2011

8 Jan

Bokstatistikklappen har dukket opp igjen – den lå godt plassert som bokmerke i On Black Sisters’ Street. Bortsett fra at jeg ikke er stødig i hverken telling eller staving, kan lappen meddele at jeg leste 73 bøker av tilsammen 59 forskjellige forfattere i løpet av fjoråret. Videre kan lappen fortelle at 34 av bøkene har kvinnelige forfatter, mot 41 med  mannlige forfatter (at 41 + 34 ikke blir 73 tar ikke lappen så hardt). Skremmende likt 50/50. Bøker fra 18 forskjellige land ble lest. Flere leste fra Kina enn Norge, og jeg lar det stå som eneste bevis på at jeg faktisk er en eksotisk leser (og nevner bare så vidt at kunn en bok er skrevet sør for ekvator). USA er den store vinneren, og slår UK såvidt.

I snitt 4,3 i terningkast, flest gitte femmer, men betraktelig flere treer enn seksere. Et godt, men ikke fantastisk år.  Keiseren av Portugalia  får prisen for årets vakreste, mens No Country for Old Men kåres til årets beste. Sammen med Moby-Dick er disse de eneste bøkene som har oppnådd favorittstatus i løpet av året. En smule kontrastfylt. Liker å tro at det betyr at jeg leser variert, men det aner meg at det heller skyldes dårlig planlagt lesning og tilfeldigheter.

Årets beste + to andre favoritter.

To bøker ble avbrutt: Philip Hoares The Whale – In Search of the Giants of the Sea ikke fordi jeg ikke likte den, men fordi den rent fysisk til stadighet havnet under andre bøker og til slutt under senga og Cormac McChartys Blood Meridan  rett og slett fordi jeg ble så fysisk dårlig av å lese den, at jeg ikke klarte å fullføre. Skal prøve igjen. En dag. Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det var så intetsigende at den burde ha blitt avbrutt – men den var så tynn at den ble lest ut uansett.

Årets dårligste, denne eneste som fikk terningkast 2 (og da tror jeg at det bare var det utrolige fine coveret som reddet den fra treningkast 1)

Nick Hornby og Suzanne Collins markerer seg som de eneste forfatterne jeg leste flere enn to bøker av. Noe som sier noe om mengden lettfordøyelige litteratur jeg leste i fjor, men siden jeg leste 15 1001books tror jeg at jeg kan tilgi meg selv. 2011 var også det store novelleåret, jeg reoppdaget og forelsket meg i novellesjangeren, takket være Bais novelleutfordring. Noe som medførte etbokspolitikkens fall, – jeg gikk fra å lese en bok av gangen, til å i snitt lese fem til enhver tid, befriende, forfriskende og med påfølgende godt klima for klassikere og andre mursteiner (sier jeg, men når jeg kikker nærmere er Moby-Dick og et par fantasybøker det eneste av størrelse som ble nedlagt i fjor). Ellers hopper jeg stort sett fram og tilbake mellom forfattere og sjangere, uten mål mening eller kompass. 2012 skal bli bedre. Lover.

Årets eneste poet, – for å vise sjangervingling, nyinnkjøpt kindle (og det faktum at jeg har noe annet enn mummikopper)

12 Responses to “2011”

  1. labben January 8, 2012 at 8:05 pm #

    Jeg tror alle har enten UK eller US på toppen av slike statistikklapper. Noen få har nok Norge. UK troner alltid øverst på min liste, men US pleier å bli en god nummer to. Det hadde vært tøft hvis jeg hadde klart å få en mer eksotisk nummer to i år. Jeg tror ikke det finnes et land i verden som klarer å stjele topplasseringen fra UK.

    En stjerne i boken til deg for flere kinesiske enn norske bøker. Jeg lurer på om jeg skal velge meg ut et land i år, slik som du har gjort, og aktivt forsøke å la det landet få plassering nr. 2. Russland kanskje. Jeg skal tross alt studere russisk til høsten (forutsatt at masteroppgaven leveres på normert tid).

