Oktonovstatistikk

2 Dec

Både oktober og november har vært preget av bloggpause, lesepause og livsspauser av ulikt slag. Forøvrig har det vært september helt siden august, og vinter blir det først på nyåret. Og når jula attpåtil starter i oktober spiller det liten rolle hva som ble lest når. (Forøvrig gjør det unektelig godt for statistikken med to-i-en.) # betyr kindle.

 

Bøkene

  1. #Poems by Emily  Dickinson, series I and II (fem)
  2. #Cranford – Elizabeth Gaskell (fire)
  3. Egypteren Sinuhe – Mika Waltari (fem)
  4. Keiseren av Portugalia – Selma Lagerlöf (seks)
  5. Oppmålingen av Verden – Daniel Kehlmann (tre)
  6. This Side of Brightness – Colum McCann (fem)
  7. #The Sisters Brothers – Patrick DeWitt (fi..fe..fire)
  8. De siste martyrer og ander noveller- Shusaku Endo (liten stragiht)

 

Kjønn

Tre damer. Fem menn. Grunnvollene mine har blitt rystet; damene var overlegent best. – og det skyldtes ikke en gang mangel på dugandes karfolk, både Mika Waltari og Colum McCann er forholdsvis kickass. De er bare ikke Selma Lagerlöf.  Eller Emily Dickinson. Begynner å gå opp for meg at jeg kan like kvinnelige forfattere, så lenge de har vært døde i minst femti år.

 

Terningkast 

En sekser. Tre femmere. To firere.  En treer. Og en generell aversjon mot terningkast. The Sisters Brothers kunne jeg ha elsket.  Hvis jeg ikke hadde tatt valget om å bruke den som pendler-bok, 13 min med tog to ganger pr dag. Lesing i trøtthet, kulde og regn. Hadde jeg slukt boka i ferd og ro i godstolen, hadde det luktet sekser av den, eller femmer. Nå kjenner jeg morgenkvalmen og lukta av svett konduktør bare noen never Patrick Dewitt. I tillegg; to nesten seksere, både McCann og Waltari kunne ha bikket over til seksere, hvis det ikke hadde vært for Lagerlöf. Glad jeg aldri skal bli lærer, hadde gitt den beste stilen seks, og resten fem – fordi de var dårligere enn aller best. Nok om det.

 

Land

En ire, en japaner, en amerikaner, en finne, en svenske, en canadier, en tysker. Rene fruktsalaten. Ingen breaking news, men fantastisk variasjonsbredde.

 

Sidetall

En lecablokk, Egypteren Sinuhe  var så tjukk at jeg nekta å lese den på tog – forøvrig var den okotnovs mest lettleste bok. Ellers var det mange flaut tynne bøker. (Kindleleste bøker har forøvrig ikke sidetall i min verden – lengden måles i hvor lang tid de tar å lese, uavhengig av reel størrelse).

 

Tema

Problemet med to-i-en er at jeg ikke klarer å få hode og hale på denne kategorien. Fort og gæli’.

  1. Emily: Livet, døden, naturen.
  2. Patrick Dewitt:  Spørr nsb. Neida. Life and how to (not) live it.
  3. Cranford: Bygdmonsteret, og 13 reasons why I wish I was a man.
  4. Oppmålingen: Gretne gamle gubber.Fikk lyst til å være kvinne igjen.
  5. Keiseren: Kjærligheten.
  6. This side of brightness: Fattigdom, drugs, rasisme og the soul of New York.
  7. Egypteren: Krig, fred og guder og sånt.
  8. De siste martyer: Tro, tvil, alderdom, leversvikt og hvordan være kristen i Japan.

 

Sjanger

  • Novellesamling: 1
  • Diktsamlinger: 2
  • Romaner: 4
  • Klassikere: 2
Hva jeg ikke har lest
Nok pensum.

7 Responses to “Oktonovstatistikk”

  1. ellikken December 3, 2011 at 4:39 pm #

    Venter spent på en real omtale av The Side of Brightness, takk!😀

    • Haruhi December 6, 2011 at 5:25 pm #

      Aiaiai. Da frykter jeg at du må vente lenge! Skal vurdere å begynne med “ordentlig” omtaler over nyttår. Innen den tid har jeg sikkert lest såpass mye at jeg aldri kommer rundt til This Side of Brightness. Men, time will show.

      (Enn så lenge, en kortversjon: bra, men ikke like bra som Let the Great World Spin. Merkes at den er skrevet tidligere i forfatterskapet. Ikke fullt så nyansert, enkelte anfall av gjørme-nedgraving (SE, så fælt de svarte hadde det), men stort sett holder den seg unna selvmedlidenheten – og er rett og slett herlig, fargerik, grusom og tankevekkende)

  2. Lines bibliotek December 3, 2011 at 11:03 pm #

    Ingenting slår Selma. Jeg leste ingenting på flere uker etter den boka. Klokt. Da slapp alle andre forfattere å hoppe etter Wirkola.

    • Haruhi December 6, 2011 at 5:28 pm #

      Godt valg. Selv klarer jeg ikke å la være å lese – og lar heller et par leseropplevelser ødelegges. Intet godt gen.

  3. Siv December 7, 2011 at 8:59 am #

    Jeg blir bare revet med av å lese disse oppsummeringene, og det enda jeg aldri har hørt om noen av bøkene.

    • Haruhi December 8, 2011 at 4:33 pm #

      Oi, morsomt! Jeg har alltid tenkt at oppsumeringsinnleggene bare har verdi for de som kjenner til minste et par av bøkene.

  4. stjernekast June 4, 2013 at 11:09 pm #

    “Rene fruktsalaten.” Haha! Lo høyt! Ååå du er så morsom, du burde gi ut bok. Jeg leser den, jeg. Sluker den. Anbefaler den og favorittstempler den.

Leave a Reply

