She shoots, she scores

4 Jan

Egentlig skulle jeg oppsummer leseåret 2011 før jeg satt meg mål for 2012, men så oppdaget jeg at lappen med all lesedata for 2011 var byttet ut med en oppskrift på vegetar lasagne, og det ble med tanken. Mens jeg venter på at boksstatiskklappen skal åpenbare seg, skribler jeg mål. I 2012 skal jeg gjenoppdage gamle jaktmaker (fantasy), og utforske noen nye (sci-fi, grafiske noveller). I tillegg skal jeg gjør alt som står i min makt for å opprettholde selvbedraget om at jeg er litterært bevandret, og leser mange nok klassikere (Selma, Sigrid og de 1001 bøkene).

I 2012 skal jeg lese: 

  1. 7  stk fantasy bøker
  2. 5  stk sci-fi  bøker
  3. 3 stk grafiske noveller
  4. Jeg skal bli bedre kjent med  Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf
  5. Og Sigrid Undset
  6. 24 1001books
  7. Og optimalt sett fullføre 11/12 i Lines lesesirkel
  8. Bli kvitt min irrasjonelle (?) frykt for oversatt litteratur.
  9. Fortsette min heller mislykkede ferd gjennom det litterære Kina, og inkludere et land til i reiseruta. Foreløpig usikker på hvilket, må være stort nok til å romme mye oversatt og lett-tilgjengelig litteratur, men fjernt nok til å høre imponerende ut når jeg på slutten av 2012 legger ut om mine 14 leste bøker derfra. India, Japan og det o’store landet Afrika melder seg som gode kandidater.

Mål nr 8, snek seg inn av rent økonomiske grunner: jo mindre jeg insistere på å lese på originalspråket, jo bedre blir det lokale bibliotekets utvalg. Jeg har brukt store deler av 2011 på å krangle med samsøk-funksjonen til bibliotekets nettsider (ja, jeg vet at den finnes i oversatt form, nei jeg vil ikke lese den på norsk, og nei takk, jeg er heller ikke interessert i den ungarske utgaven som bruker den engelske originaltittelen)- med påfølgende kapitulasjon og bokinnkjøp. No more. En skanse faller, og jeg skal bli en ekte bibliotekselsker. Kanskje jeg til og med skal tørre å snakke med en bibliotekar før året er omme.

11 Responses to “She shoots, she scores”

  1. animablu January 4, 2012 at 6:35 pm #

    Høres ut som gode mål🙂 Liker spesielt nr. 8 og det med å snakke med en bibliotekar (hvis du drar på biblioteket en lørdag er dette egentlig lett oppnåelig). Kanskje jeg skal hive meg med og lese Sigrid Undset jeg og? Det har jeg tross alt tenkt på i veldig mange år…

    • Haruhi January 4, 2012 at 6:47 pm #

      Haha, ja! Det med lørdag var smart. Lurt å starte med noen som ikke har vært i gamet så lenge, så kan jeg gradvis jobbe oppimot og snakke til en skikkelig inngrodd bibliotekar.

      Hiv deg gjerne med, hadde vært veldig kos å hatt noen å diskutere bøkene med. Men, jeg kommer til å bli voldsomt misunnelig hvis du skaffer deg Kristin Lavransdatter i en mindre bøklåt (sa skap-verdalingen) utgave enn min.

      • animablu January 4, 2012 at 7:18 pm #

        Låner den hjemme, eller på biblioteket🙂

  2. Lines bibliotek January 4, 2012 at 8:02 pm #

    Jeg synes ikke frykten for oversatt litteratur er så dum i utgangspunktet, siden det er mange dårlige oversettelser i omløp som i verste fall kan gi avsmak for en ellers utmerket bok. Men hva gjør du når knakende gode bøker skrives på finsk, ungarsk, swahili eller punjabi? Eller er det slik at du bare er skeptisk til norske oversettelser, men ikke de engelske?

    Sigrid og Selma er et glitrende mål for året, de er blant mine store all time favoritter. Kristin Lavransdatter er bra å låne i trebindsversjon på biblioteket, for ettbindsutgaven er en prøvelse å holde i mens man leser. Men den er så god, så god. Jeg begynner faktisk å grine hvis du ikke liker den. Og det er ikke sikkert jeg klarer å slutte igjen, heller.

    Afrika er mitt stalltips. Det er mye å velge mellom fra Egypt til Sør-Afrika, og det er mer enn man kan si om Japan.

    • Haruhi January 4, 2012 at 8:43 pm #

      Hysj – jeg trenger ikke å høre at frykten er begrunnet, nå når jeg endelig er i ferd med å gi meg. Jeg pleier å bite i det sure eplet å lese tysk, ungarsk og kvaduerlsk i oversatt form uten alt for store kvaler. Må man så må man. Problemet er den store andelen engelskskreven litteratur jeg leser – og det faktum at det lokale bibliotekets engelskhylle for det meste består av Knut Hamsun og vampyrbøker (- stakkars innvandrere). Årets mål går for det meste utpå å tørre å lese bøker som er skrevet på engelsk, i norsk form. Prøvde så vidt i fjor – og dødde ikke. Foreløpig.

