10 på topp

15 Jan

De forfatterne jeg har lest flest bøker av. Fritt etter hva bokelskere har å fortelle meg, med en anelse selektivt syn; en del forfattere har jeg i følge bokelskere lest like mange bøker av, og da unngikk jeg høytlesningsbøker fra barndommen, og ga bonuspoeng til forfattere jeg har lest de samme bøkene av flere ganger.

  1. Isabel Allende (13)
  2. Robert Jordan (11)
  3. Neil Gaiman (11)
  4. Agatha Christie (11)
  5. Ian McEwan (8)
  6. Maria Gripe (8)
  7. Alexander McCall Smith(8)
  8. Raymond E. Feist (7)
  9.  C. S. Lewis (7)
  10. J. K. Rowling (7)

Vel, ikke verst, fire av disse liker jeg jo faktisk fremdeles, og hele seks av dem likte jeg når jeg leste dem. Hva resten gjør der, kan man jo lure på.  Ugh. Gråter innvendig over at jeg har lest akkurat en bok for lite av Tolkien til at han får plass, og biter meg i tunga og rynker bryna når jeg oppdager at jeg bare har lest to bøker av henholdsvis Cormac McCharty og Salman Rushdie.  Jeg som trodde de var yndlingsforfatterne mine.

10 Responses to “10 på topp”

  1. Kathleen January 15, 2012 at 9:36 pm #

    Haha, jeg tror jeg lagde en slik liste en gang, men så ble jeg så skuffa over hvilke forfattere jeg hadde lest mest av at jeg ikke ville poste den på bloggen, jeg ville likesom ikke vedkjenne meg den. Men det er en liten stund nå da, jeg tror kanskje jeg skal prøve å se på det igjen! Også gjør jo bokelskere.no det så mye lettere!

    • Haruhi January 15, 2012 at 9:55 pm #

      Ja, bokelskere gjorde det altfor lett. Er mer enn en smule flau jeg også, og føler sterkt for å understreke at 80% av bøkene ble lest før fylte 18 (da jeg var ung dum og ubevandret i litteratur, sa 21åringen).

      Gjør det du også, litt morsomt å lese!

  2. labben January 15, 2012 at 9:46 pm #

    Rowling kom på topp hos meg, med ti bøker. Slik ble min liste:

    1. J.K. Rowling (10)
    2. Colin Dexter (8)
    3. Louis de Bernières (6)
    4. Irène Némirovsky (6)
    5. Gert Nygårdshaug (6)
    6. Rick Riordan (6)
    7. Douglas Adams (5)
    8. Charles Dickens (5)
    9. J.R.R. Tolkien (4)
    10. Leo Tolstoy (4)

    Pluss Erlend Loe, Tom Egeland og Alan Bradley, som jeg også har lest fire bøker av.

    Riordan har jeg lest mye av fordi serien hans var lang, men kort og lettlest. Nygårdshaug er det litt tilfeldig at jeg har lest mye av. Noe var bra, noe var dårlig. Resten av forfatterne på listen er favoritter (utenom de som står etter “pluss”).

    Jeg skal nok få McEwan opp på min liste også, men har foreløpig kun lest tre. Rushdie er en favoritt? Hvilke bøker har du lest? Jeg har bare så vidt prøvd meg på noen sider, men han virker veldig tung.

    • Haruhi January 15, 2012 at 10:12 pm #

      Lista di hadde flere av mine favoritter enn min egen, det sier vel sitt (Rowling, Adams, Dickens, Tolkien).

      Det er bare Lewis, Rowling og Gaiman som er favoritter på min. McEwan er jeg ambivalent til, og jo mer jeg leser, jo mer ambivalent blir jeg. Jordan og McCall Smith har snekt seg inn på lista ved å skrive seirer, og appellere til tvangstankene mine; pent nødt til å lese fram til the bitter end. Har egentlig aldri helt hatt smaken for noen av dem. Ellers er det mange ungdomsynder og tapte kjærligheter som befinner seg på lista + en del som rett og slett bare er lettlest og lett tilgjengelig i min fars bokhyller.

      Har lest Midnight’s Children og Shame. Elsker begge. Ja, han er tung, forvirrende og litt hesblesende. Jeg måtte komme inn i en slags flow for å kunne nyte ham. En flow hvor jeg lener meg tilbake, lar meg rive med og bent ut driter litt i detaljene, – da oppstår det magi i mine øyne.

  3. Christine January 16, 2012 at 6:11 pm #

    Ai, dette vet jeg ikke om jeg tør å lage selv. For eksempel ser jeg at Robert Jordan sannsynligvis ville havnet på min liste også, og det er ikke akkurat spesielt representativt. Jeg har to bøker av McEwan liggende uten å ha begynt på dem, og er generelt litt usikker. The Cement Garden er den ene, har du vært innom den?

    • Haruhi January 17, 2012 at 3:18 pm #

      Nei, hadde jeg vært deg hadde jeg nok stått over – det eneste positive som kom ut av dette var en overveldende lyst til å løpe ut å lese ALT av Irving, Enquist og Hornby – bare for å få forandret litt på lista.

      The Cement Garden er muligens min McEwan-favoritt. En veldig sterk og tankevekkende bok. Eller makaber og urovekkende, om du vil.

  4. kasiopeiia January 16, 2012 at 8:11 pm #

    Hehe, det er litt morsomt ja – det er sjeldent helt slik man trodde det var, når man teller over🙂

  5. såpeboble January 17, 2012 at 8:29 pm #

    Jeg har bare lest Isabell Allende (en bok),Rowling (8 bøker) og Lewis (?) av forfatterne på din listen din, jeg. Hvilke er det du fortsatt liker?
    Blir nok nødt til å lage en sånn liste jeg også! Om jeg tør å poste den på bloggen er vel et annet spørsmål🙂

    • såpeboble January 17, 2012 at 9:24 pm #

      Nå har jeg også postet en slik post, mine resultater ble også litt annerledes enn jeg hadde trodd! Har selvfølgelig linket til deg, siden jeg tok idéen herfra🙂

    • Haruhi January 18, 2012 at 1:54 pm #

      Jeg liker fortsatt Gaiman, Lewis, Rowling og McEwan. Lewis, Rowling og Gaiman, leser jeg igjen og igjen og igjen; mens jeg fremdeles utforsker McEwan sitt forfatterskap. Kan man si.

Leave a Reply

