Junistatistikk

2 Jul

Inspirert av Labben, har jeg bestemt meg for å begynne å føre statistikk over egen lesning. Jeg er en selverklært rasistisk og kjønnsdiskriminerende leser, samt at jeg liker å tro at jeg leser mer eksotisk enn de fleste. Lett å tro, når man aldri har tatt seg bryet med å sjekke. Så, in the name of Dr. Spencer Reid, the love of my life, og alle andre statistikelskere; her skal det føres og forskes.

 

Bøkene

  1. A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers – Xiaolu Guo (fem)
  2. Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? – Bjørn Sortland (to)
  3. Eg elska ho – Anna Gavalda (tre)
  4. Vann til elefantene – Sara Guren (fire)
  5. High Fidelity – Nick Hornby (fem)
  6. Gutten i graven ved siden av – Katarina Mazetti (tre)
  7. The Big Sleep – Raymond Chandler (fem)
  8. Julehustru – Pirjo Hassinen (tre)
  9. Magnetisørens Femte Vinter – Per Olov Enquist (fem)
  10. Under the Greenwood Tree – Thomas Hardy (fire)

 

Kjønn

Fem damer og fem menn. Jeg trodde riktignok at to av damene var menn, helt til jeg henholdsvis googlet forfatteren (Xiaolu Guo), og begynte å lese boka (Pirjo Hassinen). Med unntak av A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers, som ligger an til å bli en ny favorittbok, og Sara Gurens elefanter som var akkurat så ukompliserte og lettfordøyelig som jeg forventet, fikk alle damene tre’ere. Noe som gjør at jeg føler at jeg fremdeles kan anse meg selv som forholdsvis kvinnehatende. Heldigvis.

 

Terningkast

Jeg gir aldri bøker seksere, med mindre jeg fremdeles elsker dem sånn ca to måneder etter lesning. Prinsipp, eller noe sånt. Følgelig ingen seksere, men to bøker som nok kommer til å bikke over til seksere snart: Xiaolou Guo og Enquist gjorde begge utslettelige inntrykk på meg. Mens Hornby og Chandler begge later til å være akkurat my kind of guys. Ellers var det mye kliss og dårlige sex-scener, med påfølgende tre’er og firere. (Og en toer, Bjørn Sortlands Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? var så intetsigende at jeg ikke en gang husket å ha lest den når jeg skrev dette innlegget).

 

Land

To briter, to svensker, to amerikanere. En franskdame, en nordmann, og en finne. Også, i fet skrift, en kineser. Eksotisk? Tja, Finland er jo ganske fjernt.

 

Sidetall

Mange fliser, ingen mursteiner. Til og med et tilfelle av klassikerjuks, valgte Haryds tynneste roman med vilje, feigt. Skylder på hjemmeeksamen og sommervarme, og beroliger meg selv med at jeg ikke konsekvent bare leser tynne bøker.

 

Tema

Jeg prøvde å skrible ned beskrivende stikkord til alle bøkene på en post-it-lapp. Det ordet som dukket opp oftest var sex, deretter kom love. Tett etterfulgt av kulturkrasj og kulturelle forskjeller. Gapskratt, kniseri og ikke-min-form-for-humor kom også ganske høyt opp. Jeg har med andre ord stort sett lest en rekke kjærlighetsfortellinger, med varierende grad av realisme og snert.

 

Sjanger

  • Krim: 1
  • Feelgood: 2
  • Klassikere: 1
  • Historisk roman: 1
  • Romaner: 5

 

Hva har jeg ikke lest?

Fantasy. Jeg mener å huske at fantasy er en av favorittsjangerne mine, det bare ser ikke sånn ut. I tillegg har jeg bare lest en 1001-bok, noe som definitivt ikke er helt i henhold til planen. Angående planen, så har jeg heller ikke påbegynt noen av de store eller halvstore verkene jeg har planer om å lese. Selv om jeg i løpet av månedene har kunnet flytte tre bøker fra skal-lese til lest på bokelskere.

