Desmberstatistikk

2 Jan

Flere leste i desember enn i hele oktonov, en av årets beste lesemåneder hva kvantitet angår. Først eksamenspuggning med medfølgende prokrastinering – rene høydaren for skjønnlitteraturen. Så juleferie: kaffe, skinnsofa, ullpledd og boksluking. Best there is. Hadde det ikke vært for at siste del av desember ble tilbragt som asylsøker hadde alle verdiene hoppet i taket og statistikken blitt sprengt.

 

Bøkene

  1. #A Dance With Dragons – Georg R. R. Martin (fire)
  2. Lidelsenes Tolk – Jhumpa lahiri (seks)
  3. #The Hunger Games – Suzanne Collins (fem)
  4. Cathing Fire – Suzanne Collins (fire)
  5. Mockingjay – Suzanne Collins (fem)
  6. The namesake –  Jhumpa Lahiri (fire)
  7. Agamemnons datter + Etterfølgeren – Ismail Kadare (tre + fem = fire)
  8. Wise Blood – Flannery O’Connor (fem)
  9. On Black Sisters’ Street – Chika Unigwe (fire)
Kjønn

To bøker skrevet av mannfolk. Syv av damer. Apropos sprenging av verdier.

 

Terningkast 

En sekser. Tre femmere. Fem firere. Jhumpa Lahiris Lidelsenes Tolk  er den beste novellesamlingen jeg har lest i år – så god at jeg hoppet rett på en bok til av dama. Stor fallhøyde, mange skrubbsår, medfølgende litt snill firer. Hunger Games likte jeg bedre enn forventa. Og både både O’Connor og Kadare frister til mer lesning, selv om bøkene  har sine mangler, liker jeg begge forfatterstemmene svært godt.  Mens Unigwe derimot ror fireren i land utelukkende på storyen, jeg kommer nok ikke til å lese noe mer av henne.

Ellers er jeg usikker om det er George R.R. Martin som har tapt seg – eller om det er jeg som er en mer kravstor leser enn for seks år siden. A Dance With Dragons  ble iallefall litt vel forutsigbar i sitt tapre forsøk på uforutsigbarhet. Hjalp kanskje ikke at jeg knapt husket plotdetails fra de fire forgående bøkene.

 

Land

Fire amerikanere. En nigerianer og en albanser (?). Hele 7 av 9 leste var skrevet av amerikansk hånd.  Usedvanlig smalt – med slående mangel på briter. (I parentes synes jeg at vi egentlig kan telle Jhumpa Lahiri som indisk, og ikke amerikansk, samme hva wiki sier om fødselsted og boplass)

 

Sidetall

En murstein, A Dance With Dragons, 1040 sider, blissfully lest på kindle. Ellers fliser. Eller såpass stor skriftstørelse og spenningsgehalt at 450s tilsvarer 200s. Plutselig virker 9 bøker hakket mindre imponernde.

 

Tema

Mye surival, i møte med diktaturet (Collins, Kadare),  andre blodige realiteter (Martin, Unigwe), eller sin egen sjel og psyke (O’Connor).  Er jeg drøy nok kan jeg si at Lahiris bøker handler om overlevelse på feil kontinent, med to identiteter og indre splittelse. Og siden det tross alt er nyttår, og jeg er på etterskudd med alle andre innlegg, føler jeg meg mer enn drøy nok.

 

Sjanger

  • Novellesamling: 1
  • Fantasy: 1
  • YA / Sci-fi: 3
  • Romaner: 4
Hva jeg ikke har lest
Det meste.

6 Responses to “Desmberstatistikk”

  1. ellikken January 3, 2012 at 7:47 am #

    Albanser? *knegg*

    Se der ja, du fullfører faktisk månedsstatistikken – Det er mer enn hva jeg greide i fjor, men kanskje i år?

    Næh.

    Også leser du bøker som jeg ikke ante eksisterte! Keep goin’, girlie!

    • Haruhi January 4, 2012 at 5:51 pm #

      Ja. Albaneser. Hva ellers?

      Det er forbløffende enkelt å fullføre månedsstatistikken når man faktisk ikke bruker blogge til å skrive omtaler av bøker. I et halvt sekund lurte jeg på om jeg skulle føre opp “begynne å skrive bokomtaler” som et 2012mål, men det ble med (den hårreisende) tanken.

      Og, jo takk – tror jeg leste et par bøker jeg selv ikke viste at eksisterte den måneden her. 😉

  2. tinekatrine January 3, 2012 at 2:35 pm #

    jeg må vel snart begynne på neste bok i den serien A Song of Ice and Fire. har bare lest de to første, tar litt tid å komme igjennom selv om de er veldig bra.

    • Haruhi January 4, 2012 at 5:49 pm #

      Hvis du tar det sakte nok – så sliper du kanskje å måtte lese deg voldsomt opp online før neste bok kommer ut🙂

  3. Lines bibliotek January 4, 2012 at 7:47 pm #

    Nå ble jeg så GLAD, for Lidelsenes tolk har blomstret i bokhylla mi i en årrekke og har blitt nestenlest ved opptil flere anledninger. Jeg kjenner ingen som har lest den, har aldri tatt meg bryet med å sjekke hva folk har ment om den på nett (man kan til og med spørre hvorfor jeg da kjøpte den, men det gjør vi ikke), og det har vært altfor lett å lese noe annet. Men nå, NÅ! blir det noe helt annet. NÅ flytter jeg den fra den abstrakte leselisten til den konkrete, og da nærmer det seg. Dog litt skuffet over Namesake-firer, for det er den som har fått plass på 1001-listen, hvilket betyr at den må leses en gang, den også.

    For hva det er verdt: Lahiri er inder, skriver om indere i Amerika og har indisk navn og utseende. Da gir boken indiskpoeng, enkelt og greit. Det er bare i Amerika de er romslige på nasjonal identitet og beskriver folk som greskrussiskkinesiskinuittamerikaner. Med mindre karakterene i (og forfatteren av) en amerikansk roman har stamtavle med røtter til plantasjene i sørstatene eller yankeene i nordstatene, trekker jeg amerikanskheten deres i tvil umiddelbart. Sånn må det nesten være, ellers blir det jo umulig å få poeng for noe i bloggland. Amen.

    • Haruhi January 4, 2012 at 8:56 pm #

      Nå ble jeg også glad – den fortjener å hoppe litt framover i køen. Jeg har en mistanke om at The Namesake fikk 1001status, fordi Lahiri er en strålende novelleforfatter (og, ung, kvinnelige og ca-indisk), men så valgte de hennes eneste roman, grunnet den generelle 1001 skepsisen mot noveller. Håper det er sånn i alle fall – for da kan jeg velge å tro at den andre novellesamlingen hennes er på nivå med Lidelsenes tolk.

      Åh! Så fint å få bekreftet at det er sånn det er. Da slipper jeg å ha dårlig samvittighet hver gang jeg velger nasjonalitet basert på magefølelse, og statistikkpoeng.

Leave a Reply

