“The telling of a story, like virtually everything in this life, was always made all the easier by a cup of tea”

20 Feb

En sak jeg har tenkt en del på;  hvorfor merker de vinen etter hva slags mat den passer best til, hvorfor ikke etter hvilke sosiale sammenhenger den passer til, eller hvilken filmer og bøker den vil kle? Det er jo minst like matnyttig (no pun intended), og mye mer underholdende. Jeg kan se det for meg, billig hvitvin merka med “fjortisfester” eller “romantiske komedier” eller “halvlett sommerlitteratur type klissklassklaging”, eksklusiv rødvin med påskriften “nytes best til eldre poesi, spesielt kjent for å øke graden av sofistikasjon ved samtidig lesning av Shakespeare”. Herlig.

Men, det er klart, kanskje leserne av klissklassekaker, og deltageren på fjortisfester, ville ha blitt fornærma. Salget av billig hvitvin ville ha stupt. Litt sånn som hvis de hadde begynt å innrømme at den og den vinen slettes ikke passer til rødt kjøtt eller sjømat, men bare til potetgull og saltstenger. De ville ha gått konkurs. Og fått matvarekjedene på nakken. Og avholdsfolkene. Kanskje ville det ha fungerte bedre i praksis, hvis bøkene ble merka. Iallefall klassikerne.  En liten tekopp eller et lite vinglass nederst i det høyre hjørnet, for å illustrere om det er en te-klassikere eller en vin-klassikere. Type; alt av Dickens merket med små tekopper, Graham Greene med konjakglass og Hemingway med fem forskjellige spritflasker. Også Jane Austen med vodkashots (ja, ok, jeg ser at noen kan argumentere for at Jane Austen er typisk te-klassisk, men jeg tør påstå at Jane Austen nytes best med javn tilgang på vodkashots, da slipper man å huske det man har lest).

 

 

 

 

 

 

 

 

(Feil valg av drikke)

Hvis jeg ikke hadde hatt telefonskrekk så skulle jeg ha ringt penguin jeg. Faen ta telefonskrekk.

20 Responses to ““The telling of a story, like virtually everything in this life, was always made all the easier by a cup of tea””

  1. labben February 20, 2011 at 12:59 pm #

    Jeg har Graham Greene på leselisten, men jeg kan ikke fordra den tilhørende drikken. Jeg skjønner at te er utelukket, men finnes det noe annet man kan drikke til Greene?

    Dickens og te skal jeg få til. Jane Austen og shots vil jeg også prøve, men kan jeg bytte ut vodka med tequila? Vodka må blandes ut, det er grusomt å drikke bart.

    Du får bli bokbloggerns drikke/lese-guide. Hva tror du passer til “Heart of Darkness” av Joseph Conrad og “Mutiny on the Bounty” av John Boyne. Jeg har en følelse av at svaret på det siste er “rom”, men kanskje det finnes noe mer originalt som passer vel så bra? =)

    • animablu February 20, 2011 at 1:12 pm #

      Likte den delen med rødvin til Shakespeare.. Lurer på hvor du har tatt den fra?😛 Noen ganger hadde det vært fint om bøker var merket slik, eller alkoholen for den saks skyld. Tenkt deg: En rødvinskartong eller spritflaske merket “Best i test når det gjelder å spy mest mulig” eller “Nytes best med en god bok av typen kliss”

      Jeg kan i hvertfall påpeke at når det gjelder “Siluett av en synder” er det ingen tvil om at Tequila er et godt valg.. Da kan man bli full og forvirra samtidig som man leser om sex, intriger og incest! Det må jo bare bli bra!

      • Haruhi February 20, 2011 at 2:08 pm #

        Nei, si det? Husnissen kanskje? :p Haha, ja, eller “garantert tårefrembringelse ved samtidig seeing av italiensk film”. Det hadde vært noe, det.

    • Haruhi February 20, 2011 at 3:35 pm #

      Alt som kan shotes, og har forholdsvis høy alkoholprosent funker til Austen.

      Graham Greene..hmm.. Alt som kan plasseres i hånda til en forsmådd ektemann, som sitter i en dyr skinnsofa og venter på hans utro kone skal komme hjem – og som i tillegg er brunt, og helst skal drikkes med en god del is, vil funke.(Hvorfor er jeg litt usikker på, jeg har bare leste to bøker av Greene, og i den ene var det ingen som drakk noe, de var bare gale uansett, og i den andre var alle konstant brisene på god rødvin).

      “Heart of Darkness” “nytes” best med svart, svart kaffe, helst ikke-fair-trade, bare for å skape litt ironi. “Mutiny on the Bounty” er jeg usikker på, det opplaget svaret er jo, som du påpeker, rom. Men jeg har en feeling av at diverse likører også kan funke. Igjen, jeg er usikker på hvorfor.(Nettopp derfor burde bøkene merkes! Da hadde jeg sluppet å spekulere så mye)

  2. animablu February 20, 2011 at 3:29 pm #

    Ja, det hadde vært noe!

  3. Julie February 20, 2011 at 6:29 pm #

    Hehe, artig innlegg. Tror du er inne på noe. Jeg drikker te til det meste. Vanligvis grønn te. Noen ganger hvit, sjelden svart. Ellers går det litt i vann, kaffe og kakao.

