Auguststatistikk

5 Sep

Sju leste i august, men ingen hallelujastemning – jeg sliter ennå med fanges av bøker, og tilbringer en raskt økende del av døgnet foran tvskjermen eller i fosterstilling. Eller på jobb. Satser på at nedtrapping fra 110% stilling vil hjelpe noe på leselysten (og funker ikke det, så får jeg selge tven).

Bøkene

  1. I en og samme person – John Irving (fire)
  2. Child of God – Cormac McCarthy (fire)
  3. Farlig midtsommer – Tove Jansson (fem)
  4. Mummipappa på eventyr – Tove Jansson (fire)
  5. Darling River – Sara Stridsberg (fem)
  6. The Challenge for Africa – Wangari Maathai (to)
  7. A Pale View of Hills – Kazuo Ishiguro (tre)

Kjønn
Tre damer, tre menn. Jeg er så god å likestilling at jeg burde slutte å jobbe som sykepleier.

Terningkast

To femmere, tre firere, en treer og en toer.

Verken Irving, McCarthy eller Ishiguro innfridde forventningene mine. Irving kan tilgis, da han har skuffet før (jeg grøsser bare jeg tenker på Den fjerde hånden, og blir irritert hvergang noen nevner Siderhusreglene). Men McCarthys fall fra pidestallen blir vanskeligere å takle. Når jeg åpner en bok av McCarthy forventer jeg altoppslukende mørke, ikke en småmorsom bok om en nekrofil redneck (men hadde boka vært skrevet av noen andre, skal vi ikke se bort i fra at jeg hadde genierklært den). Heldigvis fikk jeg mørke nok for en stund etter å ha stiftet bekjentskap med Stridsberg. Jeg har aldri lest en bok som har hatt så stor innvirkning på kostholdet mitt før.’Nuff said. Tove Jansson er min nye heltinne, og bare en noe begrenset økonomi hindrer meg i å lese samtlige mummibøker på rappen. The Challenge for Africa burde egentlig ha hett The Smugness of Wangari Maathai. Ugh.

Land

USA, Sverige, Finland, Kenya, England. Ikke så verst (og da regner jeg Finland for en større bragd enn Kenya).

Tema

Sex med feil personer (Irving, Stridsberg, McCarthy), kunsten å huske sitt eget liv (Ishiguro) og alt som er fint i denne verden (Jansson).

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 7  stk fantasy bøker.
  2. 0 scifi. Bare tanken på tentakler etter å ha lest Darling River…
  3.  3 stk grafiske noveller.
  4. Det er ennå ikke (offisielt sett) høst, og Selma er veloppdragen nok til å vente på tur.
  5. Sammen med Sigrid.
  6. 1 1001 bok. 
  7. 0 lesesirkelbøker.
  8. Jeg leser Irving på norsk, og har alltid gjort det (og har aldri blitt kvitt en nagende tvil om at det er en av grunnen til at jeg ikke helt elsker ham). Sykt forvirrende når en av karakterene i boka var norsk: engelsk med norsk aksent, oversatt tilbake til norske = tullball.
  9. Finland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare for å feire at jeg har smartphone, sånn 20 år etter alle andre. Kanskje blir det til og med instagram på meg med tid og stunder, man trenger jo ikke talent for å være der. Og aprikos talent; hva synes dere – skal bloggen fortsette å være sterilsentral, eller gå tilbake til rosa/gul/turkis craziness? (Noe annet og mer stilfullt er utelukket, jeg har svært begrenset evner. En gang i tiden var denne vakre internettboligen min, men den var designet av noen med skills.)

11 Responses to “Auguststatistikk”

  1. labben September 5, 2012 at 5:02 pm #

    Jeg stemmer for gul eller turkis craziness, men den sterile ser nok mer proff ut. Hvor har du fått tak i mummibøkene? Mamma var sikker på at jeg hadde mummibøker når jeg var liten, men det viste seg at jeg bare hadde tegneseriebøker og bildebøker. Jeg vil også lese mummibøker.

    Ishiguro har foreløpig aldri skuffet meg, og det inkluderer A Pale View of Hills!

    • Haruhi September 5, 2012 at 6:26 pm #

      Jeg trives nok egentlig best med craziness jeg også, – det er jo ingen vits i å se proff ut når man ikke er det.

      Mummibøkene mine ble kjøpt på norli (til 60 kr stk!), og var faktisk innflyttningsgave fra min mor. Etter at salget tok slutt har jeg ikke sett noe mer til dem på norli, dessverre.

      Det er innmari barnslig av meg, men jeg følte meg rett og slett litt snytt av A Pale View. Genialt var det jo, og det fikk virkelig fram hvor subjektive minnene våre er..men, ja. Jeg ble først sjokkert, og så litt skuffet.