    Kan du anbefale en Nick Hornby bok for meg som likte A Long Way Down? =)

    Og til slutt, takk for tips: i 2012 skal jeg lese Keiseren av Portugalia. Kanskje ser du den på en av mine lister til neste år.

  2. kasiopeiia January 8, 2012 at 8:57 pm #

    Det er så deilig tidlig på året når man kan si slikt og håpe man skal klare det. Jeg er i alle fall helt håpløs, og har dermed gitt opp alt av slike ambisjoner. Men til gjengjeld er det jo veldig gøy om man skulle klare det!

  3. Haruhi January 9, 2012 at 6:08 pm #

    Kasiopeiia: Ja, nyttår er illusjonenes høytid. Gøy uansett hvordan det går!

    Labben: Personlig ble jeg overasket (og glad) når US slo UK. Skulle ønske jeg også klarte å få en mer eksotisk nr 2, men samme hvor mye jeg leser fra “eksotiske” land, så blir det aldri nok – klarer å gjøre lista over land ganske lang, men får aldri noe annet enn UK (og nå US) på toppen.

    Hm. Hornby. A Long Way Down fikk jeg ikke helt sansen for – ble for mye fokus på det (ganske geniale) plottet – og ingen av karakterene ble særlig levende for meg. Tror jeg uansett vil anbefale High Fidelty – Hornbys beste, synes jeg. Mye musikkfokus, men jeg elsket den på tross av total mangel på musikkkunnskap. Jeg likte også Juliet, naked. veldig godt (men her tror jeg ikke resten av verden er enig med meg).

    Åh, bra! Jeg blir glad for hvert menneske som vurderer å lese Keiseren. Håper den faller i smak.

  4. ellikken January 10, 2012 at 12:51 pm #

    Keiseren av Portugalia er herved notert bak øret. Jeg gremmes når jeg innrømmer at jeg aldri har hørt om den før.

  5. Lines bibliotek January 11, 2012 at 6:47 pm #

    Dette kommentarfeltet var som musikk for mine ører. To stykker som vil lese Keiseren av Portugalia er helt fantastisk! Hvis ikke du faller pladask for den, Ellikken, kan du kalle meg en krakk. Jeg tror du også kan like den, Labben, men om den blir en favoritt er en annen sak:-)

    Selv om jeg ikke har lest alle av Hornby, påstår jeg likevel freidig at High Fidelity er hans beste. Musikkunnskap er ingen forutsetning for å like den boken; listemanien kan de fleste bokelskere uansett kjenne seg igjen i. Så godt å høre at du liker Juliet, Naked, for den fikk jeg i fjor høst. Men The Complete Polysyllabic Spree skal leses aller først, for den tror jeg er et must for alle bokbloggende Hornby-elskere.

    Jeg tenker ærlig talt aldri over hvilke land jeg leser bøker fra, så lenge det er mer enn ett. Derfor ble jeg dypt rystet da jeg nå oppdaget at halvparten av bøkene jeg leste i fjor var norske. Hvordan er det mulig? Jeg vet jo ikke engang om jeg liker norske bøker! UK og US kom på delt andreplass, og det roet meg litt. Det er tross alt land jeg virkelig ønsker å lese bøker fra. Nei, i år blir det skjerpings! Heldigvis er alle bøkene jeg planlegger å lese i januar enten amerikanske eller britiske, det lover godt.

    • Haruhi January 11, 2012 at 7:43 pm #

      Ellikken; hipp hipp! I likhet med Line tror jeg at du og Keiseren er en god match. Håper du får lest den.

      Line: The Complete Polysyllabic Spree (skal skal skal skal leses) og fotballboka er det eneste jeg ikke har lest av Hornby. Det gjør meg litt urolig for hvordan jeg skal komme meg igjennom fremtidige eksamensperioder. Jeg leste også rekordmye norsk i fjor (men siden rekordmye = 5 bøker, turte jeg ikke å nevne det i posten. snik snik).

