Hva leser man på reise?

5 Jan

Eller; nærmere bestemt – hva leser man når man skal tilbringe fire uker som student på et afrikansk sykehus, og ei uke i en solseng på Zanzibar?  Hva leser man når man er 1255 mil hjemmefra,  21 år gammel og veldig liten?  Leser man på norsk for å stilne hjemlengselen, eller på engelsk, siden det er språket man skal gjøre seg (mis)forstått på? Leser man noe lettfordøyelig, for å unngå inntrykksoverload, eller leser man sterke bøker – bøker som er så sterke at de makter å dra en inn i den fiktive verden, come what may?  Og sist men ikke minst; hvor mye penger er det moralsk forsvarlig å bruke på bøker – når man knapt nok har råd til malariaprofylakse?

I need your help.

16 Responses to “Hva leser man på reise?”

  1. Ida Therese January 5, 2012 at 10:06 pm #

    Min liste:
    Engelsk for å komme mer naturlig inn i sptåket.
    Noe du har lest før, for å hjelpe mot hjemlenhselen.
    Noe spennende, for å klare å holde den litterære tråden i de hektiske opplevelsene.
    Noe som ikke er så viktig at du glemmer hva du egentlig skal.

    Lykke til og god tur:)

  2. Kristina Kvåle January 5, 2012 at 10:32 pm #

    ein les the sun also rises av hemingway og tenker at bedre enn dette blir det ikkje😉

  3. Lines bibliotek January 6, 2012 at 9:49 am #

    Jeg ville lest på norsk som en pause fra all engelsken i hverdagen. Eventuelt noe lettfordøyelig på engelsk (finnes lettfordøyelig på norsk uten at kvaliteten er dårlig?). Jeg tror jeg hadde gått for et par mursteiner som virker medrivende og gode, da er lesestoffet sikret i noen uker.

    Det er alltid forsvarlig å bruke penger på bøker, og nå er det dessuten tid for SALG! Den uken i solsengen høres helt fantastisk ut. God tur og lykke til!

  4. Haruhi January 6, 2012 at 12:42 pm #

    Ysh. Fint med en stemme for norsk, og en for engelsk. Klarer ikke å bestemme meg – kanskje jeg må gå for 50/50.

    Ida Therese: Ingen dum tanke det med å lese noe jeg har lest før – sparer penger, og slipper frykten for å bruke opp bagasjekiloene på noe som viser seg å være trash.

    Kristina: Mitt forhold til Hemmingway er dårligere enn mitt forhold til noen annen død person – men takk for forslaget.

    Line: Takk🙂 Lettfordøyelig og bra på norsk finnes bare i form av oversatt fra engelsk (og det er jo moralsk uforsvarlig, når det er snakk om kjøp og ikke lån). Spørsmålet i mitt tilfelle blir vel heller om jeg finner medrivende og gode mursteiner på norsk (som ikke egentlig er skrevet på engelsk). Forresten: den enste boka jeg vet at skal bli med er The War of Don Emmanuel’s Nether Parts, som jeg fikk til jul. Gleder meg!

    • Lines bibliotek January 11, 2012 at 5:33 pm #

      Hvis du oppdager medrivende og gode mursteiner på norsk, vil jeg gjerne ha tips (ergo, jeg vet ikke om noen). HURRA!! for Don Emmanuel, både at du leser den, og at du leser den på tur. Den er så eksotisk at den egner seg aller best på solseng i strandkanten. Jeg håper du liker den, men er egentlig ganske sikker på at du gjør det. Noe annet er ikke min forstand skapt til å forestille seg.

      Haha til Hemingway (den satt, tenker jeg, Ernie), og sier meg enig. Jeg skal riktignok lese Og solen går sin gang i fjern fremtid, men det blir i ren trass fordi den står på 1001-listen, og fordi jeg allerede har kjøpt den (klaske panne).

  5. KindleJoy January 6, 2012 at 12:55 pm #

    Les på engelsk for å holde deg oppe på språket, men lett underholdning. Anbefaler deg å lese en eller flere av Alexander McCall Smith’s bøker om Botswana’s No.1 Ladies Detectice Agency. Her får du den afrikanske landsbygda inn på livet, og jeg blir like varm om hjertet hver gang jeg leser bøkene hans. Språket er enkelt, men gripende, og utrolig autentiske miljø- og personskildringer fra Gaborone og omegn, Botswana.

