Julistatistikk

23 Aug

Fem leste i juli, en mer enn i juni – men like fult horribelt lite. Til mitt forsvar gikk juli sykelig fort og jeg tviholder på at sommeren ikke har startet ennå og at sommerlesningen kan gjøres senere (vurderte å sykle med bind for øynene til jobb i dag, så jeg skulle slippe å se at jeg hadde på ullvotter).

Bøkene

  1. Song for Eirabu I – Kristin Tofte (fem)
  2. Song for Eirabu II – Kristin Tofte (femogenhalv)
  3. Like Life – Lorrie Moore (fire)
  4. Bonjour Tristesse –  Françoise Sagan (seks)
  5. Anna Karenina – Lev Tolstoj ( – )

Kjønn
Tolstjo er eneste hane i kurven. Og boka heter tross alt Anna Karenina og ikke Aleksej Vronskij. Vet ikke hva jeg skal si til mitt forsvar, og holder klokelig kjeft.

Terningkast

En sekser, to femmere, en firer og Anna. .

Det ser unektelig bra ut – men jeg kan ikke huske å faktisk ha kost meg med en bok i løpet av juli. Then agian – jeg kan ikke huske at juli har eksistert, og langt mindre passert. Eirabu 1 var et usedvanlig fint gjensyn, den er vist en av disse bøkene som er bedre ved andre gangs lesning. Og Eirabu 2 var ren perfeksjon. Bonjour Tristesse var kick-ass, og befriende kort.

Jeg og Moore kom ut skjevt; jeg var hundre prosent sikker på at jeg leste en roman – og satt og ventet på at trådene skulle samles, personen møtes, og sammenhengen komme fram. Men det skjedde aldri. Jeg leste, likte, og nikket for meg selv mens jeg tenkte “faen, dette kapitlet kunne jo stått gått på egne føtter – det er jo en hel liten novelle”.  Halvveis oppdaget jeg feilen, skammet meg dypt og sluttet å lese i en uke.

Anna vil jeg ikke snakke om helt ennå.

Land

Norge, Russland, Amerika og Frankrike. Konfettien kan godt få hvile.

Tema

Tja. Livet. Døden. Kjærligheten. (Skyt meg nå. Eller tving meg i alle fall til å slutte å blogge).

Måloppnåelse 

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 2 stk fantasy lest = totalt 8 av 7 (med verdens snilleste telling, men selv smuler er mat).
  2. 0 scifi.
  3. 0 tegnede romaner (ikke at jeg trenger å lese noen heller, mål oppnådd and stuff).
  4. Selma ryker stadig fram i køen.
  5. Og Sigrid følger hakk i hæl.
  6. 2 1001 bøker. 
  7. En forsinka lesesirkelbok.
  8. Bonjour Tristesse på engelsk er sikkert en dødssynd, men jeg overlevde helt fint altså.
  9. Frankrike?

Innrømmer at det ser ut som om jeg koser meg her (legg også merke til den sykt høye sommerfaktoren).

5 Responses to “Julistatistikk”

  1. Haruhi August 25, 2012 at 4:43 pm #

    Takker! Det er jo i grunn veldig fint, det er bare det at jeg er selverklært kvinnehater. Sånn litteraturmessig, – jeg kan siteres på utsagn à la “kvinner skriver bøker, menn skriver litteratur”. Inntil nå nylig tror jeg kjønnstatistikken min lå på 90/10, aner ikke hva som er i fred med å skje (men hvis det inneholder flere bøker på høyden med Eirabu, så klager jeg ikke).

  2. Mari - Flukten fra virkeligheten. August 29, 2012 at 9:40 pm #

    Anna Karenina var jeg over halvveis i dag jeg gav meg, den var for all del lesbar, jeg var bare på et sted i mitt liv hvor den ikke passet inn🙂 Jeg gleder meg vilt til å få lest Eirabu II, den står her ulest, jeg som trodde den ble plukket opp fortere fordi jeg hadde forhåndsbestilt den. Føler at jeg må ha en helg med absolutt ro for å nyte den.

    Sommeren har helt klart ikke vært her enda, den kommer snart… om jeg så må leve i fornektelse helt til den første snøen faller.

    Knall oppsummering av juli.

    • Haruhi September 4, 2012 at 5:23 pm #

      Jeg måtte også legge til side Anna Karenina en periode, før jeg fant tilbake til henne. Det er en bok som virkelige krever at man er innstilt på lese den, merket jeg.

      Du har virkelig noe å glede deg til! Jeg skulle nesten ønske jeg hadde spart Eirabu II litt lenger.

  3. Heidi December 8, 2012 at 12:40 pm #

    Eirabu må jeg få lest!

Leave a Reply

