Boktema

29 Sep

Hver torsdag arrangerer Anettes bokboble  “ukens boktema”. Denne uken omhandles favorittbøker; bøker man kan lese igjen og igjen, eller med andre ord: bøker man har lest minst tre ganger.

Jeg har lest skammelig mange bøker flere enn tre ganger; i min barndom og de tidlige tenår led jeg av en evig mangel på brukbart lesestoff, en hver bok som til en vis grad ble likt, ble følgelig lest ikke bare tre, men gjerne fem ganger. Heck, jeg har til og med lest bøker jeg mislikte to-tre ganger. Siden den gang har min sans for biblioteker, og min generelle orienteringsevne i bokhyller utvidet seg litt. Med et slikt hav av bøker å velge mellom kunne jeg sikkert ha tatt meg bryet med å være orginal, dratt fram en eller annen skjult skatt som David Almonds Himmeløyne, Kjersti Scheens Roselill eller Carmen Martín Gaites Rødhette på Manhattan, men den gang ei. Jeg velger å gå for det opplagte, og velger boka jeg har lest flest ganger i løpet av mitt liv: The Lord of the Rings. Et grovt anslag angir at jeg har lest lotr ca 10- 15 ganger. Jeg prøver å begrense meg til å bare lese lotr en gang i året – mest fordi vi snakker om såpass mange sider; det er ikke alltid jeg har to-tre leseuker å avse til å lese noe jeg tross alt har lest før. Dessuten er det litt som med eplekake, jeg kan jo, rent teoretisk sett, gå lei.

Jeg husker fremdeles første gang jeg leste lotr. Jeg var tolv, og min far hadde sett det som sin hellige plikt å skaffe meg en illustrert praktutgave av boka; jeg måtte for en hver pris rekke å lese den  før noen lurte meg til å se filmen. Beste gaven jeg har fått. Følelsen av å være tolv år gammel å prøve å manøvrer en 930 siders murstein under dyna på nattestid. Følelsen av å få hele sitt verdensbilde forandret. Følelsen av en livslyst-boost på femhundreogførti volt. Den følelsen. Jeg kommer aldri til å slutte å lese lotr. (Men, noen ganger tar jeg meg i å tenke; er det boka i seg selv jeg elsker – eller er jeg forelsket i forelskelsen? Vil jeg ha elsket lotr, hvis jeg leste den for første gang nå?)

6 Responses to “Boktema”

  1. anette September 30, 2011 at 6:03 pm #

    Heisann, så moro at du er med på Boktemaet mitt! Her i huset er det gubben og sønnen min på 13 som er LOTR fans. Både bøker og filmer er lest – og sett i fillebiter. Så må jeg legge til at du har en herlig blogg, rosa og fin og til å bli glad av🙂

    • Haruhi October 1, 2011 at 10:05 am #

      Tusen takk! Rosa blogg og lotr-fanship sier vel noen ganske interessante ting om meg, antar jeg🙂

  2. Lines bibliotek October 1, 2011 at 9:19 am #

    Jeg har ennå ikke lest siste bok, Atter en konge. Jeg hadde tenkt å gjøre det i høst, for jeg ser for meg at den passer å lese på høsten, men det ser dårlig ut foreløpig. Du får lese den istedenfor meg, hvis du trenger en unnskyldning for å trekke den frem enda en gang!

    Kan man bli lei av eplekake? Det ante jeg ikke. Og jeg klarer ikke helt å tro det, heller. I teorien ja, i praksis nei.

    • Haruhi October 1, 2011 at 10:09 am #

      Takk, alle unnskyldninger til re-lesning av lotr mottas med takk. Høsten er forøvrig den perfekte årstiden for Tolkien-lesning.

      I teorien kan man gå lei av eplekake, ja. I praksis hadde jeg nok blitt lei av mitt eget ytre, før jeg gikk lei av eplekake – hvis jeg skulle ha spist det daglig.

  3. Melusine October 1, 2011 at 7:10 pm #

    Her i huset er alle filmene lidenskapelig sett, men bøkene har vi til gode å lese. Dvs, jeg leste Hobbiten for ungene, noe alle syntes var spennende og vi gledet oss til hver kveld og hvert nytt kapittel. Så kanskje jeg skal låne resten neste gang jeg er på biblioteket🙂

    • Haruhi October 7, 2011 at 6:14 pm #

      Åh, jeg kan se for meg at Hobbiten er en fantastisk høytlesningsbok! Skulle ønske jeg var ung nok til å høre den, eller gammel nok til å ha noen å lese den for.

Leave a Reply

