“It seemed to him that after all one could exaggerate the value of happiness”

23 Feb

Jeg har mistet evnen til å finne bokskatter. Evnen til å velge bøker på impuls. Evnen til å lese en bok bare fordi. Før valgte jeg bøker etter et forholdsvis avansert mønster basert på forfatterens nasjonalitet, fargen på omslaget, tilfeldige ord på side 33, magefølelsen og hvorvidt den lot til å inneholde drager. Det var fint. Det funka. Nå leser jeg bare bøker andre har lest før meg. Selv når jeg tror jeg har valgt en bok basert på en ektefølt impuls, så kommer jeg hjem, går online og finner ut at, faen, nei, jeg har sett boka omtalt på minst tre bokblogger.

Og jeg vet at jeg går glipp av så mye. Jeg vet at fire av mine absolutte favorittbøker, er rene tilfeldigheter; to fine omslag, et fint navn og en fin tittel. Fire bøker ingen noensinne har fortalt meg at burde leses. Og, nå? Nå har jeg ikke tid, ikke rom, ikke ork, til å lese bøker jeg ikke har hørt om – for jeg har jo så mye jeg lese. Noen dager tilbringer jeg lenger tid med å lese om bøker, enn å lese i bøker. Og det suger omtrent like hardt som en nymfoman støvsuger. Det er lister med bøker jeg skal, må eller bør lese. Før jeg dør. Før jeg blir gammel. Helst nå. Også mister jeg det spontane. Følelsen av å la fingrene gli over rekke av gamle bøker, ta ut en tilfeldig  bok, bare fordi den er grønn, og lese den, bare fordi den er grønn.

Samtidig så vet jeg at jeg aldri hadde leste “The Road” hvis det ikke var fordi 37 diskusjoner på bokelskere og hundreogsøtten anmeldelser ba meg om å gjøre det. Og noen netter så våkner jeg opp og tenker på “The Road”, og da tenker jeg bare “fy faen, for en bok”, også sovner jeg igjen. Og noen ganger når jeg tar toget, så husker jeg hele samtalesekvenser fra den, og da tenker jeg at det kanskje er verdt det, bare for den ene leseropplevelsen om ikke noe annet. Kanskje spiller det ingen rolle at jeg ikke velger selv lenger, når andre så opplagt er i stand til å velge bedre enn meg.

9 Responses to ““It seemed to him that after all one could exaggerate the value of happiness””

  1. Julie February 23, 2011 at 7:56 pm #

    Hmm, ja. Det er mange bøker jeg føler at jeg skulle ha lest. Jeg har ikke det problemet at jeg ikke kjøper på impuls da. Det er vel snarere tvert i mot. Jeg handler som bare det. Joda, det er noen bøker jeg oppdager gjennom blogger, men jeg synes ikke det er negativt heller.😀 Synes i grunn jeg bruker usannsynlig mye penger på titler jeg aldri har hørt om allikevel.🙂

    Problemet mitt ligger i at jeg oppdager bøker oftere enn jeg klarer å fullføre dem.😉

    • Haruhi February 24, 2011 at 9:52 am #

      Nei, jeg syns ikke det er negativt å oppdage bøker gjennom blogger/bokelskere/bekjente/aviser jeg heller. Det er bare det jeg aldri kjøper/låner bøker jeg ikke har hørt om enellerannenplass. Og det, det er litt trist.

  2. animablu February 23, 2011 at 8:05 pm #

    Kjenner følelsen for å si det sånn! Vurderer fortsatt å fjerne alle “skal-lese” lister i bokpermen min.. Garantert mye søppel der.. Men kanskje jeg glemmer en bok da, som jeg hadde gledet meg så vanvittig til lese, men likevel, at den står der gjør jo at alle de andre titlene skygger over den boka jeg MÅ lese… Huff, så vanskelig!

    • Haruhi February 24, 2011 at 9:52 am #

      Haha, ja. Det gjør du vel.
      Jeg klarer aldri helt å bestemme meg for om skal-lese-lister, både fysiske og mentale, er et gode eller et onde.

  3. labben February 23, 2011 at 10:27 pm #

    Du vant “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time” =) Send navn og adresse til ann.haugen@student.uib.no så skal jeg sende boken så fort som mulig!

  4. Kristina Kvåle February 24, 2011 at 2:08 pm #

    kaffi er som solskin, det lyser opp dagen🙂

    uff, spontanlesing blir det lite av her også for tida. i ein hektisk og noko rutinebelagt kvardag blir det vanskeleg å berre kunne velge seg ei vilkårleg bok å sette seg ned. hos meg blir det til boklister og bokpausar fordelt utover veka, ganske fine stunder, men eg skulle ønske eg hadde det privilegiet til å berre kunne sette meg ned å lese kva eg måtte ønske når eg måtte ønske det. og det er det eg gjer no når eg har ferie, leser og ser vm, hihi🙂

    • Haruhi February 24, 2011 at 4:23 pm #

      Åh! Det høres helt fantastisk ut🙂 Jeg vil også ha ferie, og tid til å lese hvorsomhelst og nårsomhelst.

  5. Sol Andrea March 17, 2011 at 5:45 pm #

    Eg ser på det som veldig positivt at ein kan vere i stand til å ta inn over seg og få lyst til å lese noko fordi andre meiner at det er bra. Dessutan gjer det sitt til at vi får lest dei bøkene som faktisk er gode sjølv om omslaget ikkje fell i smak.

    Men noko av det beste med å kjøpe bøker er jo at dei kan sjå fine ut i hylla. Så difor vel eg framleis ut frå omslag, og så kan eg heller låne dei mindre fine bøkene, og kanskje kjøpe dei etterpå viss innhaldet er så fantastisk at dei passar i bokhylla mi og kan stå der som fjellstøvlar blant lakkpumps.

    • Haruhi May 5, 2011 at 10:30 am #

      Jeg ser det også som positivt å være i stand til å ta innover seg andres oppfatteleser av bøker, og tørre å følge dem opp. Men jeg er ambivalent når det kommer til det faktum at denne tendensen ser ut til å ta overhånd.

Leave a Reply

