Septemberstatistikk

3 Oct

Fem bøker lest, noe som av en eller annen grunn føles som uendelig mye mindre enn seks bøker (som ser ut til å være snittet for antall leste pr måned). En del lesevegring, anfall av bokhat og mye regnvær. Ikke den beste måneden med andre ord. Men, statistikken må føres (om enn i kortversjon). Så, here we go:

 

Bøkene

  1. Death of a Red Heroine – Qiu Xiaolong (fire)
  2. The Elephant Vanishes (og andre noveller) – Haruki Murakami (tre)
  3. Let the Great World Spin – Colum McCann (seks)
  4. Kjøkken  – Banana Yoshimoto (fire)
  5. Sukkertøymannen – “Hauk Hildebrand” (tre)

 

Kjønn

En dame. Tre menn. Et pseudonym, som står bak en dårlig bok, så jeg burde vel for syns skyld gå utifra at det var en kvinne som hadde skrevet den, men, den gang ei, jeg synes faktisk den lukter ganske så sterkt av ballesvette  mann.

 

Terningkast 

En sekser. To firere, verken Banana Yoshimoto  eller Qiu Xiaolong nådde helt opp, selv om begge ga mersmak. To treere, The Elephant Vanishes er Murakami på sitt verste – jeg sverger på at ingen andre enn Murakami himself skjønner poenget med halvparten av disse novellene, og jeg tør å vedde minst førti kroner og tre garnnøster på at det skyldes at det ikke er noe poeng i mange av dem. Like fult noen perler; The Wind-Up Bird and Tuesday’s Women (som forøvrig er det første kapittelet i The Wind-Up Bird Chronicle, og det er nok mest derfor jeg likte den)The Fall of the Roman Empire, the 1881 Indian Uprising, Hitler’s Invasion of Poland, and the Realm of Raging Winds (som jeg egentlig bare likte fordi titelen er så fantastisk lang, og ganske så fin) og Sleep (som jeg rett og slett likte). Sukkertøymannen var noe så kleint som en bok som prøvde å være sjokkerende og kontroversiell uten å lykkes.

(Jeg merker at jeg har så mye mer jeg skulle ha sagt om bøkene jeg ikke likte, en om den ene boka jeg elsket.)

 

Land

En ire, to japanere, en kineser, og en nordmann. Pluss for å ha lest noe av en annen japaner enn Murakami, minus for å ha lest nok en kineser som ikke utgis i hjemlandet.

 

Sidetall

Tja. Alle bøkene hadde visselig sider, men det er også alt jeg husker. Sikkert ingen mursteiner med andre ord.

 

Tema

Veldig mye mat, og nesten like mye dop og fyll. Ellers: life and how to live it, enten i ensomhet (Murakami, Xiaolong, Yoshimoto) eller i dette virrvarret som kalles verden (McCann).

 

Sjanger

  • Novellesamling: 1
  • Romaner: 3
  • Krim: 1
Hva jeg ikke har lest
Det meste.

7 Responses to “Septemberstatistikk”

  1. bipling October 3, 2011 at 9:01 pm #

    Jeg ser også ut til å havne på rundt 5-6 bøker lest i måneden, og er egentlig ikke sånn superfornøyd med dette gjennomsnittet… MEN den fantastiske høstmåneden oktober er her, og da velger jeg å gå den i møte med mye lesemot!

    Skjønner forresten at jeg burde lese Colum McCann snart, og med min fantastiske nye Kindle så skal saken ordnes ganske fort (du kommer til å elske din egen hvis du ikke har mottatt den og elsker den allerede)!

  2. tinekatrine October 6, 2011 at 6:45 am #

    kanskje jeg også skulle begynt med noen sånne her lister. føler alltid at jeg aldri leser noe, men når jeg tenker meg om så har jeg jo det..

    sv: jeg gadd ikke å nevne sånne kommentarer for det er en selvfølge at de er idiotiske. “åå, fin blogg, kommentere på min? :*” bleh. den største grunnen til at jeg flyttet bloggen min vekk fra blogg.no

  3. Lines bibliotek October 7, 2011 at 2:27 pm #

    Så det du prøver å si er at en bok med tittelen Sukkertøymannen stinker ballesvette? Jaja, det var enten det eller tøymykner, jeg vet ikke hva som er verst. Pest eller kolera?

  4. Haruhi October 7, 2011 at 6:12 pm #

    bipling: JA JA JA til McCann. Jeg har også stor tro på oktober, spesielt tatt i betrakting min nyankomne kindle (den elskes allerede, ja!)

    tinekatrine: Ja, begynn med slike du også! Jeg vil gjerne lese.

    Line: Kan jeg tolke kommentaren din dithen at du IKKE liker tøymykner? Herrefred. Eller..vent litt, liker du ballesvette? Nei, nå ble jeg i det hele tatt veldig forvirret. Litt mer oppklarende; boka handler om en pedofil (og hans relasjoner til en del heller suspekte individer), derav tittelen. Smakfullt.

  5. tinekatrine October 8, 2011 at 5:44 pm #

    sv: hehe, hvis jeg tilfeldigvis kommer over en bok på engelsk av en kinesisk forfatter, så skal jeg kjøpe den om den ikke er alt for dyr. men tvilsomt at man finner det, og enda mer tvilsomt at den er verdt å lese. det er nok en grunn til at den er publisert her, høhø.

  6. Karoline October 9, 2011 at 7:32 am #

    Å, fant nettopp denne bloggen og jeg elsker sånne oversikter og jeg syns 5 bøker er imponerende nok, jeg, det er mye bedre enn ikke noe. Mitt gjennomsnitt pleier å ligge på rundt åtte bøker i måneden selv om jeg alltid starter hver måned med håp om å lese mye mer fordi jeg tenker litt kvantitet fremfor kvalitet til tider bokmessig sett. Jeg vet ikke om det er så lurt. Og jeg syns “Sukkertøymannen” var veldig rar da jeg leste den selv, den er ganske teit bok ja🙂

  7. I. S. December 4, 2011 at 1:38 pm #

    Åh, jeg har hatt kjempelyst til å lese den elefantboka til Murakami, mest pga den elefant-delen! Men så finnes den jo ikke oversatt til norsk og jeg hater å lese på engelsk :C Kanskje jeg bare dropper det, om den virkelig er en skarve treer. Me får sjå. Liker bloggen din, forresten!

Leave a Reply

