To kinesiske perler

19 Jul

Kinas Tause Generasjon – Xinran 

Boka består av en rekke intervjuer med gamle kinesere, mennesker som har opplevd og overlevd Mao, den lange marsjen, det store spranget og kulturrevolusjonen. Jung Changs Ville Svaner har lenge vært som en bibel for meg – en fasit på hvordan kulturrevolusjonen var, og hvordan det er å være kineser. Nettopp derfor hadde jeg veldig godt av å lese denne; av å få nyansert mitt bilde av Kina. Språket er stort sett presist og akademisk og mesteparten av boka består av direkte gjengivelse av Xinran’s intervjuer. Noe som kler boka godt, historiene i seg selv snakker høyt nok. Følgelig dør jeg litt innvending når Xinran innimellom glimter til med overmåte følelsesladde og poetiske beskrivelser. (Her skulle jeg gjerne ha limt inn åttitre eksempler, men jeg begynte å lese denne boka i febuar, og har siden lest den over langs, et intervju i ny og ne – og jeg kan ikke bringe meg selv til å huske hvor svadaet har gjemt seg).

 

A Concise Chinese-English Dictionary For Lovers – Xiaolu Guo 

Historien om kinesiske Z (eller Zhuang, om du vil være fin på det), som dra til England for å studere engelsk – og som i tillegg til å møte et helt nytt språk, og en helt ny kultur, møter en mann. Boka er skrevet i førsteperson, og på sjarmerende dårlig engelsk, som bedres i takt med Z’s engelskkunnskaper. Den handler om kjærlighet uten å bli klissete. Om sex uten å bli pompøs. Om Kina uten å handle om Kina, og om England uten å handle om England. Om life, the universe and everything, pluss litt til, i løpet av 353 luftige sider.

En av de klokeste bøkene jeg har lest om kjærlighet, og noe så sjeldent som en morsom bok som aldri blir useriøs. Denne kommer jeg til å lese igjen og igjen, helt til den (jævla stygge) pocketutgaven min faller fra hverandre, og må tapes med frysetape. Det vedder jeg gladelig den ene nyra mi på.

(Andre har sagt det bedre enn meg, f.eks. disse; hjartesmil  og Julie)

4 Responses to “To kinesiske perler”

  1. tinekatrine July 20, 2011 at 5:59 pm #

    den siste boken har jeg hørt om før, har hatt lyst til å lese den. men så har jeg glemt den helt bort, så takk for påminnelse!

  2. Julie July 27, 2011 at 5:23 pm #

    Det er ikke så veldig ofte jeg leser ei bok mer enn en gang (det finnes jo så mange bøker jeg ikke har lest!), men sistnevnte der blir nok lest mange ganger… Den er helt fantastisk.

    • Haruhi July 29, 2011 at 4:37 pm #

      Ja, jeg er heller ikke så stor på å lese bøker flere ganger lenger, men denne hadde noe ved seg som gjør at jeg blir nødt. Jeg tror den har potensial til å hjelpe en gjennom mye her i livet. Samme hvor pompøst det høres ut.

  3. kasiopeiia July 30, 2011 at 6:33 pm #

    Åh, den siste der hørtes så fin ut – skal leses!!

Leave a Reply

