Mars – del 1

4 Apr

Mars har vært en forholdsvis god lesemåned. Og en helt forferdelig værmåned, tre påbegynte vårer, og ingen avsluttede. Mens jeg har lest, og forbannet værgudene har folk funnet bloggene min ved å søke på ting som “eldre lesbiske møter eldre lesbiske”, “fyldige damer i solnedgangen” og “homonoveller”. Jeg vet ikke om jeg synes det er fint eller bittelitt skremmende. Men jeg ser at det er et visst behov for at jeg begynner å blogge mer om mannlige kjønnsorganer, og heterofile forhold – for å javne ut statistikken. Derfor passer det  fint å informere om at hetroprosenten min stiger hver gang jeg ser på Ailo Gaup, hvis det fortsetter slik, så vil jeg være 100 % hetrofil innen “Mesternes Mester” har nådd sesongslutt. Uansett, her er noen av bøkene jeg har lest i mars:

 

“Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse, ekteskap” – Alice Munro

Egentlig er det bare løgn at jeg leste denne i Mars. Jeg leste den ferdig i mars. Når jeg startet? Januar. Og det er noe av grunnen til min nyfunnede kjærlighet til noveller. Jeg liker tanken på å ha Alice Munro som en konstant del av hverdagen min.  Jeg tror mye av gørra i mitt tidligere forhold til noveller rett og slett skyldtes at jeg leste dem feil; jeg leste dem som romaner. Fra perm til perm, uten pustepause, og uten variasjon. Nå leser jeg dem som noveller, en av gangen, og da går alt så mye bedre.

Terningkast: fem

 

“Kafka on the shore” – Haruki Murakami

Det var befriende å lese en bok med løse tråder.  Det var mindre befriende å lese en bok med en femtenårig hovedperson, som var vel, en femtenåring – noe som betyr at jeg likte ham like godt som jeg liker alle andre femtenåringer som har større ego enn de har utstyr. (Og, ja, det kan jeg si uten at Murakami har tatt seg bryet med å skildre størelse på Kafka Tamura’s lem – for alle femtenåringer har større ego enn de har utstyr). Bortsett fra det så er det Murakami som jeg kjenner ham, og det er slettes ikke negativt –  men det er heller ikke fantastisk. Jeg elsker noen av trådene; skogen, soldatene, Hoshino, kattene. Men selve nøstet? Det elsker jeg ikke. Dels fordi det er i overkant velkjent. Og dels fordi det slår meg som en smule pompøst at nøstet prøver å fremstå som en skyskraper. Hadde jeg hatt en psykolog så hadde han helt sikkert bedt meg om å gjøre det slutt med Murkami. Jeg går lissom rundt å venter på at jeg skal bli helt forelsket i Murakami, uten at jeg blir det, og det tar seg jo ikke ut.

Terningkast: fem

 

“Rom ved havet, rom i byen” – Frode Gytten

Frode Gytten har latt seg inspirere av 10 bilder av Edward Hopper, og har skrevet små noveller om livene til personene på bildene – små innblikk i liv – litt som å titte inn i vinduer på bakenivå, og fantasere. Jeg  merker at jeg hater å gi treningkast til novellesamlinger. Jeg hater å bedømme dem i det hele tatt, in fact. Det var greit nok med Munro sin samling, som bare bestod av forskjellig nyanser av fantastisk fint. Verre med denne, som bestod av minst tre seksere og kanskje fire noveller jeg bare leste ut fordi de var korte, og fordi jeg hadde lyst til at boka skulle stå på “har lest” og ikke “avbrøt” på bokelskere.

Terningkast: seks seks fem fire tre tre tre fire fem seks ca

 

“The publice Image” – Muriel Spark

Tanken er fin, en halvgod helsexy skuespiller som bryr seg mer om sitt “publice image” enn om kjærligheten, barnet sitt eller sin manns selvmord. Språket er forsåvidt bra også, fin flyt, og ok spenningskurve. Hvis forfatteren hadde sparte seg for å nevne ordene “her puclice image” fem ganger pr side, sånn i tilfellet leseren ikke skjønte hva det var snakk om, så hadde det kanskje gått greit. Kanskje.

Terningkast: tre

 

“Agnes Cecilia – en selsom historie” – Maria Gripe

Ikke alt man har elsket, kan elskes igjen. Tydeligvis. Dette var en favoritt når jeg var 12, jeg leste den sikkert åtte ganger, og vurderte helt seriøst å stjele bibliotekets sin utgave. Nå gjør jeg alt jeg kan for å glemme hvor dårlig leseropplevelsen var denne gangen, så jeg kan klare å se tilbake på den med glede, og ikke frustrasjon.

Terningkast: nei, ikke faen


6 Responses to “Mars – del 1”

  1. animablu April 4, 2011 at 7:40 pm #

    Fint skrevet om bøkene🙂 Liker at du ikke analyserer hver bok ihjel, men sier din oppriktige mening, og lar være å sette terningkast, der slikt ikke er mulig å få til!

    • Haruhi April 4, 2011 at 7:51 pm #

      Noe som også kan tyde på at jeg ikke er helt komfortabel med terninger. Æsj.

  2. animablu April 4, 2011 at 8:06 pm #

    Har ingenting å si! Fortsett sånn du🙂

  3. tinekatrine April 5, 2011 at 7:21 pm #

    kanskje vi har samme forhold til murakami. han skriver veldig bra, men jeg føler han kanskje er litt oppskrytt samtidig.

  4. Kathleen April 13, 2011 at 10:25 am #

    Æææ, Maria Gripes “Fjerde etasje med heis” leste jeg minst åtte ganger da jeg var barn – elsket den! Også de to andre bøkene om Lotte, men “Fjerde etasje med heis” var den jeg eide (fikk den i burdagsgave), altså lett tilgjengelig og derfor den mest leste av disse bøkene. Jeg tør ikke lese den igjen, og i hvertfall ikke når du skriver dette her. Bare å la være, så husker jeg den som det den var da jeg var 10 (eller circa).

    Frode Grytten-boka kjøpte jeg nylig. Fant den i en bruktbutikk tidligere i år, hadde egentlig glemt den, helt underst i en stabel helt inne i skatollet mitt har den havnet. Det er i grunnen ikke den Frode Grytten-boka jeg vil skal bli den neste. Og… ‘Bikubesong’ er så fantastisk, en av de fineste jeg har lest, og når det er sånn, så orker man liksom ikke flere bøker av forfatteren.

  5. tinekatrine April 16, 2011 at 2:16 pm #

    sv: jeg fikk ‘loratadin ratiopharm’… satser på det funker, får bare holde meg mye inne🙂

Leave a Reply

