Shame

12 May

So it was in those half-formed years that Omar Khayyam took  the never-to-be-reversed decision to cut  down on his sleeping time, a lifelong endeavor which had brought him, by the end, by the time his wife went up in smoke – but no, ends must not be permitted to precede beginnings and middles, even if recent scientific experiments have shown us that within certain types of closed systems, under intense pressure, time can be persuaded to run backwards, so that effects precedes their causes. This is precisely the sort of unhelpful advance of which storytellers must take no notice whatsoever; that way madness lies! – to the point at which a mere forty minutes a night, the famous forty winks, sufficed to refresh him.”

Shame – Salman Rushdie.

I starten prøvde jeg å finne system. Holde orden. Skille realismen fra surrealismen, Pakistan fra Rushdieland, politikken fra humoren og humoren fra alvoret og alvoret fra fantasien. Jeg prøvde å huske hvem som var tanta til hvem, hvem som voldtok hvem, hvem som hadde engler i ørene, hvem som fødte syvlinger og hvem som var fremdeles var jomfru. Så begynte jeg å lese i stedet, følge strømmen, selv om den gikk altfor fort – jeg lot meg rive med, om du vil.  Tillot meg selv bli fascinert, sjokkert, forvirret og bent ut betatt. Igjen. Jeg blir som regel betatt jeg, så jævla betatt at jeg mister munn og mæle, all evne til å beskrive, og all lyst til å lese noe annet.  En skikkelig akilleshæl bokbloggenes verden. Eller en fin unnskyldning for å aldri lage ordentlig innlegg. Alt etter som hvilken side av syltetøylokket man velger å se på.

One Response to “Shame”

  1. stjernekastHeidi March 6, 2013 at 9:35 am #

    Hallo! Jeg kjente meg skikkelig igjen i din opplevelse av å lese Rushdie; med en gang du bare slappet av, lot det gå, fulgte strømmen så bare Woah!

Leave a Reply