      Skulle ønske jeg også kunne låne Kristin Lavransdatter i trebinds, men antar det er moralsk uforsvarlig å låne bøker man eier. Nå fikk jeg forøvrig angst på vegne av mitt underutviklede sinn – hvis denne bloggen legges ned uten forklaring, kan du trygt anta at grunnen er at jeg ikke likte Kristin Lavransdatter godt nok.

      Ja, Afrika er også det alternativet som gir størst utslag på årstatistikken – kryss for mange land, selv om jeg teller det som et for anledingen.

  3. ellikken January 5, 2012 at 9:05 am #

    Jeg gleder meg allerede!

    I 2011 var jeg nokså flink til å dra på biblioteket, men å si noe mer til en bibliotekar enn “hei” og “takk” vil jeg ikke si jeg var like flink til. Skummelt det der. Du får holde oss oppdatert så kanskje jeg blir inspirert av deg.

    Kristin-mursteinen leste jeg mens jeg lå sengeliggende med gips. Det er utrolig hvor desperat man blir av å være begipset i rullestol i 12 uker.

    • Haruhi January 5, 2012 at 8:11 pm #

      Etter at biblioteket fikk en slik fancy strekkkodemaskin sier jeg knapt hei og takk. Regner delmålet om bibliotekar-samtale som oppnådd hvis jeg både sier hei OG smiler.

      Jeg er stygt redd det må både gips og sykemelding til for at jeg skal kunne komme meg gjennom Lavransdatter. Ihvertfall i etbindsutgave.

  4. Julie January 5, 2012 at 11:01 am #

    Jeg er skikkelig dårlig til å dra på biblioteket. Jeg har ikke engang lånekort. Eller, jeg har et jeg fikk da jeg og klassen min dro til biblioteket på… barneskolen? Men jeg tror det ikke gjelder lenger…😛 Av en eller annen grunn sluttet jeg å gå på biblioteket etter ungdomsskolen (som var rett i nærheten av det lokale biblioteket). Jeg kan ikke engang skryte på meg å bruke bibliotekene på universitetet noe særlig… Sånn er det når man er litt eiesyk.
    Når det kommer til engelskskrevne bøker tør jeg påstå at jeg ytterst sjelden leser på norsk. Det er dritdyrt her i Norge. : P Får flere bøker for pengene på engelsk, og da leser jeg atpåtil på originalspråket. Jeg så feks på amazon at de solgte et sett med de 5 første av Harry Hole-bøkene til Nesbø til £9.99. Til sammenligning selges en Nesbø-pocketbok til 130 kr her. Da er det nesten så man får lyst til å lese norsk på engelsk… Men bare nesten. Jeg leser norsk på norsk.😛
    Uansett: Fine mål, blir spennende!

    • Haruhi January 5, 2012 at 8:14 pm #

      Oi, nå følte jeg meg jo som en rent eksemplarisk bibliotekgjenger her😛 Ja, norske bøker er håpløst dyre – syslet med tanken om å kjøpe meg en norsk lydbok (digikort) her om dagen, men så prisen og besvimte momentant. Engelske bøker er mye rimeligere – men det rimeligste er dessverre å ikke kjøpe bøker. Sukk.

  5. stjernekast July 18, 2013 at 10:03 pm #

    Jeg elsker å snakke med bibliotekarer. Helst vil jeg spørre de om lesevanene deres og hvordan biblioteket fungerer men det blir med at jeg snakker med de for det jeg nå skulle snakke med de om og går igjen – skuffet over ikke å ha fått løst noen av mysteriene i det magiske bokhuset.

    En gang overhørte jeg en manlig, godt voksen bibliotekar fortelle en ‘kunde’ (hva kalles vi boklånere egentlig?) at han var så glad i å lese at han plukket bare bøker lengt til venstre i bokhylla og jobber seg til høyre siden forså å begynne på hyllen under!!!!! Jeg ville spørre om det gjaldt hyllene hjemme eller også hele biblioteker?! Men jeg turte ikke. Faen.

    • Haruhi July 20, 2013 at 6:34 pm #

      Oi! Jeg har en fordom som går på at de fleste biblotekarer bare leser bestselger; dameromaner og skandinavisk krim. Har dog møtt et par bibliotekarer som har bidratt til å avkrefte den fordommen (og min skrekk). Men det har ikke løsnet helt ennå, det ER skumle – og teknologiens største bidrag til min livsglede (neste etter kaffetrakteren) er maskinene på biblioteket som gjør at jeg kan låne bøker uten å se noen i øynene.

      HELT sykt hvis han du møte faktisk gjør slik på biblioteket. Usikker på om det er mest imponerende, eller idiotisk.

Leave a Reply