      • Lines bibliotek January 11, 2012 at 8:03 pm #

        Rekordmye for min del = 20 bøker, og da har man straks et forklaringsproblem. Jeg kan ikke gjøre annet enn å love at det aldri skal gjenta seg. Fotballboka var en prøvelse, i motsetning til High Fidelity. Håper du liker fotball bedre enn meg! Men Spree’en… Den blir et høydepunkt.

  6. labben January 11, 2012 at 8:19 pm #

    Rekorden min er 19 norske, så det er nesten like mange som deg, Line. Det var i fjor. I år ble det åtte norske. 2010 ble med andre ord det store norsk-året. 2011 ble ikke.

    Når jeg kikker på bokelskere ser jeg at England dominerer med 98 bøker lest. To engelske forfattere til så blir det jubileum! 54 av mine leste er amerikanske, mens 47 er norske. De eneste andre tosifrede er Frankrike (15) og Russland (13). Disse tallene tar utgangspunkt i alle bøker lest fra ca. 15 år og oppover.

    Jeg lurer litt på hvorfor Line tror Ellikken vil like Keiseren bedre enn meg, og nå håper jeg nesten at Ellikken leser den snart slik at jeg kan sammenligne min egen opplevelse med hennes.

    7 av 12 av Lines lesesirkelbøker er skrevet av britiske forfattere, og tre er skrevet av amerikanske forfattere. Det blir ikke vanskelig å få opp antallet engelsktalende forfattere i år med andre ord. Heier på Line med det i tankene, og heier på Haruhi og de kinesiske bøkene. Heier på meg selv som ønsker russisk andreplass. Det er godt vi har logiske mål i livet…

    • Lines bibliotek January 12, 2012 at 10:54 am #

      Antallet kan jeg leve med, det er bare det at tjue utgjør halvparten av bøkene jeg leste i fjor, og det synes jeg er litt skjevt for en som er litt skeptisk til norsk litteratur. Men heretter skal jeg følge bedre med på nasjonalitet.

      Det er ikke sikkert at Ellikken vil like Keiseren bedre enn deg, men Ellikken blir vel omtrent like rørt som meg over gripende bøker, og Keiseren er gripende lesning. Derfor er jeg mer sikker på at Ellikken vil like den. Men jeg håper selvsagt at du også gjør det, for det er en veldig god bok.

      I år klarer vi målene, jeg har en god følelse:-)

      • Haruhi January 12, 2012 at 1:54 pm #

        Line: Med høy nok promille og i godt nok selskap, heier jeg faktisk på Arsenal. Så det finnes et ørlite håp om at boka kan slå an, men jeg anser det som mer sannsynlig at jeg blir kurert for mine tendenser til Arsenalheiing av å lese boka. Spree’en gleder jeg meg til (men må nok glede meg lenge – blir bokkjøpestopp etter Afrika-turen, og det er det definitivt en bok som må eies og leses over langs, ikke lånes).

        Det er bra noen har en god følelse angående målene🙂

        Labben: Ja, fryktelige logiske mål. Spesielt føler jeg at mitt valg av Kina virker veldig gjennomtenkt. (Pst: skal lese mer Russisk jeg også, leste mye i tenårene, men i fjor leste jeg nada. Burde skamme meg).Jeg heier i alle fall på dere🙂

        Forresten følte jeg at jeg likte Keiseren på tross av all logikk, den gikk rett hjem – men hadde jeg lest en omtale av boka på forhånd, hadde jeg nok tenkt at den ikke var noe for meg.

  7. såpeboble January 11, 2012 at 10:05 pm #

    Alltid gøy å lese om hva andre folk har lest. Og godt og vite at vi er fler som leser fra ulike sjangre og epoker og nasjoner litt om hverandre og uten så mye tanke bak. Det viktigste er jo at man koser seg med bøker, synes jeg ihvertfall🙂
    Tok en titt på lesemålene dine, de var litt mer ambisiøse enn mine! Lykke til!

    • Haruhi January 12, 2012 at 2:01 pm #

      Ja, bra vi er flere som leser litt uten kompass. Målene mine er mer enn en smule overambisiøse, men halve moroa er jo å planlegge🙂

Leave a Reply

