Aprilstatistikk

6 May

Ni bøker lest i april, over halvparten i selve påskeuka. Feirer med runddans, og ønsker meg påskeferie flere ganger i løpet av året (samtidig som jeg ser mørkt på framtiden, det blir dårlig med påskeferier som yrkesaktiv).

 

Bøkene

  1. Bruno, Politimester – Martin Walker (tre)
  2. The Moonstone – Wilkie Collins (fem)
  3. Kadaverdoktoren – Lene Kaaberbøl (fire)
  4. Mysterium i Vestindia – Agatha Christie (tre)
  5. Doktoren mister en pasient – Agatha Christie (fem)
  6. Ender’s Game – Orson Scott Card (fire)
  7. Speaker for the Dead – Orson Scott Card (to)
  8. Bak den røde lykten – Su Tong (fem)
  9. Karen – en historie om Alzheimer – Helje Solberg (fire)
Kjønn

Fem menn. Fire damer.

 

Terningkast 

Tre femmere, tre firere, to tre’ere og en toer.

Jeg er krimskeptiker, men er usikker på om det er av natur eller vane. Kjørte derfor full krimpåske. Resultatet? Tja, to femmere, en firer og to treere. Collins brukte jeg litt tid på å komme inn i – mest fordi jeg forventet så himla mange flere lik enn det som dukket opp (skylder på Christie), men når jeg først kom inn i universet ble jeg virkelig sjarmert. Falt pladask for Mr. Betteredge. Christie selv skuffet meg med Mysterium i Vestindia – omtrent like givende som en strikkeoppskrift. Doktoren mister en pasient gjorde heldigvis at jeg fikk tilbake trua. Når man leser en mordgåte og vet hvem morderen er, men allikevel mistenker alle andre… Mesterverk. De to andre krimbøkene husker jeg knapt. Følt det ble nok krim, så hev meg over sci-fi’n i håp om grønnere gress. Den gang ei. Orson Scott Card ga meg først trua tilbake på sci-fi, før han brutalt rev den bort igjen.

Forøvrig går premien for månedens beste til Bak den røde lykten – en nydelige liten perle om en konkubines sorger og gleder; rørende og forførende. (Eller kanskje jeg bare var så lettet over å lese noe som var relativt sjangerfritt, at jeg forelsket meg spontant?).

 

Land

Tre briter (og både Christie og Collins er så erkebritiske at de burde telle dobbelt. I motsetning til Martin Walker, som skriver så varmt og følsomt om den franske landsbygda, at jeg nesten mistenker ham for å være et pseudonym og wikipedia artikkelen bare oppspinn). En amerikaner. Ennå en nordmann. Og en kineser.

 

Tema

Grovt inndelt (nok en gang):

  1. Hvem drepte hvem, og iført hvilket støvelpar?
  2. Hvor ble det av blodtrykksmedisinen?
  3. For å ikke snakke om diamanten?
  4. Hvorfor er liket fullt av avføringsrester?
  5. Og dekorert med hakekors?
  6. Og hvem sliter litt med å se poenget i krim?
Såvel som veldig mye mat, ensomhet, kjærlighet og et kjapt innføringskurs i ledelsestrategier og rasisme.

 

Måloppnåelse

Vel. De originale målene + progresjon finnes her.

  1. 0 fantasy.
  2. 2 stk scifi lest. En likt. En hatet.
  3. Har lest jævla mye  Scandinavia and the WorldBurde gi poeng.
  4. Har stjålet / lånt et stykk svensk praktugave av Jerusalem fra min mors bokhylle. Føler at den fysiske nærheten gjør at jeg og Selma har blitt litt bedre kjent.
  5. I tillegg har jeg snakka fryktelig mye om Sigrid på jobb. Elsker yrket mitt.
  6.  2 1001bøker lest; Doktoren mister en pasient og The Moonstone .
  7. Er superstolt over å ha fullført en lesesirkelbok, og det i god tid også. Elsker påsken.
  8. Leser AC på norsk, siden det er det språket hun er tilgjengelig på i heimen.  Er stygt redd for at jeg går glipp av noe. Når Mysterium i Vestindia = A Caribbean Mystery og Doktoren Mister en pasient = The Murder of Roger Ackroyd  tillater jeg meg å tvile på resten av oversettelsen også.
  9. Månedens beste kom fra Kina; skrevet på mandarin og originalt utgitt i Kina. Herlig. Man kan si hva man vil om Kinas strenge sensur, men det var godt å lese noe kinesisk som ikke tok for seg kulturrevolusjonen.

 

 

3 Responses to “Aprilstatistikk”

  1. romvesen May 6, 2012 at 9:26 pm #

    Men tenk at som yrkesaktivt trenger du ikke å tenke på alt du må gjøre når du IKKE er på jobb! Det er fri etter jobb liksom. Som student tenker jeg hele tiden på at jeg burde lese mer, jeg leser aldri nok, kunne ha lest mer på tirsdag, faen, selvdisplinen, burde ikke gått og tatt en kaffe, møtte på S og så ble det to timer… osv. Jeg gleder meg sånn til å begynne å jobbe, så jeg har fri når jeg har fri. F.eks. i dag. I dag er det søndag, jeg har lest og lest i ‘Liberty’, samtidig som jeg har tenkt at det er bare to uker til eksamen og at jeg burde ha lest i den tjukke, røde boka i sekken min i stedet.

    Ååå, det er forresten sant, føler hver eneste bok jeg har lest fra Kina handler om kulturrevolusjonen. Bortsett fra ‘Beijing, baby.’ Som jeg forøvrig likte veldig godt da jeg leste den som femtenåring. Jeg syntes den var helt craaazy, og litt ekkel også, så likegyldig, så likegyldig til livet. Tenåringslsløvsinn på sitt verste. (Og ps, ikke at jeg har lest så fryktelig mange kinesiske bøker, jeg skal ikke skryte på meg det altså.)

    • Haruhi May 8, 2012 at 7:14 pm #

      Det er sant! Sommerferie hele året (for sommerferie = 100% stilling, hele sommeren).

  2. rosapille May 6, 2012 at 10:06 pm #

    Doktoren mister en pasient! Jeg elsker den; det er en av krimbøkene min indre skeptiker faktisk syns at er bryet verdt å lese flere ganger:)

Leave a Reply

