Mitt Kina II

17 May

I anledning Norges nasjonaldag velger jeg å foreta et aldri så lite dypdykk i mitt forhold til Kina. Fritt etter hukommelsen jeg ikke har.

Dai Sijie – Balzac og den lille kinesiske syersken

Handlingen husker jeg  bare bruddstykker av, noe som slettes ikke er dårlig, da jeg minnes at handlingen foregikk i nettopp bruddstykker, men det er godt mulig  jeg tar feil. Det eneste jeg er helt sikker på er at jeg hadde skyhøye forventninger til denne: Litt realisme, Maohat, kjærlighet til litteratur og et vakkert kinesisk landskap – det kan ikke gå feil tenkte jeg.  Og kanskje nettopp derfor gikk det feil, så inderlig, inderlig feil. Jeg følte at jeg leste en rekke overdetaljerte beskrivelser av små, ganske løsrevne scener. Verken kjærligheten til den vestlige litteraturen, den lille syersken, naturen, eller hatet til Mao klarte å bli troverdig i mine øyne. Jeg googlet litt for å friske opp hukommelsen, og ser at den har blitt filmatisert, også tenker jeg at jeg gjerne skulle ha sett filmen,  jeg. At historien sikkert kommer mye mer til sin rett på lerett, alle detaljene, alle de små scene, den fine naturen. Og hvem vet, kanskje hadde et par gode skuespillere klart det boka ikke klarte for meg.

Yan Lianke – Tjen folket!

Til tider veldig morsom, jeg mener, i hvilket univers er folk som har brutal sex mens de knuser Mao-symboler ikke morsomt? Uansett. Bortsett fra underholdningsverdien er det ikke så mye å skryte av. En god idé, og en heller slapp gjennomførelese. Det blir så forbaska lite troverdig. Ikke det at jeg ikke tror knusing av Mao-symboler kan gi seksuell nytelse, eller det at jeg regner det som usannsynlig at husfrua innleder et forhold til kokken, og klarer å holde det skjult for alt og alle. Neineinei, for all del, det er sannsynlig nok – det er måten denne udødlige altovervinnende maoknusende kjærligheten skildres på jeg har problemer med å takle. Jeg tror ikke helt på det. Dessuten svirer ordet overkill rundt i bakhodet mitt mens jeg leser; jeg skjønner at Mao ikke var svigemors drøm jeg, uten at dere trenger å sperme ned sitatene hans av den grunn.

One Response to “Mitt Kina II”

  1. Kathleen May 21, 2011 at 6:55 am #

    Hjelp, jeg sletta kommentaren din ved ein feiltagelse, anyways: jeg prøvde å svare på spørmsålet om FLB, men det ble nokså rotete og mer et referat av hva jeg selv begynte med å lese av henne, så kort sagt: begynn med ‘Necklace of kisses’, ‘I was a teenage fairy’ eller novellesamlingen ‘Girl Goddesses #9’.

Leave a Reply

