Thoughts on the Hunger Games

18 Dec

Kort og uinspirert. Alle kjenner storyen, og de som vil lese har lest før meg. Selv har jeg ikke lest noe mer spennende enn Agatha Christie siden ungdomskolen. Følgelig ble jeg totally blown off my feet, mistet kontakt med virkeligheten og leste tre bøker av samme forfatter på rappen. Bergtatt, men ikke helfrelst. Jeg tok riktig nok toget for langt en gang, og forsømte mengder med pensum – men jeg beholdt både nattesøvn og sjelero gjennom store deler av perioden.

Hva jeg synes? Utover spenningsgehalten; like deler foruroligende og fint at det er dette dagens ungdom leser. Sterkt ønske om å kunne skru tiden tilbake – hadde vært dødsforelska i Katniss hvis jeg var seksten. Som det var lot jeg meg for det meste bare plage av love storyen. Likte 1 og 3 betraktelig bedre enn 2, men alle var gode (kjenner meg enn smule mer frelst når jeg tenker på nr 3. Mmm, the art of a perfect ending). Kunne forklart, men hvorfor bruke ord på å si noe som allerede er sagt så strålende?

Christine  (spoiler alert delux)

Knirk  (mini spoiler alert)

11 Responses to “Thoughts on the Hunger Games”

  1. labben December 18, 2011 at 7:15 pm #

    Morsomt, toeren var den eneste jeg syns var god. De to andre kom vel hakket under god. Den første bedre enn den tredje. Jeg ble ikke frelst. Jeg likte få av karakterene, og syns ikke historien var så spennende som den kunne vært. Kanskje jeg prøver Battle Royale for å se om det kan gjøres bedre.

    • Haruhi December 18, 2011 at 8:01 pm #

      Oi! Trodde ikke noen hadde nr 2 som favoritt. Virker som de fleste liker 1 og 2, men ikke 3. Eller bare 1. Jeg er ganske enkel å glede når det kommer til spenning, mye fordi jeg leser så få spenningsbaserte bøker. Forøvrig likte elsket jeg Katniss, med alle hennes feil (ble faktisk mer og mer glad i henne, jo mer ødelagt hun fremstod), men jeg likte ikke Peeta før i bok 3, og fikk vel aldri sansen for Gale.

      Jeg har stor tro på Battle Royale, da jeg tok meg i ønske “ondere” løsninger og mer brutalitet, spesielt i bok nr 1. Merkes at disse er skrevet primært for ungdommer.

  2. tinekatrine December 18, 2011 at 8:52 pm #

    jeg er veldig spent på hvordan filmen(e) blir jeg!

    • Haruhi December 20, 2011 at 12:22 pm #

      Jeg også! Har faktisk ganske høye forventninger, siden det er så mye visuelt i bøkene. Gleder meg til å se “kostymene” til Katniss.

  3. Nina C. December 24, 2011 at 1:35 pm #

    Har ikke lest bøkene ennå.Men har de på ønskelisten min til jul!

    God jul !

  4. Julie December 25, 2011 at 9:02 am #

    Jeg likte både den første og den andre bedre enn den tredje. Folk er litt delt på den tredje – enten elsket man den, eller så ble man litt skuffet. Jeg hører til den siste. Veldig gode bøker, men Battle Royale er bedre. Synes jeg. Annen målgruppe, så klart.

    • Haruhi December 28, 2011 at 2:03 pm #

      Ja, det inntrykket jeg også har fått. Jeg tilhører vel den første gruppen; ble i alle fall langt i fra skuffet.

      Jeg gleder meg til å få lest Battle Royale, har store forhåpninger – da det jeg slet mest med i HG var lovestoryen, og en del andre ting som kan sies å skyldes målgruppen.

  5. Elefantjenta December 30, 2011 at 3:33 am #

    De bøkene der gav meg hjertet i halsen, altså. Fyfader. Hverken jeg eller mamma greide å legge de fra oss, haha. Men i ettertid har jeg faktisk ikke tenkt så mye på dem O_O

    • Haruhi December 31, 2011 at 11:06 am #

      Jeg har tenkt en del på nr 3 i ettertid, men ikke så mye på de andre. Så det var vel mest der og da bøkene ga meg noe også, men det gjorde de da også til gangs!

  6. Karoline January 3, 2012 at 9:58 am #

    Har faktisk ikke lest noen av bøkene i denne serien enda, men har mål om å få gjort noe med det før jeg ser filmen🙂 De høres ut som engasjerende og spennende bøker! Fint innlegg og ha en fortsatt fin dag =D

    • Haruhi January 4, 2012 at 6:07 pm #

      Ja, alltid best å få lest boka før filmen. Håper bøkene faller i smak🙂

Leave a Reply

