Topp 10 bøker jeg vil ta med meg hvis jeg blir bortført av aliens

4 Mar

Inspirert av Labben: de ti bøkene jeg ville ha tatt med meg hvis jeg ble bortført av aliens. Et litt vanligere scenario er kanskje husbrann; men hvor mye mer utfordrende er det vel ikke å finne ut hvilke 10 bøker man trenger i evig fangenskap in space, enn hvilke ti bøker man trenger mens man jakter på et nytt hus? (Det faktum at jeg egentlig bare trenger å ha vett til å få med meg kindlen min, velger jeg å overse).

1. The Lord of the Rings – J. R. R. Tolkien:

Jeg drar ingen steder uten lotr, og argumenter til stadighet fram og tilbake med meg selv om hvorvidt jeg trenger en kindle-versjon av lotr i tillegg til de fire andre jeg har. Sånn i tilfellet husbrann. Eller uforutsette lange togturer. Regner blankt med at det er greit for romvesene at jeg teller lotr som en, og ikke tre bøker, hvis de er vrange kan jeg alltids droppe to andre bøker bare for å få med komplett lotr. (Ja, jeg er nerd. Nei, du vil ikke snakke om lotr med meg).

2. Petersburgnoveller – Nikolaj Gogol:

Jeg drar ingen steder uten denne heller; noen må jeg da ha og le av, selv om jeg er i fangenskap

3. Slaughterhouse-Five, or The Children’s Crusade: A Duty-Dance with Death – Kurt Vonnegut:

Ikke bare er dette en av de beste bøkene jeg har lest; jeg anser den også som perfekt for settingen. 1. Den får meg ikke akkurat til å savne jorda, og dens innbyggere. 2. Jeg fryder meg over tanken på å lese om Billy Pilgrims opphold hos aliens, mens jeg selv er i samme situasjon.

4. Anna Karenina – Lev Tolstjo:

Rett og slett fordi dette er den boka som har stått lengst på min skal-lese-liste, hvis jeg tar den med meg til outer space vil jeg (mest sannsynlig) endelig få lest den. Om enn først når jeg er ferdig med de andre ni. Det skader heller ikke at boka er tjukk som et vondt år – jo lenger jo bedre!

5. Gösta Berlings Saga – Selma Lagerlöf: 

Keiseren av Portugalia er min Selmafavoritt, og kanskje den vakreste boka jeg noensinne kommer til å lese, allikevel lar jeg den bli liggende på skrivebordet hjemme. Hvorfor? Tja, der Keiseren er en nydelig perle er Gösta Berling et fargesprakende fyrverkeri – jeg kan nok lese Keiseren utallige ganger og gråte hver gang, men jeg kan lese Gösta Berling ennå flere ganger;på kryss og tvers og om hverandre: jeg kan lese om alle Göstas eventyr, et og et, i tur og utur – og oppdage nye detaljer hver gang. (I tillegg må jeg innrømme at Keiseren  har uforholdsmessig få sider, lengden på turen tatt i betraktning).

6. Lolita – Vladimir Nabokov. 

Ok, så er den jævlig kort, men til gjengjeld tror jeg at jeg kan lese den et par ganger på rad uten nevneverdige problemer; slik at jeg kan telle den som dobbelt så lang som den egentlig er.

7. Bibelen.

 Hvis det finnes et godt tidspunkt å utforske sine religiøse sider på, så må det være når man nettopp har blitt kidnappet av aliens. I tillegg har jeg et svakt håp om at romvesnene vil være interesserte i denne, og kanskje til og med tilbøyelige til å la meg gå etter fullført lesning. Lurer også på om man blir spart for en del tortur hvis man er villig til å dele på lesestoffet sitt.

8. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams.  

Goes without saying, man drar da virkelig ikke ut i verdensrommet uten denne. Hvis jeg mot formodning klarer å rømme fra fangenskapet, vil jeg trenge denne (og håndkle mitt) for å klare å finne nærmeste bibliotek. Igjen er jeg pent avhengig av snille aliens, siden det rent teknisk er snakk om fem bøker (min versjon er en gigantisk murstein, fem-i-en). I krise vil jeg gi vesenene lov til å bruke laser for å dele boka i fem, slik at jeg kan ta med den først (og beste) delen.

