Auguststatistikk

3 Sep

Seks leste bøker i august, middels fornøyd. Velger å skylde på været igjen; det har vært for godt vær til å sitte inne å lese, men ikke godt nok vær til å sitte ute å lese. Tullete. Kall meg konservativ, men jeg vil ha sommer om sommeren og høst om høsten.

 

Bøkene

  1. Siderhusreglene – John Irving (fire)
  2. Baby Jane – Sofi Oksanen (fire)
  3. Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant – Jonas Jonasson (fire)
  4. The Good Husband of Zebra Drive (The No. 1 Ladies’ Detective Agency 8 ) – Alexander McCall Smith (tre)
  5. Moby-Dick – Herman Melville (fem)
  6. Den afrikanske farm – Karen Blixen (fem)

 

Kjønn

To damer. Fire menn.  Sånn som det skal være, med andre ord.  Noe som gir litt minus på kvinnehatkontoen min er at jeg har gått hen og bent ut forelska meg i en kvinnelig forfatter (men så sier jeg til meg selv at, hey, hun skrev jo under et mannlig pseudonym, så kanskje jeg skal telle henne som mann, og late som jeg aldri har sett noen bilder av henne. (Og ja, jeg legger merke til ironien i at jeg i 2011 er så skeptisk mot kvinnelig forfattere, at jeg helt sikkert ville ha høyere forventninger til  en bok av Isak Dinesen enn en av Karen Blixen (selv om jeg håper at jeg ville ha likt sluttresutlatet like godt, regardless of sex))).

 

Terningkast 

To femmere med jalapenostyrke; Den afrikanske farm var skjør, vakker og traff meg midt i hjerterota. Moby-Dick tok meg med storm, jeg forventet en dørgende kjedelig bok – og holder derfor fremdeles på å lande etter en spinnvill og sjelesettende historie om hvaler og guder. Tre firere. Baby Jane var god, men så himla mye dårligere enn Utrenskningen, at jeg ble skuffet uansett. Siderhusreglene falt i samme fell; god, men jeg vet at Irving kan så mye bedre. The No. 1 Ladies Detective Agency 8, var såpass lik nr 4,5,6 og 7, at en treer var på sin plass. Måneden kunne med andre ord vært både bedre, og verre enn det den var.

(Lav forventinger = stor leserglede, her i gården tydligvis. Av Blixen og Melvill forvente jeg motstand og kjedsomhet, og kanskje akkurat derfor falt bøkene deres såpass i smak. Mens jeg hadde høye forventninger til Irving og Oksanen, og dermed ble skuffa med stil.)

 

Land

To amerikanere,  en nomadisk skotte, en finne, en svenske og en danske med eksotiske tilbøyeligheter. For første gang i tidenes historie; ingen briter. I tillegg mer nordisk enn det som er vanlig. Dessuten krever jeg plusspoeng på eksotisk for både Blixen, McCall Smith og Oksanen (halvt estisk + meget eksotisk utseende og navn, må gi poeng).

 

Sidetall

En murstein, en lecablokk, to fliser og en planke. Et snev av juks, siden halvparten av mursteinen ble lest i juli.

 

Tema

Tja. Hvaler, Kikuyu’er, Masaier, lesber, foreldreløse, fostre, ektemenn, alkohol og verdenshistorien på fem minutter. Hvis jeg skal holde meg til overflaten, og der er det jo som kjent mest luft – så da holder jeg meg der.

 

Sjanger

  • Klassikere: 2
  • Romaner: 3
  • Feel-good: 1
Hva jeg ikke har lest
Jeg har lest Moby-Dick,  (og dermed oppfylt et av punktene i planen min), hva jeg ikke har lest er derfor av relativ liten betydning.

10 Responses to “Auguststatistikk”

  1. Kathleen September 3, 2011 at 7:13 pm #

    Enig ass. Hva angår Baby Jane, mener jeg. Både Stalins kyr og Utrensking reiv meg i sjela, og derfor blir Baby Jane matt i forhold. Selv om den er bra altså.

    • Haruhi September 4, 2011 at 12:06 pm #

      Ja, vet. Nesten så jeg skulle ønske at jeg leste Baby Jane først – slik at jeg kunne ha blitt skikkelig positivt overaska når jeg leste noe annet av dama. (Men, da er jo spørsmålet; vil jeg ha lest noe mer av henne, hvis Baby Jane var min første?).

      Jeg har forresten ikke lest Stalins kyr ennå, og blir beroliga når du nevner den i samme åndedrag som Utrenskningen.

  2. ellikken September 3, 2011 at 8:40 pm #

    Jeg er trolig den eneste bokbloggeren i landet som ikke har lest en eneste Oksanen-bok. Jeg gremmes! Så mange bøker, så liten tid…

  3. Lines bibliotek September 4, 2011 at 7:34 am #

    Du er ikke den eneste, Ellikken, jeg har ennå ikke lest noe av Oksanen. Men jeg skal! En dag.

    Så langt liker jeg også Karen Blixen overraskende godt, og synes hun skriver helt betagende. Jeg hadde null forventninger, men tror jeg ville likt boken regardless. Moby Dick hater jeg, der startet jeg med forventninger på minussiden, og ble likevel skuffet. Kred til deg for å ha fullført og likt!

  4. Haruhi September 4, 2011 at 12:21 pm #

    @ ellikken: den følelsen sitter jeg også med til stadighet!

    @ Line: Tror ikke jeg fortjener kreds. Det er nemlig et åpent spørsmål om min begeistring i hovedsak skyldes Melvills evne til å skrive fascinerende om hvaler, eller min evne til å la meg fascinere av hvaler.

  5. rosapille September 11, 2011 at 7:51 pm #

    Å, jeg vil også lese Moby-Dick^^
    Og jeg likte bloggen veldig godt forresten!

    • Haruhi September 11, 2011 at 8:18 pm #

      Naw, tusen takk! Og, gjør det! Den er fantastisk, hvis man bare tar seg tid til å lese den (det var ihvertfall dealen for meg, jeg måtte lese den sakte, i litt rykk og napp – hvis ikke hadde jeg nok blitt overmett før jeg kom til slutten).

  6. Kristina Kvåle September 13, 2011 at 5:41 pm #

    tusen takk!! du er best!

    åh, moby dick, den er så fin og den afrikanske farm likeså. eg er ein klassikerjunkie og har lest begge tusen gongar. eg trur det gjer meg smart, haha🙂 har kun lest utrenskingen av sofi oksanen, men den igjen var utruleg bra frå mi side🙂 ellers må eg vel skrive dei andre bøkene ned i to-read lista mi🙂

  7. Siv September 14, 2011 at 2:50 pm #

    DENNE måten å skrive hva man har lest fenget. Virkelig! Jeg måtte jo bare lese videre, jeg! Ps. jeg hadde lyst å lese om den hundreåringen i vår, jeg… Kom meg aldri så langt!

  8. Haruhi September 14, 2011 at 3:19 pm #

    Kristina: jeg skulle ønske jeg var ennå flinkere til å lese klassikere, når jeg først gjør det blir jeg jo nesten alltid storfornøyd! Sånn som nå. Mmm, Moby-Dick!

    Siv: Tusen takk🙂 (sier hun som ikke står bak denne måten å skrive om leste bøker på. Mange andre som også bruker disse månedsoppsummeringene, som f.eks. labbens.blogspot.com. Enig med deg i at de er skikkelig fengende å lese!)

Leave a Reply

