Mitt Kina

30 Apr

Mitt forhold til Kina, i fallende rekkefølg – med kremen  på toppen og slammet på bunnen.

  1. Jung Chang – Ville svaner
  2. Pearl S. Buck/ Sai Zhenzhu – Madam Liangs tre døtre
  3. Yan Lianke – Tjen folket!
  4. Maos lille røde
  5. Dai Sijie – Balzac og den lille kinesiske syersken
Jeg trodde, ærlig og oppriktig  at jeg hadde lest en god del kinesisk litteratur. Så feil kan man ta. Flaut på mer enn en måte, med andre ord. Jeg skal derfor bruke resten av året, eller kanskje bare neste måned, eller en måned neste år, eller resten av livet, på å rusle meg en tur gjennom det litterære Kina. Forslag til forfatterskap/ bøker mottas med takk.

8 Responses to “Mitt Kina”

  1. Isabel May 4, 2011 at 2:35 pm #

    Åh, eg har sånn: eg kan ikkje lese Maos lille Røde, for Mao var et svin. Kan heller ikkje lese Hamsun, for han var pro-Hitler. Litt kjipt eigentleg.

    sv: Hehe, eg har sånn elsk/fryktforhold til han. Faktisk synes eg at film-Ollivander er ein av dei få (det er typ han, Luna og fyrste Dumbledore) som er perfekt i rolla si, men eg skjønner at ikkje alle er einig. Ein lagar seg jo eit bilete inni hovudet, som du sa.🙂

    • Haruhi May 5, 2011 at 7:33 am #

      I Hamsun sitt tilfellet skiller jeg mellom mannen og forfatteren, sånn at jeg kan lese hans romaner uten å føle meg som en slags pro-nazi. I Maos sitt tilfellet leste jeg hans sitat samling halvveis i anledning et stykk særemne om kulturrevolusjonen, og halvveis i fasinasjon over den fantastiske diktatoren (= forferdelig medmenneske, fantastisk intelligens) han var.

  2. tinekatrine May 6, 2011 at 12:06 am #

    sv: hihi, det ser jeg på som et ganske fantastisk bra komplement.

    • tinekatrine May 6, 2011 at 12:08 am #

      eller kompliment? komplimang? åh, så vanskelig norsk skal være altså.

      • Haruhi May 6, 2011 at 8:55 am #

        Haha, jeg hater det ordet, helt tullete å stave!

  3. Hege - vinn gaveeske fra Lush! May 7, 2011 at 9:21 am #

    Så fin blogg🙂 Den poppet opp som “blogger du kanskje liker” på bloglovin, så jeg tok en titt, og nå følger jeg deg🙂

    • Haruhi May 7, 2011 at 3:11 pm #

      Neimen, hyggelig!🙂

  4. Hege - vinn gaveeske fra Lush! May 7, 2011 at 4:58 pm #

    sv: hehe, takk for det🙂 jeg har en søt liten familie

Leave a Reply

