Noen ganger får jeg lyst til å bruke et helt år

8 Mar

Noen ganger får jeg lyst til å bruke et helt år på å lese sakte. Starte på nytt. Lese Moby-Dick igjen – saktere, endelig få lest Anna Karenina, lese Dickens i det tempoet han fortjener, lese Márquez  med  hele sjela til stedet, Rolf Jacobsen med hjertet på riktig plass og hele Harry Potter i et strek. Noen ganger får jeg lyst til å starte på nytt – slutte å telle bøker, sider, land, forfattere, terninngkast. Og bare lese. Sakte.

Men så husker jeg at jeg bare har lest en 1001bok i år, at jeg ennå ikke har lest noe av Margaret Attwood, at den boka jeg lånte av pappa snart telles som min, og at faen, har jeg virkelig ikke lest noenting fra Kenya? Og i morgen skal jeg skrive bokstatistikk. Telle kinesere, nobelprisvinnere, kvinner, sidetall.

4 Responses to “Noen ganger får jeg lyst til å bruke et helt år”

  1. KindleJoy March 8, 2012 at 8:51 pm #

    Tenk om man hadde hatt en “Erase all book content” knapp i nakken.
    O lykke!

  2. tussi March 9, 2012 at 9:06 am #

    Amen. Amen!

  3. Lines bibliotek March 11, 2012 at 9:58 pm #

    Jeg var med deg helt til Margaret Atwood. Nå er jeg skrekkslagen. Les, for fanden, LES!! Lady Oracle var min første av henne, den likte jeg meget godt. Hint hint.

    • Haruhi March 15, 2012 at 4:52 pm #

      Work in progress.
      Hun må bare dukke opp på riktig sted til riktig tid (og helst på riktig språk også).

Leave a Reply