9. Legenden om Narnia – C. S. Lewis.

 Ok, så innser jeg at det kanskje er å dra leken litt langt hvis jeg prøver å ta med meg hele Narnia i en sju-i-en utgave. Hvis jeg må velge en velger jeg Reisen til det ytterste… Den siste.. Sølvstol…Drømmen om…Løven, Heksa og Klesskapet. Tror jeg.

10. 1001 bøker du må lese før du dør – Peter Boxall. 

Akter å bruke denne som bestillingsverk når jeg har lest de ni overstående tilstrekkelig mange ganger.

10 Responses to “Topp 10 bøker jeg vil ta med meg hvis jeg blir bortført av aliens”

  1. tinekatrine March 4, 2012 at 2:44 pm #

    haha, gøy liste. bare ikke fortell aliense at det er 7 bøker istedet for 1, de er sikkert ikke så smarte. (men tror du harry potter 7-i-1 ville gått også?)

    sv: bra det ikke bare er meg. kan på en måte se hvorfor folk liker den (hvis jeg prøver veldig hardt), men den ga meg ingenting. ekstremt waste of time.

    • Haruhi March 4, 2012 at 2:50 pm #

      Jeg tenkte på HP, og fant ut at det var bedre å ikke ta med noen, enn å ta med en. Eier bare HP i enkeltbøker, og ser for meg at 7-i-1 med HP ville ha vært så voldsomt at de måtte ha lukta lunta.

      (Når jeg tenker på hvor mange bøker bibelen egentlig er….så burde det jo gå greit med Narnia også).

  2. tussi March 4, 2012 at 6:41 pm #

    Bra liste må jeg si! Du kan godt snakke om lotr med meg, hehe. Det er en av tre bøker jeg har bestemt meg for å ta med meg om jeg ble strandet på en øde øy. Ja, er det ikke flott med denne bloggingen, at man får tenkt igjennom slike viktige problemstillinger? Slaughterhouse 5 må jeg få lest snart… Er faktisk midt i Gosta Berlings saga opplest av fabelaktige Gisken Armand. For et overflødighetshorn av en roman – virkelg festlge saker.

    • Haruhi March 5, 2012 at 5:20 pm #

      Godt valg! Gösta Berling er virkelig et overflødighetshorn ja, savner boka allerede – og leste den ut for bare et par uker siden.

  3. Kathleen March 4, 2012 at 7:05 pm #

    Morsom liste! Ikke akkurat de tynneste bøkene. Likte spesielt den siste boka.

  4. ellikken March 5, 2012 at 8:35 am #

    Dette er den absolutt beste Aliens-lista jeg har kommet over. Muligens fordi jeg er hjertens enig i de fleste av dem😉

    • Haruhi March 5, 2012 at 5:20 pm #

      Vi må sørge for å bli kidnappet samtidig! Så kan vi ta med ti bøker hver – og få dobbelt så mye lesestoff!

      • ellikken March 5, 2012 at 9:37 pm #

        OK, count me in! Tar med The Crow Road av Iain Banks, hvis det er greit. Dersom du er usikker råder jeg deg til å lese den allerede nå for å ta en avgjørelse.

  5. Lines bibliotek March 6, 2012 at 7:12 pm #

    Fy fader, for en bra liste! Jeg skjønner at du har gått videre med Lagerlöf siden sist, og hvis du foretrekker Gösta fremfor Keiseren… Da er det de beste nyhetene jeg har fått på lenge. Jeg må få prioritert den boken snart. Lolita er knall, Anna Karenina lang, Bibelen skapt nettopp for slike lange utflukter. Gjennomtenkt liste. Jeg synes du har et stort talent for planlegging av lektyre før tur i verdensrommet. Det er nesten trist at det bare er gærninger (uten lektyre) som blir tatt av aliens.

    • Haruhi March 6, 2012 at 9:09 pm #

      Ellikken: Det må være en av de beste måtene jeg har mottatt et boktips på. Ever. Skal leses.

      Line: Takker! Jeg tror “evig fangenskap in space” muligens er det eneste scenarioet som gjør at jeg foretrekker Gösta fremfor Keiseren. Begge er knall – men på ganske forskjellig vis. Uansett; les, les, les – er veldig spent på å høre din dom. Ja, lurer på om det er dette som er talentet mitt, synd jeg får anvendt det så lite.

Leave a Reply