  2. ellikken September 5, 2012 at 5:37 pm #

    Jeg er så imponert, du har smarttelefon! Imponert og litt misunnelig, men aldri i verden om jeg innrømmer det. I alle fall ikke sistnevnte. Nei, jeg er stolt av min nittitalls-Nokia. Den har… den har… batterikapasitet på en uke! Noen vil hevde det er fordi jeg verken kan ta i mot eller sende mms eller være på internet. Jeg hevder det er fordi jeg har nittitalls-Nokia.

    Den fjerde hånden er møkk, fy søren. Siderhusreglene (sorry, sorry, sorry, ikke bli irritert), derimot, liker jeg veldig godt.

    McCarthy, forresten. Unnskyld. Men jeg får vondt i øynene mine når jeg ser at H’en er et annet sted enn den skal være. Unnskyld igjen, men jeg simpelthen må. Måååååå. Unnskyld!

    Og Stridsberg? Sist jeg sjekket hadde jeg fortsatt Stridsberg-noia. Når jeg skriver disse ord kjenner jeg at jeg fortsatt har Stridsberg-noia. Jeg ser bort på Drømmefakultetet og det vrenger seg helt. Jeg må i terapi. Måååååå. Nemlig!

    • Haruhi September 5, 2012 at 6:12 pm #

      Aiaiai! Superflaut. Beklager på det sterkeste. Til mitt forsvar googlet jeg både Ishiguro og McCarthy, på forhånd – i et tappert forsøk på korrekt staving. Tydeligvis kan ikke google stave. Tror jeg har fått plasserte alle h’ene rett nå.

      ALLE liker Siderhusreglene. Snøft. Heldigvis har jeg hittil ikke møtt noen som faktisk liker Den fjerde hånden.

      Den eneste (offisielle) grunnen til smartphone innkjøp var at den gamle hadde blitt særdeles selektiv angående hvilken sms den mottok. Mms hadde den ikke kunnet sende på et par år.

      Terapi kunne nok ha vært en god ide etter Darling River også, og de sier at Drømmefakultetet er sterkere kost…

      • ellikken September 5, 2012 at 6:55 pm #

        Han japaneseren kommer jeg aldri til å skrive navnet til med mindre jeg må. Og egentlig må jeg, for i år har jeg lest Never let me go, og den har han vitterlig skrevet.¨

        Men du? Hva er det på tallerkenen? Mølsgræt?

      • Haruhi September 5, 2012 at 8:05 pm #

        Havrekjeks! Hallo – alle kan da se at maten på bildet verken er flyttende eller halvflytende.

        (Tenker jeg holder meg unna instagram en goood stund til, sånn fram til jeg klarer å ta bilde av kjeks, uten at den kler seg ut som grøt. Nå fikk jeg lyst på kjeks. Damn you).

      • ellikken September 5, 2012 at 8:40 pm #

        Jeg har lyst på mølsgrøt. Nå. Damn you too!

  3. romvesen September 5, 2012 at 6:24 pm #

    Gratulerer med iPhone! Jeg fikk min 19 år og 51 uker etter alle andre. Hurra, det er dritgøy med iPhone!

    Finland er eksotisk. Tror Tove Jansson er den eneste finske jeg nei, Sofi Oksanen for…!!! Sofi Oksanen! Hun er i samme kategori som Stridsberg i hva angår kvalitet.

    PS: Jeg stemmer for rosa blogg. Elsker rosa, sukkerspinn er jo rosa!

  4. romvesen September 5, 2012 at 6:29 pm #

    (Kom på nå at du skrev smartphone og ikke iPhone, og at jeg igrunnen mente smartphone generelt)

    • Haruhi September 5, 2012 at 8:08 pm #

      Rosa notert!

      Og JA Oksanen og Stridsberg er samma ulla. Damer som skriver som guder. Jeg grugleder meg til Drømmefakultetet nå.

  5. Lines bibliotek September 30, 2012 at 8:02 pm #

    Jeg stemmer også for rosa craziness. Det er så morsomt å komme inn på bloggen din og tenke “Oisann! En rosabokblogger?!” for så å lese de tre første linjene i hva-du-nå-enn-har-skrevet og skjønne at du er en ANTIrosabokblogger. Det er dessuten ingen vits i å gå for “proff” layout når “proff” egentlig bare betyr “døll”.

    Jeg er meget imponert over ny telefon, selv om jeg også trodde det var havregrøt. Selv vet jeg ikke hva Instagram er for noe engang, og jeg tviholder på gammel-Nokiaen som ikke duger til noe som helst annet enn å ringe folk og sende sms. Det er så dumt, for hvorfor skal man ringe folk når man heller kan ta skikkelig stilige bilder? Jeg liker jo ikke engang å snakke i telefonen! Men jeg er så alvorlig teknologihandicappet at jeg står over enda en stund. Først må jeg finne ut hva Instagram er.

    Så flott at ingen av dere likte Irving-boka! Den står på ønskelisten min. *delete*. Stod på ønskelisten min. At Stridsberg er genial, velger jeg å overse til jeg har fått lest Oksanen.

    (Og ja, jeg vet at jeg var lovlig sent ute med kommentaren. Rakk september med et nødskrik. Unnskyld!)

Leave a Reply

