The War of Don Emmanuel’s Nether Parts

31 Mar

Hvem: Louis de Bernières.

Hva: Den første boka i Bernières Latin-Amerika trilogi, og hans debut.

Hvor: Engelsk forfatter, Latin-Amerikansk univers.

Når:  Lest for seks – sju uker siden. For lenge siden for hukommelse min, inntrykkene sitter, detaljene er long lost. Fine forhold for mini-omtale.

Fyrverkeri. Don Emmanuel tok meg med på en ellevill reise, fra start til slutt –  her møter man alt fra kvinnelige guerillasjefer, til eksentriske landeiere, såvel som verdenes søteste general – her er alt fra svevende prester og levende conquistadorer til massevoldtekter og tortur.  Dette er Latin-Amerikansk magiske realisme på engelsk, og finurlig samfunnskritikk såvel som glitrende humor. Bernières klarer å minne meg på alt det mørke ved Latin-Amerika (og verden som sådann), samtidig som han forfører meg – og lar meg bli forelsket i dette landet, disse menneskene, disse fargene. Magisk. Hvis jeg skulle ha hatt et ankepunkt  måtte de ha vært at jeg innimellom blir litt vel oppmerksom på at Bernières er britisk, eller, nei, på at han er ikke-Latin-Amerikansk: enkelte episoder hakker litt, jeg får en vag følelse av å se ting fra utsiden, med feil øyne, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på  akkurat hvorfor. Mye mulig jeg bare har lest for mye Marquez (trodde aldri jeg skulle si det) vanskelig å hoppe etter Wirkola etc etc. Dette er uansett bare sporadisk, og for det meste kjenner jeg virkelig Bernières kjærlighet for Latin-Amerika: å kunne skrive så vakkert, om så grusomme ting, er en kunst.

Don Emmanuel  ble lest på et dårlig hotell på Zanzibar, med føttene i det indiske hav, et glass rødvin i hånd og ferske minner fra sykehusarbeid i Tanzania i hodet – allikevel følte jeg meg nærmere Latin-Amerika enn Afrika. Jeg lar det tale for seg selv, og henviser forøvrig hit, for de som skulle være interessert i å vite nøyaktig hvorfor boka er så bra som den er, og hva den faktisk handler om.

10 Responses to “The War of Don Emmanuel’s Nether Parts”

  1. Isabella March 31, 2012 at 9:22 am #

    Fin omtale:) Hørtes ut som en veldig bra bok:) Ønsker deg en god påske!:)

    • Haruhi April 3, 2012 at 11:35 am #

      Takk. Boka er bedre enn jeg klarer å beskrive🙂

  2. Lines bibliotek March 31, 2012 at 9:05 pm #

    YESS!! Det er en herrrrrlig roman og jeg er glad du likte den! Jeg leste den på Kypros ved bassenget med en Corona i hånden og falt pladask. Les for all den neste bok i trilogien, selv om den er litt mindre utmerket enn denne. Men den er sommerlig og frodig, og det er det snart sesong for.

    Jeg liker veldig godt bokinnlegg fra din kant, og håper at dette ikke blir det siste. Nei, dette må bli det første i en lang lang rekke…

    • Haruhi April 3, 2012 at 11:38 am #

      Gleder meg til nr. 2! Må inn på ukjente jaktmarker (amazon) for å skaffe meg den, men antar at det er verdt det. Skal det bli flere bokinnlegg må jeg nok lære meg å skrive om bøkene like etter at jeg har lest dem.

  3. Mira Jakobsen April 2, 2012 at 10:12 pm #

    Flott omtale!

  4. ellikken April 3, 2012 at 12:37 pm #

    Se!
    http://ellikkensbokhylle.blogspot.com/2012/04/lest-i-2012-mars-bursdagsgave.html

    Send meg adressa di til ellikken@gmail.com hvis du tør🙂

  5. astridterese April 4, 2012 at 12:04 pm #

    Jeg har lest Señor Vivo and the Coca Lord av Louis de Bernières og likte den kjempegodt. Jeg falt helt for humoren hans. Etter din fine omtale kunne det vært spennende å lese denne boken og.

    Jeg ønsker deg en riktig fin påskeuke!

    • Haruhi April 4, 2012 at 8:43 pm #

      Les den! Selv gleder jeg meg til å få lest Señor Vivo, selv om jeg er redd jeg har litt vel høye forventninger.

      God påske til deg også🙂

  6. stjernekast August 28, 2013 at 9:00 pm #

    “Amerikansk magiske realisme på engelsk, og finurlig samfunnskritikk såvel som glitrende humor.” Åå du skriver godt. Imponerer hele tiden.

Leave a Reply

