Kremortartari

17 Sep

Jeg gir terningkast til så og si alle bøker jeg leser. Mest for å kunne dazzle meg selv med statistisk kunnskap over hva slags kjønn, nasjonaliteter, århundre og temaer som faller i smak. Når jeg kaster terningen pleier jeg å følge en indre skala som ser ca slik ut;

  1.  = Drittdårlige bøker.
  2. = Dårlige bøker. Bøker jeg bare fullfører grunnet lavt sideantall, tvang, total mangel på lesestoff eller andre ytre faktorer.
  3. = Halvdårlige bøker. Ok språk, platt handling. Ok handling, platt språk.
  4. = Gode bøker.
  5. = Meget gode bøker
  6.  = Magiskfantastiske bøker. Bøker som fester seg i det høyre hjertekammeret, en bestemt plass i mageregion, eller like bak øret

Jeg har nettopp lest ut Colum McCanns Let the Great World Spin, jeg er bergtatt og synes det er hevet over en hver tvil at boka er fantastisk, alikevel sitter jeg på gjerdet; hvor fantastisk? Seks? Fem? Plutselig virker alle de rare karakterene fra ungdomsskolen mer logisk; 5 +, 6 /5, 6 -, 6 +. Etc etc. Kanskje kunne jeg ha kalt Let the Great World Spin for en 5 ++, eller 6 -,  men aller mest har jeg lyst til å kalle den en pavlova. Mektig, smakfull, spennende, fargerik, mangfoldig. Mmm. (I prantes bemerkes at boka er en meget spessiel type pavlova, en type man kan spise og spise og spise av uten å bli det minste kvalm. Fantastisk.) Noe av den samme følelsen griper tak i meg når jeg lukker igjen Banana Yoshimotos Kjøkken for siste gangGod – eller jævla god? Fire? Fem? Igjen ledes tankene mine til bakeverk; og opp popper bildet av en sitroncupcake. Stor og lysegul, med et tårn av syrlig forsting og under frosting, en uendelig saftig muffins, i sped ekte sitronskall og små små mørke sjokoladebiter. Litt overkill, men like fult veldig godt.

Jeg synes det er lettere å relatere bøker til bakeverk enn nummer, tydeligvis. Tenk så deilig å kunne bytte ut en – to – tre – fire – fem – seks med; Pavlova, hjemmelaga gulrotkake med vaniljekesam, ostekake med rød gelé, aprikoskaka til farmor, brownies, varm eplekake med vaniljeis, krydderkake, sjokoladekake, bløtkake med bannan og kiwi, bløtkake med hermetisk frukt, lukket valnøtt, bannankake, squashkake, waleskringle. Mange flere valgmuligheter, og uendelig mye større rom for nyanser og misforståelser. Akkurat slik jeg liker det.

(Ja, jeg hadde ekstremt søtsug  når jeg skrev dette innlegget.)

3 Responses to “Kremortartari”

  1. rosapille September 19, 2011 at 8:04 am #

    Haha, jeg er enig! Jeg syns ofte det er naturlig å sammenligne ting med kaker for å få frem hva jeg mener. Det blir ganske morsomt når man begynner å bruke det på gutter (“Han var skikkelig gulerotkake – og jeg LIKER ikke gulerotkake en gang!”) eller andre mennesker^^ Jeg liker ideen med kakebetegnelser istedenfor tall som tilbakemeldinger også! Jeg hadde blitt kjempefornøyd med cookies på matteprøven:)

  2. ellikken September 20, 2011 at 1:17 pm #

    For et fantastisk innlegg: Jeg elsker både kaker og La kloden spinne😀

  3. Haruhi September 21, 2011 at 4:19 pm #

    Rosapille: ja, ikke sant? Kaker kan brukes til å beskrive det meste!😀 Jeg hadde også blitt overlykkelig hvis jeg kunne ha fått brownies eller eplekake på oppgaver, i stedet for teite tall/bokstaver.

    Ellikken: Ja, all takk til deg for godt blogginnlegg om Kloden! Er virkelig glad for at jeg leste den.

Leave a Reply