    Lurer på om jeg kanskje burde kjøre på med vodkashots til Austen da, jeg har som mål å lese en av bøkene hennes, og jeg vet at det er en sjanger jeg ikke hører hjemme i. Blir vel uansett en relativt artig anmeldelse av den i ettertid? Særlig om den skrives før man har kommet gjennom flaska.

    • Haruhi February 20, 2011 at 6:36 pm #

      Ja, jeg skal innrømme at jeg stort sett drikker te eller kaffe til bøkene mine jeg også. Selv om det ikke alltid er det optimale valget av drikke. Jeg tror jeg kunne ha blitt kategorisert som små-alkoholisk viss jeg faktisk drakk vin til alle vin-klassikerne jeg leser :p

      Ja, kjør på med vodkashots og Austen! Jeg ser i så fall fram til anmeldelsen!

  4. knirk February 20, 2011 at 10:18 pm #

    Og der oppdaget jeg bloggen din. Så utrolig bra. Jeg har lagt deg til her: http://bokbloggene.blogspot.com/ men kanskje du er der allerede?

    • Haruhi February 21, 2011 at 8:03 pm #

      Nei, der var jeg ikke fra før. Takk du!🙂

  5. Isabel February 20, 2011 at 10:32 pm #

    Hehe, god idé, men ja, trur avholdsfolka hadde reagert (“vi kan vel ha det gøy uten å drikke”).

    Jane Austen er både te-litteratur og vin-litteratur, og ein burde absolutt hugsa det ein les av ho, for ho er fantastisk på alle måtar. Punktum finale. Det er ikkje berre misse-klisseromanar, det er mykje ironi og humor i dei, skjult samfunnskritikk og bra poeng.

    sv: Ja, det blr faktisk sånn at ein må høyre på det i smug, for det er litt keisamt å måtte argumentere for at ein kan ha lyst til å høyre på klassisk, sjølv om ein vanlegvis høyrer på ein anna type musikk. hehe, forstå og forstå, ein kan vel like noko utan å forstå det, og for den del kan ein vel forstå det óg, utan at det er noko merkeleg.

    • Haruhi February 21, 2011 at 4:55 pm #

      Jeg er beklageligvis, eller kanskje ikke så beklageligvis, allergisk mot Jane Austen. Hun står på min forholdsvis korte liste over forfattere jeg aldri aldri skal lese noe av igjen. Noen ganger tar jeg meg selv i å stoppe opp å tenke over hvorvidt jeg går glipp av noe – så tenker jeg på at jeg avskyr marsipankake, selv om jeg liker både marsipan og bløtkake, og at jeg som en følge av det aldri kommer til å bake marsipankake, noensinne. Selv om jeg kanskje liker marsipankake bedre nå, enn når jeg var tretten og ble matforgifta av et stykke.

      Min far pleier å si at jeg er en usedvanlig oppegående leser, bortsett fra det utilgivelige faktum at jeg aldri har skjønt hvor stor Jane Austen er :p

  6. Kristina Kvåle February 21, 2011 at 9:44 pm #

    hahahaha! er så utruleg einig her, jane austen treng rikeleg tilgang til vodkashots, og ikkje noko blandevatn!😉 for ein utruleg fin blogg du har, denne skal eg spare på!😉

    ingen frukost som inneheld kaffi er keisam, og dessutan er det eksotisk å ete norsk frukost i guatamala, og då kan det vel umogeleg vere ein keisam frukost?🙂

    • Haruhi February 22, 2011 at 2:23 pm #

      Tusen takk du!🙂

      Bra det er flere som deler min oppfatning av Austen!😉

  7. Silje February 22, 2011 at 12:22 pm #

    Haha, herlig! Men det går nå mest i te og hvitvin uansett hva jeg leser.

    Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i Jane Austen, hehe.

    • Haruhi February 22, 2011 at 2:25 pm #

      Det går dessverre mest i kaffe, te og hvitvin her også. Selv om jeg ganske flink til å fabulerer om hva som ville ha vært det optimale drikkevalget.

  8. Christine March 5, 2011 at 6:41 pm #

    Okei, dette må innføres snarest. Åpenbart. Tenk så mye mer interessante diskusjoner om bøker hadde blitt også! ‘HÆ, synes du Jonathan Safran Foer skal leses med VODKA?! Han passer jo åpenbart best med gammel rødvin…’

    Jeg har trua. Igrunn er det bare å starte lesesirkel.

    • Haruhi March 6, 2011 at 10:21 am #

      Hehe, det hadde jeg ikke tenkt på en gang! Men det vil jo virkelig kunne gi et ekstra aspekt til bokdiskujsoner.

  9. kasiopeiia March 14, 2011 at 3:52 pm #

    Hahahha! Morsomt. Her går det nå mest i te, sjeldent alkohol må jeg innrømme – selv om en hel del av pensumbøkene definitivt hadde gått raskere unna om jeg hadde unnet meg sådan.

  10. stjernekastHeidi February 5, 2013 at 11:21 pm #

    Jeg er sykt enig, ja til merking av passende drikke på bøkene OG på vinflaskene.

    Skikkelig god ide, den kan du selge!

Trackbacks/Pingbacks

  1. å lese om å lese | Bloggermagasinet - February 24, 2011

    […] bøker ho les, om det å lese og generelt om litteratur. Annbefalar alle om å lese dette innlegget om kva drikke som passar best til dei forskjellige forfattarane. Her finner du humor, litteratur og anna […]

Leave a Reply

