Why I don’t blog / mens vi venter på påsken

20 Mar

Jeg sitter på lesesalen, i en sliten lilla allværsjakke, mens jeg venter på at klokka skal bli halv ti, på å kunne gi meg selv lov til å gå hjem. Legge meg. På nabobordet sitter hun som alltid sitter der, hun i den lilla boblejakka (som er finere enn min, nyere, men sikkert ikke like funksjonell, ikke i dette været), hun sitter alene ennå, hun, spotify og sykdomslæren. Jeg sitter å venter på at han skal komme, snike seg inn på henne bakfra, pirke henne på skuldra, le høyt når hun skvetter. Funderer på om de er et kjærestepar eller ikke; håper de er det, men tenker at i så fall er sjeldne, de sitter aldri på samme side av bordet, kysser ikke, ankommer aldri sammen (men går aldri alene), kanskje han trener kickboxing før han leser, tar seg lov til det -siden han er så mye mer effektiv når han først starter, tre sider mot hennes ene. Han ser ut som en som driver med kickboxing. Tenker på hva jeg skal spise når jeg kommer hjem (hjem: dette stedet jeg drar til for å spise middag, mellom jobb og skole), lurer på om jeg er tom for appelsiner, på om bananene har rukket å bli dårlige. Tenker at jeg overdriver, det er slik skole skal være, alt annet har vært en illusjon, det er nå det begynner, det er snart over. Drikker kaffe med begge hender, og lurer på hva de der borte tenker om meg: hun med den litt ustelte hanekammen som bestandig beveger seg i takt med en musikk ingen andre hører, ser mer ut i lufta enn på pc-skjermen.

3 Responses to “Why I don’t blog / mens vi venter på påsken”

  1. romvesen March 20, 2012 at 8:59 pm #

    Likte dette! Liker observasjoner på lesesalen, men det er en stund siden nå siden jeg aldri får plass der jeg pleide å vanke og må gå på biblioteket i stedet. Nye tryner. Begynner å kjenne igjen han ene, la merke til ham fra starten av fordi han så ut som en gangster fra TV-serien Breaking Bad, en av meksikanerne, han er alltid på lesesalen på biblioteket og hører på musikk og taster i vei. Jeg hører aldri på musikk når jeg leser, men av og til når jeg skriver, og definitivt når jeg leser nyheter.

  2. ellikken March 23, 2012 at 11:07 am #

    Ja til slike innsyn i boblen, vi vil ha mere!

    (Og jaggu skjønte du hvilken bok jeg mente. Jeg er imponert!)

  3. stjernekast August 28, 2013 at 8:54 pm #

    Jeg vil også ha mere. Liker, liker, liker.

    Jeg har to bananer i kjøleskapet. De er nesten helt svarte. I morgen skal jeg spise dem, en til frokost, en til ‘mens-jeg-varmer-opp-middagsrester’ (fiskegrateng).

Leave a Reply

