre Finnskog i stedet for Wyoming. Oversettelsen var god den: men når hovedpersonen i den ene historien kaller hun som bor i nabocampingvogna for “feit kjerring” blir  jeg irritert fordi jeg ikke får høre ham si “fat bitch”, som høres så sinnsvakt mye bedre ut. For å ikke snakke om den andre naboen “store gutt”. Wyoiming er wyoming, og white trash snakker amerikansk og jeg skal kjøpe alle de andre novellesamlingene til Proulx. Så det så.
  9. Armenia, dere.

(For en gangs skyld skal jeg avstå fra å si noe om designet, selv om jeg helt sikkert kunne ha dratt et par halvvittige paralleller til det nordtrønderske klimaet, eller mitt eget stemningsleie. I stedet benytter jeg anledning til å si at jeg har vært på min første og siste zumbatime, og avslutter med følgende illustrasjon fra en aerobictime i Tanzania. Legg merke til hvordan jeg (i hvit) og hun i rødt er de eneste som har skjønt at man skal vifte med armene)

7 Responses to “Septemberstatistikk”

  1. ellikken October 9, 2012 at 10:17 am #

    Yey! Både nytt design OG bilde! *lykkELIg*

    P.S. Leggene dine er uforglemmelige om man forstørrer bildet til 200 prosent.

    • Haruhi October 9, 2012 at 6:35 pm #

      Ja! Ikke alle som har legger som kan gjøre DET. Kjenner jeg er litt stolt (selv om min første reaksjon var “hjelp, er leggene mine så tjukke at jeg får kommentarer om dem på Internett?!”).

      Usikker på om dette telles som å legge ut bilde av seg selv da. Babysteps.

  2. Linn October 9, 2012 at 12:36 pm #

    Imponerende kapasitet på deg og, elsker måten du skriver på – tror vi har lik humor. Du fikk meg til å vurdere å lese Sigrid Undset, leste om Kristin da jeg var 16. Mulig en god del av det var lost on me.

    • Haruhi October 9, 2012 at 6:37 pm #

      Takk det samme!

      Les, les, les! Jeg tror Kristin Lavransdatter hadde kjedet meg når jeg var seksten – men har hørt at veldig mange ble forelsket i henne på den tiden (eller; at folk leste Kransen med hjertet i halsen og tårer i øyekroken, og syntes Husfrue + Korset var tull). Jeg skal definitivt lese mer av Undset, og jeg ser ikke bort i fra at jeg leser Kristin igjen også.

      • ellikken October 10, 2012 at 8:39 am #

        Oh yeah, les Sigrid Undset, pretty please!

  3. Stjernekast November 18, 2012 at 4:01 pm #

    Oftere jeg ser på bildet av deg (og leggene dine) jo morsommere er det. Beklager, det er ikke meningen å le av folk men dette var et svært godt bilde, det kunne vært med i boka Miss Peregrin og øyas hemmelighet med de andre okkulte og besynderlige bildene. Du kunne vært jenta som kan gjøre armer og legger usynlig eller en jente som kan å flakse kjempe raskt forså å fly.

    Jeg kjøpte nylig alle tre Kristin bøkene av Sigrid på et bruktboksalg denne uken. Jeg har ingen forventninger (prøver å ikke ha noen forventninger). Det er “tre i en” og samme bok, det liker jeg godt da. Da betalte jeg bare tyve for tre bøker i stedet for en. Jeg lurte dem.

  4. Lines bibliotek December 2, 2012 at 9:08 am #

    Herregud, hvor har jeg vært hen i høst?? Du har jo lest Sigrid!! Og oppdaget Kristin!! Dette innlegget har jeg ventet på siden jeg oppdaget bloggen din, jo! FOR en god nyhet å lese tidlig en søndags morgen. Jeg grein fælt av boken, jeg også. Spesielt siste boken. Erlend og Simon og ja… Det var jo ikke sånn det skulle gå! Kristin Lavransdatter kan man lese flere ganger i livet (har jeg hørt). Etter hvert som man blir eldre, endrer man syn på den (har jeg hørt). Men den blir bare bedre og bedre (har jeg hørt). Jeg er ikke fremmed for å prøve.

Leave a Reply

