Julistatistikk

3 Aug

Bare seks bøker ble slukt i juli. Hva jeg skylder på denne gangen? Været. Det har vært for dårlig vær til å lese noe særlig. Sommer skal være lesing i sola på benker, svaberg, sandstrender, trapper, plener, hagestoler. Det går for faen ikke i regnvær. Klart, man kan lese inne, kjøre tekopp, pledd og den herlige følelse av å ikke være i regnet. Men det er høst. Ikke sommer. Og det er liten vits i å leke høst, midt på sommeren.

 

Bøkene

  1. The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro (seks)
  2. Kinas  tause generasjon – Xinran (—)
  3. Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg – Kjersti Annesdatter Skomsvold (fem)
  4. The Blade Itself (the First Law 1) – Joe Abercrombie (fem)
  5. The Adventures of Sherlock Holmes -Sir Arthur Conan Doyle (tre)
  6. Before They Are Hanged (the First Law 2) – Joe Abercrombie (seks)

 

Kjønn

To bøker skrevet av damer. Fire av menn. Den ene dama var knallgod, den andre var heller ikke dårlig, selv om hun ikke har fått noe treningkast. Mangelen på terningkast skyldes at jeg knapt anser boka som skjønnlitterær, det er vanskelig å sette treningkast på ekte livshistorier. To av mennene kommer jeg garantert til å lese mer av. Mens sistemann, sir Arthur, var en stor skuffelse.

 

Terningkast

Senest forrige måned hevdet jeg at jeg  aldri ga seksere like etter lesning, vel, jeg trekker det tilbake jeg. Jeg er inkonsekvent. Ok? Jeg kjenner forøvrig igjen en klar sekser når jeg ser den – det er på en måte intet annet antall øyne man kan gi til The Remains of the Day.  The first law 1, var awesome og jeg tenkte dette er så bra som det blir, det skapes ikke bedre fantasy enn dette,  også var the first law 2 awesomere, og det er en sekser verdig. To seksere, to sterke femmere, og bare en treer gjør juli til en svært vellykket lesemåned.

 

Land

Tre britiske forfattere, hvor av to av dem er så erkebritiske at de kan syltes, puttes på glass og selges til tyske campingturister. Abercombie trodde jeg var amerikansk, men den gang ei, sjarmerende var han i alle fall.  En nordmann. Og, igjen, i fet skrift: en kineser (og i en liten parentes, i tynnere skrift legger jeg til det jeg egentlig ignorerer, at wiki kaller henne britisk-kinesisk forfatter, og at passet hennes nok sier britisk, det også).

 

Sidetall

En murstein. To lecablokker. To planker. Og en flis. Tar igjen for forrige måneds flishav, med å lese forholdsvis tjukke bøker. Velger å skylde på tjukkelsen på bøkene når det kommer til antallet (sånn i tillegg til været).

 

Tema

Både Ishiguro og Skomsvold forteller historien til gamle mennesker som ser tilbake på levde (ulevde?) liv. Kjærlighet, verdighet, ensomhet, anger, redsel og uendelig mye mer. Begge bøkene er som løk, lag på lag på lag, og sterke nok til å kunne lokke fram tårer.  First law 1&2, er for det meste vold, blod, griskhet, maktkamp og annet kos. Ellers har det gått i navlelos betydning i oppklaring av mord, såvel som Maos betydning for kineseren i gata.

 

Sjanger

  • Fantasy: 2
  • Klassikere: 1
  • Roman: 2
  • Real-life: 1

 

Hva har jeg ikke lest?

A Dance with Dragons. Jeg campet ikke i sovepose utenfor Outland natt til den 12, jeg telte ikke ned dagene, jeg forhåndsbestilte ikke. In fact; jeg kjøpte ikke boka i det hele tatt.  Når jeg har ventet i seks år, så kan jeg vel vente et par måneder til – slik at boka kommer i en størrelse som i det hele tatt er mulig å håndtere. Eller slik at jeg har rukket å kjøpe meg et lesebrett.

13 Responses to “Julistatistikk”

  1. labben August 3, 2011 at 6:26 pm #

    Jeg må tydeligvis komme i gang med Before They Are Hanged. Det lover godt at du syns den er bedre enn The Blade Itself, som var en meget god bok (fikk 5 av meg også).

    The Remains of the Day fortjener så absolutt en 6er, Ishiguro er en mann man må beundre. Håper resten av hans romaner er like gode som denne og Never Let Me Go.

    Ser ut som om du har hatt en veldig fin lesemåned. Hva leser du i starten av august?

    • Haruhi August 3, 2011 at 6:42 pm #

      Ja, da tror jeg du har noe å glede deg til! Jeg har First Law 3 liggende i hylla, men skal prøve å spare den litt. Det er jo ingen vits i å spise opp hele sjokoladekake på en gang.

      Jeg tør nesten ikke å begynne på en ny bok av Ishiguro ennå. Litt i frykt for at det ikke kan være like fantastisk, og litt i frykt for å “bruke opp” et slikt forfatterskap med en gang.

