Om å lese Nick Hornby under hjemmeeksamen

23 Jun

Samt top-five dummeste valg gjennom tidene.

  1. Valget om å lese High Fidelity under en hjemmeeksamen.
  2. Valget om å starte på et studium som inkluderer hjemmeeksamner.
  3. Valget om å i det hele tatt starte på høyere utdanning.
  4. Å si “ja, hvorfor ikke?” når noen lurte på om jeg hadde lyst til å lese Jane Austen’s Emma.
  5. Og det påfølgende valget om å være for sta til å avbryte Emma.
Det har funket før. Jeg sverger. Hornby har vært min faste følgesvenn gjennom mange oppgaver og hjemmeekamner. Og det har bestandig funket fint. Akkurat nok underholdende til å la meg glemme sykepleieteoretikere og patofysiologiske prosesser for en halvtime – men ikke så spennende at en mobilalarm ikke kan rive meg tilbake til sykepleiens verden. Det ble motsatt denne gangen. Pauser fra Hornby for å skrive eksamen. Jeg skjønnte først alvoret når jeg tok meg selv i å prøve å inkludere en top-five liste over årsaker til KOLS i oppgaven.

8 Responses to “Om å lese Nick Hornby under hjemmeeksamen”

  1. animablu June 24, 2011 at 6:56 pm #

    Haha ^^, Genialt!

    • Haruhi June 25, 2011 at 11:01 am #

      Takk kjære. Aner meg at du kjenner igjen noe av følelsen ^^,

  2. Lines bibliotek June 25, 2011 at 10:20 am #

    Hehe, jeg kan ikke tenke meg verre bok å begynne på enn High Fidelity når man egentlig har annet å gjøre. Emma er derimot så seig at man kan begynne på den når som helst. Håper du kom i mål likevel!

    • Haruhi June 25, 2011 at 10:59 am #

      Nei. Særdeles dårlig valg, kan man si! Emma er fullført, og går inn i historien som en av de bøkene jeg burde hatt vett til å legge bort før siste side. Vi er ikke akkurat bestevenner, Jane Austen og jeg.

      • Lines bibliotek June 27, 2011 at 8:21 am #

        Vel, jeg er veldig begeistret for Stolthet og fordom, men Emma var tøff å komme gjennom. Jeg velger likevel å skylde på at jeg var for ung da jeg leste den, enn at det er noe i veien med boken (kremt). Men trygg eksamenslesing er den definitivt.

  3. romvesen July 2, 2011 at 10:36 am #

    Hahaha, top 5-liste!

  4. romvesen July 2, 2011 at 10:37 am #

    PS: Jane og jeg er heller ikke bestevenner, til tross for alle sjansene jeg har gitt henne, flere enn jeg har gitt veldig mange andre.

    • Haruhi July 2, 2011 at 11:28 am #

      Jeg kjenner et snev av barnslig glede hver gang jeg treffer på et oppegående menneske som ikke er helt hinsides betatt av godeste frøken Austen. (Forøvrig ble jeg helt hjernevaska av å lese High Fidelity, jeg lager top-five lister av det meste, og hører på musikk jeg ikke visste at jeg likte).

Leave a Reply

