Russiske bringebærdrops

14 Mar

Bringebærdrops er en hedersbetegnelse. Jeg snakker ikke om sånn halvbillige bringebærdrops i zip-pose fra Brynhild (selv om de er gode de og), jeg snakker om hjemmelagde bringbærdrops, forma som ekte bringebær, levert i kremmerhus og laget med kjærlighet. 


1. Nesen – Nikolaj Gogol (Petersburgnoveller)

“Den ble pågrepet så å si på veien, hadde allerede satt seg inn i diligencen for å reise til Riga. Pass var blitt utskrevet for lenge siden i en embetsmanns navn. Og merkelig nok, først tok også jeg den for å være en herre. Men til alt hell hadde jeg briller med meg, og jeg så straks at det var nesen”

2. Opptegnelser fra et kjellerdyp – Fjodor Dostojevskij

“La oss være alene, ta fra oss bøkene, og vi vil straks fortapes i den ubeskriveligste forvirring – vi vil ikke ha anelse om hva vi skal forholde oss til, hva vi skal støtte oss på, hva vi skal hate og hva vi skal elske, hva vi skal respektere og hva vi skal forakte.”

3. Lolita – Vladimir Nabokov

She was Lo, plain Lo, in the morning, standing four feet ten in one sock. She was Lola in slacks. She was Dolly at school. She was Dolores on the dotted line. But in my arms she was always Lolita.

4. En gal manns dagbok – Nikolaj Gogol (Petersburgnoveller)

“Det fortelles at det i England dukket opp en fisk som sa to ord på et så fremmed sprog at de lærde har strevet i tre år for å finne ut hvilket, uten å ha oppdaget noe ennå.”

5. Idioten – Fjodor Dostojevskij

Men nå kan jeg vel ikke godt kalles idiot, nå da jeg selv forstår at de betrakter meg som idiot?


“Nesen” fordi det er den morsomste novellen jeg har lest. “Lolita” fordi det er den vakreste boka jeg har lest.  “Opptegnelser fra et kjellerdyp”, fordi jeg følte at jeg bare burde velge en av Dostojevskij, og den er Dostojevskij i konsentrert form. “En gal manns dagbok” fordi Gogol for 175 år siden beskrev Schizofreni med større grad av innsikt og forståelse enn de fleste viser i dagens samfunn. Og fordi han faen meg ta klarte å være morsom uansett. “Idioten” fordi jeg ikke klarte å velge bare en av Dostojevskij.

5 Responses to “Russiske bringebærdrops”

  1. Kristina Kvåle March 15, 2011 at 7:10 am #

    åh, gogol og dostojevski er favoritt russerane mine!

  2. Lines bibliotek March 16, 2011 at 6:55 pm #

    Jeg har bare lest Lolita av de du nevner, og det var en herlig bok. Gleder meg dessuten til å lese Gogols Døde sjeler. Den ser strålende ut!

  3. Kristina Kvåle March 25, 2011 at 8:49 am #

    åh, det hørest no ut som ein riktig fin morgon, coop-müsli til tross🙂 syns sjølv det er ganske vanskeleg å vere frukostflink, det er jo favorittmåltidet mitt, men eg er likevel ikkje eit frukostmenneske😛 håper du får ei fin helg!😀

  4. stjernekast February 12, 2013 at 11:29 pm #

    Av alle bringebærdropsene du har valgt ut liker jeg En gal manns dagbok aller best.

    • Haruhi February 13, 2013 at 10:38 am #

      Den ER en av de beste også. Kanskje den beste novella jeg har lest. Gogol er virkelig yndlingsrusseren min.

Leave a Reply