    Review av en av bøkene hans er her:
    http://ebokhyllami.blogspot.com/2011/06/bokomtale-miracle-at-speedy-motors-av.html

    Og litt om forfatteren kan du lese her:
    http://ebokhyllami.blogspot.com/2011/05/alexander-mccall-smith-en-nytelse.html

    Og GOD TUR! Misunner deg ikke så rent lite :-))

    • Haruhi January 6, 2012 at 1:32 pm #

      Takk for godt tips (og lykkeønskning)!🙂 Jeg har dessverre allerede lest opp til nr 8 i No1Ladies – og synes egentlig at serien har begynt å tape seg voldsomt, så nr 9 og 10 får nok stå hjemme i hylla.

      • KindleJoy January 6, 2012 at 2:45 pm #

        Enig🙂 Men tenkte, at dersom du ikke hadde lest dem så hadde de vært rimelig passende. De første 8😀

  6. Haruhi January 6, 2012 at 3:08 pm #

    Ja, det var et veldig passende forslag; lettleste, morsomme – og fine til å “komme i stemning” med på flyet🙂

  7. Siv January 6, 2012 at 4:11 pm #

    Åj…. Her gjorde du det vanskeligere enn jeg noen gang ville klart å tenke. Hva med å kjøpe fint brukte bøker på ebay? Eller fra en annen plass? Det er det eneste spørsmålet jeg klarer å komme med, for de andre må vel være en smakssak? Kanskje…

    • Haruhi January 6, 2012 at 6:13 pm #

      Ja, jeg er veldig flink til å gjøre ting vanskeligere enn de er. Tror jeg kommer til å massekjøpe fra cdon, kapris eller en annen halvbillig plass som selger både norske og engelske. Ebay er skummelt.

  8. tinekatrine January 6, 2012 at 5:59 pm #

    man laster ned masse bøker til kindlen, så slipper man å tenke på hvor mange iallefall! hva man skal lese derimot… sist jeg var på ferie, i kina, leste jeg alle narnia bøkene. hehe. jeg syns det er greit med noe lettlest og enkelt når man reiser, man har ikke helt tid eller roen til å fundere over alt mulig. også liker jeg best fantasy da, så jeg er kanskje ikke den rette til å komme med tips. kanskje the wee free men serien? (toeren er best!) det er vel strengt tatt barnebøker, men jeg syntes de var koselige for det om.

    • Haruhi January 6, 2012 at 6:16 pm #

      Min mor har truet med å gjøre meg arveløs hvis jeg tar med en eneste teknisk duppeditt som koster mer enn 500 kroner, og det ser jeg forsåvidt fornuften i – jeg mister alt som ikke er skrudd fast, og er en notorisk kaffesøler. Så, kindlen blir (dessverre) hjemme. (Fint å kjøpe et lesebrett med tanken “åh, så kjekt på reise! så mange bøker som bare det, på så liten plass!” for å deretter ikke tørre å ta den med på reise..vel vel).

      The wee free men er notert.

  9. monika January 6, 2012 at 6:20 pm #

    Zanzibar har nok bokhandlere, så jeg hadde ikke pakket med meg så mye. Det morsomme med å reise er jo alt man kjøper inn. Hvis du kjøper engelske bøker så kan du sikkert levne de på sykehuset eller gi de til en skole så gjør du jo en god gjerning i tillegg.

    Kos deg masse! De som jeg kjenner som har reist på praksis til Afrika har hatt det fantastisk.

    • Haruhi January 7, 2012 at 11:34 am #

      Takk, gleder meg ordentlig (når jeg ikke er opptatt med å grue meg – that is). Er de fire første ukene jeg er mest nervøs for, hva lesestoff angår – frykter at jeg enten kommer til å lese forsvinnende lite i en travel og inntrykksspekt hverdag, eller utrolig mye.

  10. Karin January 8, 2012 at 10:39 am #

    Høres spennende ut!

    Her er mine erfaringer fra da jeg var student og bodde tre ganger i utlandet.
    – I motsetning til Line anbefaler jeg ikke mursteiner. Ha heller med flere, korte (og kanskje lette).
    – Ta med en norsk bok eller to

    Du finner nok engelske bøker der du skal, på mange reiser har jeg funnet ut at det man ofte finner er klassikere (eks Jane Austen og Dracula!) og bestselgere.

    LYkke til og god tur!

    PS! Om du skal reise sammen med noen andre kan det være smart å avtale bøker. Hvis man reiser med to stykker og de har med seg tre bøker hver og du tre, så har man plutselig ni bøker å velge mellom:-)

Leave a Reply

