Livet, døden og Kina

13 Nov

Innimellom får jeg dårlig samvittighet, å husker at jeg har et Kina-prosjekt. Og en bokblogg. Da gjør jeg sånt som dette.

Livet og døden tar rotta på meg – Mo Yan. 

Ximen Nao blir henrettet som jordeier og kapitalist i det herrens år 1950, bare for å bli gjenfødt som esel på den selvsamme gård hvor han før var herre. Uheldigvis husker han sitt forrige liv mens han tralter rundt på gården. Ikke akkurat smertefritt. Eller fritt for komikk. Det blir ikke mindre morsomt når eselet dør og gjenfødes som okse (og deretter som gris, hund etc etc),  Ximen Nao blir gjenfødt i til stadig mer nedverdingene posisjoner, og slites mellom lojalitet mot seg selv, og den rase han for øyeblikket befinner seg i – og hele tiden hasleres det med Kinas styresett. Herlig. Jeg har bare to ankepunkter. 1. Forfatteren har skrevet inn seg selv i historien. 2. Boka er 300 sider for lang. Ca midtveis begynner handlingen å bli repeterende og anstrengt. Det virker som om Mo Yan har insistert på å få med absolutt hele Kinas moderne historie –  bare fordi, uten å tenke noe videre over hva det gjør med selve storyen. (Og jeg tar meg i å tenke; gjorde han det for at boka skulle selge i vesten, eller fordi han følte han hadde en historie å fortelle?).

Death of a Red Heroine – Xiaolong Qiu

Kinesisk krim. Sneak-a-peak inn i 90talltes Shanghai; food, sex, politics, poetry og mangel på rent vann og soveplass. Stort sett. Personlig drap turned poltisk; – for hva er ikke politisk i 90tallets (eller dagens) Kina? Boka gjennomsyres av det politiske styresettet, og alt fra etterforskning til kjærlighetsliv vanskeliggjøres i kommunismens navn. Hvis boka har en moral er det at Kina ennå ikke er fritt. Det, og at kinesisk mat er verdens best – og at et fint dikt, en pen kvinnehånd og litt andekjøtt kan redde det mest. Grei underholdning, og greit innblikk i Kina. Definitivt kinesisk, og definitivt krim. (Noe jeg jo visste på forhånd, så man kan jo spørre seg hvorfor jeg trengte å lese boka for å finne det ut). Selv om jeg ikke hopper i taket av entusiasme kommer jeg nok til å lese oppfølgeren, koselig med krim som handlet like mye om mat og poesi som om lik.

4 Responses to “Livet, døden og Kina”

  1. Lines bibliotek November 14, 2011 at 7:52 pm #

    Mo Yan er den eneste kineser som hittil har fått en plass på ønskelista mi, med sin nyeste utgivelse. Med mindre jeg roter med de kinesiske navnene igjen, og det er en helt annen forfatter med et Mo Yan-liknende navn jeg tenker på. Det kan i så fall være hvem som helst. Men jeg tror det er Mo Yan, og jeg gleder meg til å lese. Utover det fikk setningen “koselig med krim som handlet like mye om mat og poesi som om lik” munnvikene mine til å peke i himmelretning. Og jeg skjønner akkurat hva du mener. Mat er en undervurdert faktor i krim, lik er oppskrytt. Poesi er jeg derimot skeptisk til i enhver sammenheng.

  2. Julie November 14, 2011 at 9:20 pm #

    Hmmm… Førstnevnte hørtes alright ut, men så ble jeg skeptisk til at den er 300 sider for lang. Chan Koonchungs “Fete år” bar forøvrig litt preg av å ville forklare veldig mye moderne kinesisk historie også… Men, historien i “Livet og døden tar rotta på meg” høres festlig ut. Av sistnevnte har jeg “Når rødt er sort” og “Mandarinkjolen” stående i hylla. En dag skal de leses, også…😉

  3. Haruhi November 18, 2011 at 6:17 pm #

    Julie: Jeg har inntrykk av at det er en del kinesisk bøker som lider litt under det syndromet. Tenker at det sikkert kan være fint nok; hvis man bare skal lese en kinesisk bok, og i samma slengen får gleden av å bli mer kjent med Kinas historie – men det gjør ikke akkurat underverker for leseropplevelsen.

    Line: Jeg tror du kan fortsette å glede deg. En del av min skepsis skyldes nok Kina-overdose og speedlesning. Enig i at mat er en sterkt undervurdert faktor i krim. Og fantasy. Poesi derimot. Det sier mer om lik enn poesi at jeg foretrekker poesien i boka.

  4. Milla November 23, 2011 at 7:54 pm #

    / ja, bilder av hvaler må vær det finaste som fins🙂

Leave a Reply