      I starten av august leser jeg intet mindre enn Moby-Dick (det gjorde jeg forsåvidt i deler av juli også, men halvleste bøker gir lite utslag i statistikker). I tillegg leser jeg Siderhusreglene av John Irving. Så det later til at august blir ganske mursteinsprega.

  2. Lines bibliotek August 4, 2011 at 9:25 am #

    Jeg leste også seks bøker i juli, så det er godt at det er flere enn meg i blogglandia som ikke har satt ny verdensrekord. Jeg gleder meg til å høre hva du synes om Moby Dick. Jeg har bare lest halve boka, og elsker å hate den. Kanskje liker jeg den bedre når jeg prøver den på lydbok. Men sannsynligvis ikke.

  3. ellikken August 4, 2011 at 10:17 am #

    “Bare” 6 bøker…? Puh, blir helt svett av hvor mye alle leser.

    – Også registrerer jeg at jeg nok en gang innser at jeg er den eneste på kloden som syns Jo fortere jeg går-flisa er highly overrated :-S

  4. Haruhi August 4, 2011 at 11:39 am #

    Ellikken: Jeg blir også svett av hvor mye som leses, derav “bare” – hadde jeg levd i en boble uten blogg, hadde jeg sikkert syntes at seks bøker var en perfekt mengde bøker pr måned. Den gang ei.

    Line: So far liker jeg Moby Dick ganske godt. Til tider himla langdryg, men intet som ikke kan bekjempes av langsom lesning og mye te. Jeg har den store fordelen at jeg elsker hvaler, og kommer fra en hvalfangstslekt, og derav er sterkt fascinert av begge deler. Christ, jeg kunne ha lest rene faktabøker om hvalfangstens historie, så uendelige utlegninger om hvaler plager meg ikke.

  5. bipling August 4, 2011 at 1:16 pm #

    Jeg har akkurat skaffet meg både “Never let me go” og “Resten av dagen” (fant den norske utgaven i bokhylla til mine foreldre i ferien), og gleder meg til å utforske Ishiguros forfatterskap! Er bare redd for at jeg har opparbeidet meg for høye forventninger etter å ha lest så mange positive omtaler om bøkene hans.. Typisk meg å få nesten urealistiske forventninger til hva et menneske kan prestere! Tror nesten jeg må gi meg selv forbud fra å lese for mange bokanmeldelse før jeg setter i gang med ei bok!

    • Haruhi August 4, 2011 at 1:59 pm #

      Ja, den fellen har jeg gått i mer enn en gang jeg og. Med Ishiguro klarte jeg å gjøre det motsatte, jeg hadde lest så mye bra om ham at jeg tenkte det måtte være en overdrivelse. For godt til å være sant. Bare en hypp. Derfor hadde jeg egentlig bestemt meg for å ikke lese The Remains of the Day (som kanskje er den boka han har skrevet som jeg har hørt aller mest skryt om), men så kom jeg over den på Ark når var akkurat one book short foran en ferietur, så da fikk den bli med. Blinkskudd kan man si!

  6. Kathleen August 4, 2011 at 7:42 pm #

    Elsker ‘Jo fortere jeg går…’❤
    Jeg fant The Remains of the Day i en brukthandel i går, og tenkte jeg ville kjøpe den, men så tenkte jeg nei, for det var en oversatt versjon og så tenkte jeg på at du skrev en kommentar på min blogg om at denne boken var veldig britisk, og da tenkte jeg at da kunne jeg i hvertfall ikke lese den på norsk, da burde jeg vel heller lese den på engelsk, så jeg kjøpte den ikke likevel.

    • bipling August 4, 2011 at 11:06 pm #

      Æsj, jeg er egentlig ikke så glad i å lese oversatte romaner hvis originalen er skrevet på engelsk, og ble ikke mer gira på å lese den norske versjonen nå! Tror jeg vil lese “Never let me go” først og så vurdere å låne “The Remains of the day” på på biblioteket etterpå!

  7. tinekatrine August 5, 2011 at 12:44 am #

    jeg leste en bok. ugh, savner å lese masse.

  8. Haruhi August 5, 2011 at 8:57 am #

    bipling og Kathleen: Den kan jo hende at den norske oversettelsen er god den også, men, jeg stiller meg tvilende. Vi snakker om en eldre butler (!), som kjører gjennom den engelske landsbygda mens han filosoferer og ranter i vei om blant annet hva som kjennetegner den perfekte butler…Det blir ikke stort mer britisk! Fyren heter til og med Stevens. (Nå fikk jeg forøvrig boka til å høres dårlig ut, ser jeg, men det får så være).

    Tinekatrine: Æsj. Det må være grusomt å ikke orke å lese så mye som man skulle ønske.

  9. astridterese August 5, 2011 at 9:35 am #

    Jeg har lest litt mer, men så har jeg også hatt en måned uten forstyrrelser hvor jeg har kunnet dedikere meg til lesing.

    Av de bøkene du har lest har jeg også lest nr 3 og 5. Spesielt godt likte jeg; Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg. Det var en nydelig liten bok.

  10. Isabel August 5, 2011 at 12:30 pm #

    sv: Nei, var jo same saken med meg, for testane har jo ulike måtar å reikne ut kor du høyrer heime, så resultata kan variere ganske mykje.

Leave a Reply

