“It may be hard for an egg to turn into a bird: it would be a jolly sight harder for it to learn to fly while remaining an egg”

21 Apr

Innerst i kottet, sammen med utvaskede IKEA-håndklær og gamle klinkekuler, står det en bokhylle. En bokhylle fylt med barndomsminner og støv; historien-om serien, Narnia, frøken detektiv, mormor og de åtte ungene og Emil i Lønneberget. Jeg lar fingrene gli over de slitte bokryggene, trekker inn lufta av piperøyk og barndom, skakker på hodet mens jeg prøver å tyde de forskjellige titlene på historien-om bøkene; historien om Helen Keller, Madame Curie, Walt Disney, Jean D’arc, David Livingstone, Henry Ford, Thomas Edison, Florence Nightingale. Jeg smiler mens jeg husker hvor godt jeg likte dem, hvor ufordragelig  denne, i mine barneøyne, ubegrensede tilgangen til fakta gjorde meg – og  jeg funderer, hvorfor leste jeg aldri historien om David Livingstone, jeg som allerede da ville dra til Afrika, hvorfor leste jeg aldri historien om Thomas Edison, jeg som lurte slik på hvordan lyspæren fungerte? Jeg leser gjennom titlene igjen, mer konsentrert denne gangen, og så, så skjønner jeg det – jeg leste bare historiene om kvinnene. Konsekvent. Jeg lar blikket scanne resten av bøkene i hylla, så mange damenavn, så mange kvinnelige forfattere. Den godeste C. S. Lewis står der ensom, den eneste med baller, og jeg kan ennå minnes hvordan jeg trodde C. S. Lewis var dame – det måtte han jo være, så bra som han skrev.

Jeg lukker øynene og tenker meg om, hvor har de blitt av? Alle disse kvinnene? Når forsvant de, og hvorfor? Min barndomshelter var alle kvinner. Men, nå? Nå må jeg ha hørt ekstra mye godt om en bok, blitt forsikret av trygge kilder, og helst være tom for lesestoff, før jeg plukker opp en bok av en kvinnelig forfatter. Omtrent. Egentlig burde jeg bare lese bøker av asiater i en periode, siden jeg uansett ikke skjønner om de er kvinner eller menn utifra navnene. Lest en haug med kinesiske bøker, rangert dem, og tippet på hvilket kjønn forfatteren hadde. Det hadde vært fint, en slags form for terapi for mitt trange sinn.

3 Responses to ““It may be hard for an egg to turn into a bird: it would be a jolly sight harder for it to learn to fly while remaining an egg””

  1. Kathleen April 27, 2011 at 10:27 am #

    Oi, du sier noe. Jeg kom til å tenke på mine favorittbøker fra da jeg var liten og kommer selv frem til at det fleste ble skrevet av kvinner. Jeg er jo også fryktelig skeptisk til kvinnelige forfattere nå. Bare for å ta et eksempel på det så så jeg nettopp over bøkene jeg leste den siste måneden: 4 kvinner, 10 menn. Av de 4 kvinnene har jeg bare likt 2 av dem. Den ene boka er forresten en selvbiografi, så den tells egentlig ikke. 1 kvinne altså. Dette skal jeg hobby-studere litt videre for å bli klokere på saken.

  2. Lines bibliotek April 27, 2011 at 2:09 pm #

    Det er pussig det der, men da har dere kanskje hatt en del mannlige forfattere å ta igjen? Selv leste jeg forfattere av begge kjønn da jeg var liten, og gjør fortsatt det. Jeg bryr meg sjelden om kjønnet på forfatteren, og det er helt andre faktorer som gjør meg nysgerrig på eller skeptisk til en bok. Derimot er jeg så overfladisk at bokens omslag kan være avgjørende for om jeg blir interessert…

    • Haruhi April 28, 2011 at 8:40 am #

      Kathleen: Bra det er flere av oss! Min statistikk er omtrent som din, få kvinner lest, ennå færre likt. Når jeg tenker meg nøye om så leste jeg et par historien-om bøker om menn også, så jeg var kanskje ikke riktig så ille som jeg skal ha det til – men det er ikke langt derifra.

      Line: Tja. Kanskje vi hadde en del forfattere å ta igjen, men, samtidig, det er nok ikke de samme forfatterne jeg ikke leste når jeg var liten som jeg leser nå. For meg betyr omslaget, forfatternes kjønn og nasjonalitet veldig mye når jeg skal velge bøker, jeg er riktig så overfladisk og diskriminerende av meg.

Leave a Reply

