Jabruarstatistikk

11 Mar

11 bøker lest så langt i år: fem i januar, seks i februar, tre i Norge, åtte i Afrika. Alt for mye til å få plass i en statistikk, eller i et hodet. Alt som ble lest før Afrika er behørig fortrengt og gjemt, og alt som ble lest i Afrika er uadskillelig fra, nettopp, Afrika. Derfor; fort og gæli, med harelabb og selektivt syn.

 

Bøkene

  1. Skinnende Gull, Glitrende Smaragd – Yiyun Li (fem)
  2. På vegne av venner – Kristopher Schau ( – )
  3. Last Argument of Kings – Joe Abercrombie (fem)
  4. Jamrach’s Menagerie – Carol Birch (fire)
  5. Verden Utenfor – Marita Fossum (tre)
  6. Gösta Berlings Saga – Selma Lagerlöf (seks)
  7. The White Tiger –  Aravind Adiga (fem)
  8. A pitiful plaything and other essays – Guangtian Li (tre)
  9. Babettes Gjestebud – Karen Blixen (tre)
  10. The War of Don Emmanuel’s Nether Parts – Louis de Bernières (seks)
  11. Innsirkling – Carl Frode Tiller (fem)

Kjønn

Fire damer. Seks menn. En dame som står for månedens beste, men også for flertallet av de halvdårlige. Verden står nok til påske i år også.

 

Terningkast 

Stor variasjonsbredde. Kjenner at jeg har lyst til å slutte med terningkast, bortsett fra den definitive lysten til å rope SEKS etter å ha lest  Gösta Berling, er det ingen av terningkastene som sier seg selv – eller nødvendigvis er logiske.

Jeg tror forøvrig februar kan kategoriseres som de skyhøye forventningers måned. Don Emmanuel har blitt så grundig anbefalt av blandt annet Line (ssh, jukselink, omtale av bok nr 2 i trilogien) og Labben, at det var med skrekkblandet fryd jeg endelig begynte lesningen – sjelden har en bok svart bedre til forventningene mine! Mer om det senere. Stakkars Gösta Berling hadde Keiseren av Portugalia å leve opp til, og jøye meg bestod den ikke ildprøven – med glans (mer om det også senere, sa hun og druknet i alt vannet hun tok seg over hodet). Babettes Gjestebud derimot, havner på lista over tidenes skuffelser – jeg er særs usikker på om det virkelig er samme person som skrev denne og Den Afrikanske Farm. Ellers er kanskje månedens største overraskelse at jeg faktisk likte både Carl Frode og Schau.

 

Land

Tre nordmenn. Tre briter. To kinesere. En danske. En inder (jeg orket ikke en gang og google Adiga, når du skriver en bok som heter The White Tiger og har den forsiden, så er du indisk, samme hva passet ditt måtte finne på å si). Og en svenske. Hipp hurra for tre asiater, og massiv buing over antallet nordmenn, skjønner ikke hvordan det har skjedd- og tenker at jeg skal passe bedre på i framtida (selv om to av tre var særdeles gode).

 

Tema

Hamna shida?

 

Måloppnåelse: 

Når jeg først har vært overambisiøs, for jeg vel stå for det også. De originale målene finnes her.

  1. 1 stk fantasy murstein nedlagt og elsket. Jummy.
  2. Null sci-fi.
  3. Null grafikk.
  4. 1 stk Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf (åh), nedlagt, elsket og herdersplassert i hylla.
  5. Sigrid derimot veide for mye til å bli med i håndbagasjen (Kristin Lavransdatter tre-i-en, auch).
  6. Kun 1 1001bok, godeste Gösta. Til mitt forsvar trodde jeg Tigeren var 1001lista, men den stod på feil liste (rules, rules).
  7. Ingen lesesirkelbøker. Forventningene har jeg lest før, og Cold Comfort Farm rakk jeg ikke å kjøpe før avreise.
  8. Bonuspoeng for å ha lest (og likt!) en bok som er oversatt fra engelsk, nekter å tro at Skinnende Gull, Glitrende Smaragd kan være ennå bedre på originalspråket. Minuspoeng for å ha latt både Miranda Julys Ingen hører til her mer enn du og Margaret Atwoods Tjenerinnens beretning bli liggende ulest. 
  9. To kinesere. Intet annet eksotisk.

 

Random pic (som ikke er tatt av meg engang, jeg reiste med engangskamera).

 

 

7 Responses to “Jabruarstatistikk”

  1. labben March 11, 2012 at 9:24 pm #

    Krysser fingrene for at du skriver egne innlegg om de to sekserne. Den ene vet jeg godt hvorfor er god, men det er alltid like kjekt å lese hvorfor andre mener det samme. Gösta Berling er jeg nysgjerrig på, men det blir Keiseren av Portugalia først.

    Jeg kan forresten bekrefte at Aravind Adiga er indisk. Selv sliter jeg med å plassere Gogol og Bulgakov i mine landsbaserte bokhyller. Er de fra Ukraina eller Russland? Ikke søren om jeg vet, selv etter å ha lest hvor de vokste opp, hvor foreldrene var fra og hvor de flyttet til.

    • Haruhi March 13, 2012 at 5:24 pm #

      Gleder meg til du får lest Keiseren! Forøvrig helt riktig prioritering og ta hans kongelig høyhet først – er i bunn og grunn den jeg er mest forelsket i.

      Så fint at Adiga er indisk, jeg synes nesten alle forfattere med indiskklingende navn er amerikanske eller britiske.

      • labben March 13, 2012 at 10:18 pm #

        Adiga har bodd i Australia, USA og England, men han er født og oppvokst i India, og bor i India nå. Det bør vel kvalifisere som indisk?

        • Haruhi March 14, 2012 at 10:13 am #

          Ja, godkjennes uten tvil. Deilig at jeg for en gangs skyld hadde rett i mine antakelser.

  2. Lines bibliotek March 12, 2012 at 1:41 pm #

    Jeg ser at det leses stadig mer som hører hjemme i min gate, og krysser derfor også fingrene for at det blir egne innlegg av dette. Gösta vil jeg gjerne fristes til å flytte opp på min aller-aller-høyeste prioriteringsliste, dvs bøker som skal leses innen seks måneder. Adiga og Tiller er i samme kategori; jeg trenger bare det siste lille dyttet i riktig retning, og samtidig få skubbet unna mindre verdige kandidater. Terningkastene dine var forresten så blendende og overbevisende at jeg ikke fikk med meg graden av måloppnåelse. Smart trekk.

    • Haruhi March 13, 2012 at 5:26 pm #

      Hepp hepp, ingen vits i å krysse fingeren altfor hardt. Om og hvis det kommer innlegg blir de nok i typisk kortfatta og forvirra stil. Det begynner allerede å bli skremmende lenge siden jeg leste begge to. Jeg liker at Gösta står i fare for forfremming. Adiga kan du forfremme hvis du trenger noe lettlest en dag. Godeste Carl Frode er det lite jeg kan si om, som ikke allerede er sagt akk så vel.

  3. stjernekast August 28, 2013 at 8:49 pm #

    Jeg fant også ut (wiki) Aravind Adiga er indisk, alt for sent. Derfor forteller jeg at han fikk Bookerprisen for Hvit tiger. Men du visste sikkert det også.

    Harelabb: haha

Leave a Reply

