Butler søkes

4 Sep

Sommeren har blitt tilbragt i en storslagen herregård i hjertet av England, jeg har nå sett samtlige episoder av Downton Abbey så mange ganger at jeg snakker i munnen på Mr. Carson og Lady Mary Crawley. Jeg trenger derfor input, og siden dette tross alt en gang i tiden var en bokblogg velger jeg å spørre etter forslag til bøker, og ikke tv-serier. Bøker som tar for seg engelske herregårder, første verdenskrig, storhetstid og nedgangstider (selv om jeg har en mistanke om at konseptet er best på tv, jeg har møtt Lady Mary og hennes like i mange bøker – og hatet henne, men nå er jeg ugjenkallelig forelsket, og velger å forkaste alle prinsipper).

Alle anbefalinger taes hjertelig i mot, siden jeg ikke kan huske å ha lest noen bøker satt til akkurat denne tidsperioden tidligere (on a unrelated note: anbefalinger om å heller lese bøker som tar for seg WW2 eller aftermath ignoreres, jeg har tross alt fullført grunnskolen). Den eneste boka med snev av WW2 jeg kan huske å ha likt er Kazuo Ishiguros The Remains of the Day, som i grunn minner meg om alt det jeg liker ved Downton Abbey: forholdet mellom herreskap og tjenerskap, verdighet, gamle verdier og nye verdener. Det er i ihvertfall dette jeg forteller meg selv at jeg elsker, den såre stemningen, stillheten før en krig og bråket etter – men kjolene, intrigene og den britiske humoren kan også ha spilt en viss rolle.

A Pale View of Hills av samme forfatter har også litt av denne sårheten i seg – en nasjon som skal bygges opp igjen etter en krig, liv som skal syes sammen igjen, nye sjanser. Men der The Remains of the Day er en gjennomført velskrevet bok, som hele tiden holder en viss spenning på tross av sin lavmælte stil, opplever jeg til tider A Pale View  som litt kjedelig. Språket er godt, men historien fanger meg aldri helt, jeg blir aldri over middels interessert. Kanskje fordi The Remains består av hovedpersonens egne memoarer og derfor kommer nærere – mens mesteparten av A Pale View består av betraktninger av andres liv, dog – gjennom en gammel dames tilbakeblikk på sitt liv.

Der hvor historien i The Remains  taler for seg selv, bæres nesten hele tyngden av A Pale View  av et eneste vendepunkt, en twist – og en liten, særdeles gammeldags, del av meg anser dette som juks. Eller i det minste noe som kun er tillatt innen krim, og knapt da. Når det er sagt er begge bøkene veldig godt skrevet, og jeg gleder meg til å stifte nærmere bekjentskap med Ishiguro. Jeg gleder meg nesten så mye at jeg har glemt at jeg er på jakt etter krigsbøker og Downton-stemning. 

Aah. Der husket jeg det.

7 Responses to “Butler søkes”

  1. labben September 4, 2012 at 5:14 pm #

    Jeg kommer ikke på noe seriøst (annet enn The Remains of the Day, men den har du jo allerede nevnt). P.G. Wodehouse har skrevet haugevis av bøker om slott, herregårder, butlere, England og storhetstid. Nå må det nevnes at alt han skriver er tullete og useriøst, men god underholdning er det, og butlere kan du møte i massevis.

    Skal følge godt med på dette kommentarfeltet, for jeg vil gjerne også lese noe ala det du beskriver. I mellomtiden kan jeg gjerne vurdere å se Downton Abbey for det har jeg ikke gjort enda.

    • Haruhi September 5, 2012 at 1:37 pm #

      Se se se!! Perfekt høstunderholdning.

      Wodehouse har jeg knapt lest noe av (en bok, på engelsk, når jeg var 13 – skjønte ikke en dritt), men jeg er nesten redd for å forsøke; hva hvis det er så morsomt at jeg ikke klarer å slutte? Hjelpes.

  2. romvesen September 4, 2012 at 6:45 pm #

    Jeg tror det er en butler i ‘Brente skygger’ av Kamile Shamsie. Relativt underholdende (og lettlest) bok, men vet ikke om den er så mye mer enn det akkurat. WW2 viser seg i den med at hele romanen starter under atombomben i Nagasaki, men nærmer seg ellers ikke en historietime på ungdomsskolen.

    • Haruhi September 5, 2012 at 1:38 pm #

      Brente skygger har jeg i grunn bestemt meg for å ikke lese – dels på grunn av din omtalen av boken, og dels på grunn av coveret (ja, jeg dømmer).

  3. monika September 4, 2012 at 8:29 pm #

    I capture the Castle av Dodi Smith. Jeg har ikke lest denne, men den står i hylla og forsida er absolutt en av mine favoritter.

    • Haruhi September 5, 2012 at 1:39 pm #

      Takk! I Capture the Castle er googlet og notert! Ser ut til å være midt i blinken.

    • labben September 5, 2012 at 1:48 pm #

      Takk fra meg, jeg vil også lese den! Jeg visste det ville være lurt å følge med her.

      Wodehouse er så morsom at du ikke vil slutte. Nå vet jeg ikke om alle bøkene holder like god kvalitet (og de handler stort sett om det samme, så det kan være du går lei etter ti bøker eller noe slikt), men Blandings-serien er så langt genial og jeg klarer ikke å stoppe.

Leave a Reply

