Mens jeg venter på lesebrettet mitt

26 Sep

Mens jeg venter på at et stykk kindle på magisk vis skal ankomme postkassen min fantaserer jeg om alle bøkene jeg endelig skal få lest. Jeg fantaserer om hvor deilig det skal bli å ikke lenger begrenses av samsøk-knappens humørsvingninger, og min egen redsel for å snakke til bibliotekarer. Jeg grøsser av glede ved tanken på å ikke lenger måtte begrense meg til den lokale bokhandelens slukne utvalg. Jeg nærmer meg eufori når jeg ser for meg det uendelig havet av free classics som venter på meg. Når jeg bare får meg en kindle, skal jeg få lese alt det jeg aldri får lest. Bare vent å se. I et forsøk på å gjøre ventetiden kortere lager jeg lister over hva som skal leses asap, når bare brettet kommer.

  1. Stephen Fry – Moab Is My Washpot
  2. Louis de Bernières – The War of Don Emmanuel’s Nether Parts
  3. Elizabeth Gaskell – Cranford
  4. Thomas Hardy – Far from the Madding Crowd
  5. Ransom Riggs –  Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
  6. Graham Green – Brighton Rock
  7. Kazuo Ishiguro –  A Pale View of Hills
  8. Charlotte Brontë – Jane Eyre
  9. Kurt Vonnegut – Cat’s Cradle
  10. Charles Bukowski – Ham on Rye
(Som om jeg ikke hadde mange nok skal-lese-lister fra før av)

12 Responses to “Mens jeg venter på lesebrettet mitt”

  1. labben September 26, 2011 at 9:53 am #

    Det er så befriende å kunne få en hvilkensomhelst bok (nesten) til lesebrettet i løpet av noen sekunder. Jeg går ofte fra å lese en bokomtale, til å lese boken på få minutter, til tross for at jeg kanskje aldri hadde hørt om boken tidligere. Kindle er en genial oppfinnelse!

    Jeg digger leselisten din. 2, 5, 7 og 8 har jeg lest og likt (du kommer til å elske nr. 2!), og resten vil jeg lese. Både Moab is My Washpot og The Fry Chronicles står høyt på leselisten. Jeg må bare komme meg gjennom de nominerte til Bookerprisen først.

    Hvis du liker britisk humor (dumt spørsmål?) må jeg anbefale en bok før jeg forlater kommentarfeltet ditt: “Three Men in a Boat” av Jerome K. Jerome. Hvis ikke du har lest den må du legge den til leselisten din. Last f.eks. ned en smakebit til Kindle når du får den (det er gratis). Et kapittel så er du hektet… Jeg ler så jeg griner.

  2. mostraum September 26, 2011 at 10:26 am #

    Støttar fullt ut tipset om Three Men in a Boat av Jerome K.Jerome.
    Gle deg elles til Kindle’n din kjem. Eg diggar min og har det herleg med blandinga av papirbøker (som oftast frå biblioteket….det i Bergen er relativt velassortert og som bibliotekar så har eg ikkje bibliotekarskrekk heller) og Kindle. Einaste ulempa med Kindelen er at har-kjøpt-og-skal-lese-lista blir lenger og lenger, det er så lett å klikke på kjøp når eg les gode bokomtalar på diverse bokbloggar.

  3. Kathleen September 26, 2011 at 11:56 am #

    Å, jeg kan ikke vente til jeg får lesebrett! (Men må jo, det er enda noen måneder til jeg har bursdag.) Jeg får lest stort sett det jeg vil lese, til tross for at også jeg er redd for å snakke med bibliotekarer. Og spesielt nå som jeg har flytta, for jeg liker ikke dette biblioteket. Det er alltid så lang kø og jeg vil ikke være den jenta som står der og snakker med bibliotekaren og bruker sykt lang tid og oppholdr køen. For jeg hater selv de som gjør det.