 

7 Responses to “Junistatistikk”

  1. labben July 2, 2011 at 4:19 pm #

    Jeg må si at jeg liker andres definisjoner av eksotisk. Ingalill putter Nederland i den kategorien, og du nå med Finland. Det skal nok bli enklere og enklere å lese bøker fra eksotiske land😉

    Hva syns du om Under the Greenwood Tree? God nok til å anbefales? Jeg gleder meg til å lese A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers =)

    • Haruhi July 2, 2011 at 4:35 pm #

      Jeg synes det er klart at Finland teller. Det er jo bare å se på et gjennomsnittlig finsk navn det – har du sett noe mer eksotisk enn det på en bokperm?

      Tja. Under the Greenwood Tree var helt perfekt ferielektyre iallefall. En slags form for 1800talls feelgood, hvis det er lov til å si noe sånt om den godeste Hardy. Jeg lo en del, og koste meg med fine beskrivelser av engelsk landsbyliv og natur. Selve kjærlighetshistorien i boka stiler jeg meg litt mer tvilende til – selv om den på sin egen måte er tankevekkende.

  2. Lines bibliotek July 2, 2011 at 4:46 pm #

    Det er vel klart at eksotiske navn må telle. For man kan da kjenne seg mer igjen i en bok fra Canada enn fra Estland? Tenker jeg og sammenlikner Margaret Atwood med Sofi Oksanen (som jeg ikke har lest, og som for øvrig bare er halvt estisk).

    Godt å høre at du hater kvinnelige forfattere, for da kan jeg fortsette å favorisere kvinnelige forfattere uten dårlig samvittighet, vel vitende om at den kosmiske balansen er intakt.

    Nick Hornby er for øvrig min kind of guy også, og den eneste ikke-sexy mannen jeg kunne tenkt meg til å ha med meg til en øde øy.

    • Haruhi July 2, 2011 at 4:59 pm #

      Nick Hornby er en av de veldig få forfattere jeg innbiller meg at jeg liker som menneske også. Jeg får lyst til å ta meg en øl sammen med Nick Hornby, og jeg liker ikke øl en gang.

      Forøvrig ble månedens dårligste bok plutselig skrevet av en mann, da jeg kom på en bok jeg hadde glemt. Det rokker litt ved verdensbildet mitt.

  3. Isabel July 3, 2011 at 2:00 pm #

    sv: Eg elskar alle Allende sine bøker – det er berre noko med måten ho skriv på. Men nokre av dei kan vere litt vanskelege å kome inn i, synst eg. Denne var derimot fengslande frå fyrste side, så tvilar ikkje på at du kjem til å like ho.🙂

    Eg likar Nick Hornby sine bøker. Kanskje eg skal lese “High Fidelity”.🙂

  4. Kathleen July 14, 2011 at 11:38 pm #

    Hurra, A Concise… er yndlingsboka mi! Jeg liker heller ikke Bjørn Sortland, men jeg har ikke lest den du har lest her, jeg har lest ‘For så høgt har eg elska’ og intetsigende er ikke akkurat mitt ord, med mindre man kan bli provosert av intetsigenhet? Men jeg kan liksom likevel forstå at det er et ord som kan beskrive ham.

    (Haha, elsker klassikerjuks. Jeg leste nylig Dickens ‘Hard Times’, det er visstnok den korteste boka til Dickens. Og nå kan jeg si at jeg har lest Dickens!)

    • Haruhi July 16, 2011 at 1:31 pm #

      Jeg tror man kan bli provosert av intetsigende. Jeg føler i alle fall at jeg ble det, av å lese Sortland. Selv om det bare tok meg et par timer å lese ut boka (den er beyond tynn, og har megaskrift), så satt jeg igjen med en følelse av å ha kastet bort altfor mye tid på…ingenting. Tull. Dritt.

Leave a Reply

