Mars – del 2

16 Apr

Mars – del 2, kommer som seg hør og bør midtveis i april.

“No Country for Old Men” – Cormac McCharty

Fortjener et eget blogginnlegg. Fortjener en egen blogg. Fortjener et eget palass. En egen middelalderfestning! Med vollgraver, skattekammer, drager, torturkammer, personlige slaver og dresserte pudler! (Egentlig tør jeg ikke å snakke om den ennå, jeg er for nyforelsket, for oppslukt. Hvis jeg venter litt, så har jeg kanskje oppnådd nok bakkekontant til å faktisk snakke om boka, og ikke om festninger).

Terningkast: seks


“A Spot of Bother” – Mark Haddon

Jeg likte den når jeg leste den, jeg likte den godt til og med. Jeg lo høyt, dultet borti han som satt ved siden av meg på toget – og fikk ham til å lese flere avsnitt. Jeg kjente meg igjen, og følte meg beriket, på livsvisdom via humor og stereotyper. Britisk humor er sjeldent feil. Men det gikk fort over, nå husker jeg bare deler av persongalleriet, og mye av handlingen har forlat meg, beskrivelsen av Georges angstanfall står sterke i hukommelsen, resten er utydelig.

Treningkast: fire


“Don’t Panic! Douglas Adams & The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy” – Neil Gaiman

Fascinerende. Jeg har alltid ledd litt av, det som sies om Douglas Adams, at han ikke liker å skrive  – men jeg har alltid trodde at det var en spøk, helt fram til nå.  Mannen likte virkelig ikke å skrive. Det er utrolig at bøkene hans er så bra som de er, det er, in fact, utrolig at bøkene i det hele tatt ble utgitt – for å ikke si skrevet.  Jeg er glad jeg elsker HGTG så høyt som jeg gjør, hvis ikke hadde det vært en overhengende fare for at kjærlighetsforholdet tok slutt etter å lest denne.

Terningkast: fire


“Alltid Alice” – Lisa Genova

Den eneste boka jeg med alzheimers som tema, som jeg faktisk har likt. Realistisk, uten å være påtrengende eller klissete. Jeg fikk lyst til å slå mange av mine medstudenter i hodet med den, mens jeg skrek av mine fulle lungers kraft at; “Det er denne dere bør lese! Ikke den supertriste boka om han som fikk alzheimers når han var femitfem, den som er skrevet av kona hans, dagen etter begravelsen, og ikke den om han som bare kunne kommunisere med øyelokkene, men skrev en bok allikevel!”

Terningkast: fem


“Små sitroner gule” – Kajsa Ingermarsson

Jeg lånte den fordi vaskeseddelen lovte meg feel-good, og fordi plottet virket perfekt for en romantisk komedie.  Og plottet hadde nok også vært veldig fint det, i filmform. I bokform ble det litt mer krampeaktig. Det startet greit, forutsigbart, koselig og klissete. Deretter går det nedover, det virker som om Ingermarsson prøver å gjøre boka til noe den ikke er: tilsette litt død, samfunnskritikk og alkoholisme – og vips så har man en dyptgående mesterverk. Eller makkverk.

Terningkast: 3

4 Responses to “Mars – del 2”

  1. Lines bibliotek April 17, 2011 at 1:15 pm #

    Så bra at du likte Alltid Alice! Det er en knallgod bok. Cormac McCarthy har jeg ikke lest noe av ennå, men jeg blir jo unektelig fristet når ordet nyforelsket brukes i omtalen.

  2. fjord April 19, 2011 at 7:26 pm #

    Jeg leste No Country for Old Men i påska i fjor og var både bergtatt og forelsket. Helt fantastisk.

    Filmen er ikke så verst den heller.

    • Haruhi April 20, 2011 at 10:23 am #

      Jeg har ennå ikke turt å se filmatiseringen av verken The Road eller No Country for Old Men ennå, selv om jeg til stadighet hører at folk sier filmene også er bra.

  3. knirk May 6, 2011 at 7:24 am #

    Å, jeg digger omtalen din av “No Country for Old Men” – fantastisk!

Leave a Reply