    Anyways, jeg skal også lese Jane Eyre snart. Selv om jeg har lest den før, men nå leste vi nettopp Wuthering Heights på skolen, og da ble den sammenlignet med Jane Eyre og det var veldig interessant og jeg fikk veldig lyst til å lese Jane Eyre igjen – med helt nye øyne nå enn da jeg var tolv.

  4. Elida September 26, 2011 at 7:17 pm #

    Jane Eyre er ein nydelig historie som eg anbefaler varmt. Cranford er koselig lesning, og eg anbefaler med heile mitt jherte North and South av samme forfatter:-) Lykke til med lesebrettet (eg leser hvertfall bøker eg kanskje ikkje hadde fått lest utan Kindle’n!)

  5. tinekatrine September 27, 2011 at 4:17 am #

    kindle❤ får lest så mye mer etter jeg fikk meg den. nå går det i narnia, haha. liker at det er en del gratisbøker
    (og at det fins sider hvor man kan laste ned bøker litt mindre lovlig *hosthost*. men jeg tenker det går bra, for jeg kjøper alltid bøkene etterpå hvis jeg liker dem)

  6. Haruhi September 27, 2011 at 7:48 pm #

    Labben: Nr 2 er en av de jeg gleder meg mest til å lese. En del av de andre står der mest grunnet nysgjerrighet og “har du ikke lest DEN?”-opplevelser. Tips noteres (for, ja, det var et dumt spørsmål. Så klart jeg liker britisk humor, jeg er jo ikke tilbakestående).

    Mostraum: Tror nok det er en vis fare for at skal-lese-snart lista mi kommer til å ta av, ja. Spesielt siden jeg ikke helt skjønner at jeg bruker penger, så lenge det skjer via nett (noe som fint illustreres av nevnte kindlekjøp).

    Kathleen: Jeg burde ha ventet til jul, men så hater jeg å få dyre gaver. Så derfor gikk jeg på en økonomisk halvsmell nå i stedet. Smart.

    Elida: Betryggende å høre! Jeg har hørt så blandede tilbakemeldinger om Jane Eyre, for det meste derfor jeg har funnet ut at jeg må få somlet meg til å lese den selv. Jeg gleder meg til å stifte bekjenntskap med Gaskell i noe annet enn film/tv-serie form, og jeg forventer at koselig blir et stikkord.

    Tinekatrine: Aw. Narina! Et av de få universene jeg er like betatt av nå, som da jeg var åtte. Jeg håper at kindle kommer til å få meg også til å lese mer; og bredere.

  7. Lines bibliotek September 28, 2011 at 6:45 pm #

    Jeg elsker Jane Eyre og misunner deg som nå får lese den for første gang! Cranford er kjempekoselig, og Don Emmanuel fantastisk. Du har noen fine timer foran deg:-)

    Brighton Rock står på min liste også, så jeg gleder meg til å høre hvordan du liker den.

  8. Kristina Kvåle September 29, 2011 at 7:28 pm #

    åh! jane eyre! det er typ yndlingsboka mi i heile universet!❤

  9. Haruhi September 29, 2011 at 9:13 pm #

    Line og Kristina: shit, nå kjenner jeg at jeg er i ferd med å utvikle (for?) høye forventninger til godeste frøken Eyre. Tror jeg heller bør starte med Cranford; koselig er på en måte en helt grei forventning å ha.

  10. stjernekast June 4, 2013 at 10:35 pm #

    Har du lest Ransom Riggs sin Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children enda? For altså, den er skikkelig DÅRLIG.

    • Haruhi June 24, 2013 at 9:42 am #

      Nei! Har ikke lest den, og etter å ha lest omtalen din av den – kommer jeg aldri til å gjøre det heller.

      Har faktisk bare lest 4 av disse 10. Småflaut.

      • stjernekast June 27, 2013 at 8:27 pm #

        Så bra! Hele fire stykker: det er jo kjempe bra! Jeg planlegger alltid hva jeg skal lese og i hvilken rekkefølge og det tar som regel flere år før jeg i det hele tatt begynner på lista. Slik er det å ha så mange leselister. Cred på du!

Leave a Reply

