To ukrainske perler

13 Feb

Jeg bedriver bokrasisme. Jeg har blandt annet en liten forkjærlighet for ukrainsk litteratur. Hvis en bok høres semilovende og morsom ut, og i tillegg er ukrainsk, så leser jeg den. Høres boka semilovende og morsom ut, og er tysk, så leser jeg den ikke. Enkelt og greit.

Two Caravans – Marina Lewycka.

Ulovlige, halvlovlige og lovlige innvandrer, gjennom England i to campingvogner. Jeg er usikker på om jeg trenger å si noe mer enn at en av “hovedpersonene” i boka kalles Dog og at hans POV skrives i store bokstaver og for det meste består av “I AM DOG I RUN I AM GOOD DOG I AM DOG”. Jeg kan forøvrig nevne at Dog  ikke er den med dårligst engelskkunnskaper i boka. Ca 2 dl humor, 1 dl morsom engelsk, og 1 dl knallhard realisme, med fine politiske undertoner = samfunnskritisk feel-good på ukrainsk = verdt å lese.

Death and the Penguin – Andrey Kurkov

“Death and the Penguin” er akkurat slik som jeg liker kaffen min; svart, bitter, oppkvikkende og akkurat passe varmende. Den har dette litt ubestemmelige noe, som jeg elsker slik i litteraturen, evnen til å få meg til å tro at jeg har lært noe, at jeg som et resultat av å ha lest boka, innehar informasjon som ingen andre innehar – bortsett fra de som har lest boka, eventuelt opplevd det boka forteller om. I tillegg er det noe fantastisk over hvordan forholdet mellom mann og pingvin, kan skildres så vakkert. Hvordan en tilsynelatende tiltaksløs og tafatt fyr som Viktor, kan treffe meg så midt i hjerterota, og røre meg så dypt .Dessuten er det intet annet en imponerende at jeg seriøst vurderer å skaffe meg en kjælepingvin.

 

 

 

 

 

 

 

Bedriver du bokrasisme?

8 Responses to “To ukrainske perler”

  1. labben February 13, 2011 at 8:29 pm #

    Death and the Penguin er en av mine favoritter. Misha er genial, og hvem kan la være å le når man leser om Misha-non-penguin!? Jeg gleder meg til å lese mer av Kurkov.

    Jeg har “A Short History of Tractors in Ukrainian” på Kindle, men har ikke lest den enda. Jeg kjøpte den på grunn av den fantastiske introen:

    “Two years after my mother died, my father fell in love with a glamorous blonde Ukrainian divorcée. He was eighty-four and she was thirty-six. She exploded into our lives like a fluffy pink grenade, churning up the murky water, bringing to the surface a sludge of sloughed-off memories, giving the family ghosts a kick up the backside.”

    Lewycka skal definitivt leses, kanskje det blir neste bok i og med at jeg kun leser kvinnelige forfattere denne måneden. Jeg gleder meg uansett til å lese den.

    • Haruhi February 13, 2011 at 9:04 pm #

      Jeg har oppfølgeren til “Death and the Penguin” stående i bokhylla, men tør ikke riktig å starte på den – jeg er redde den ikke kommer til å leve opp til forventningene.

      “A Short History of Tractors in Ukrainian” er fantastisk! I sånn ca en måned etter at jeg leste den gikk jeg rundt å anbefalte den til alle jeg kjente, og ca halvparten nektet å tro på at boka handlet om noe annet enn traktorer. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker “Two Caravans” eller “Tractors” best, begge er fine, og uansett veldig like. Lewycka har en ganske særegen stil.

  2. labben February 14, 2011 at 12:35 pm #

    Jeg har ikke kjøpt oppfølgeren til Death and the Penguin, for jeg er redd for å bli skuffet jeg også. Dessuten har jeg lest noen negative omtaler. Det jeg derimot har gjort er å kjøpe andre bøker av samme forfatter. I hyllen har jeg “The Good Angel of Death” og “The President’s Last Love”.

    Det er godt å høre at Lewyckas andre bok er like god som den første. Liker jeg “Tractors” skal jeg definitivt lese “Two Caravans også”.

    • Haruhi February 14, 2011 at 1:21 pm #

      Æsj. Jeg kjenner at jeg nesten angrer på kjøpet på forhånd. Hvis jeg ikke liker “Penguin Lost” kommer jeg helt sikkert til å bli skremt bort fra Kurkov for godt, og jeg har en følelse av at det kan være et forholdsvis stort tap.

  3. animablu February 14, 2011 at 5:46 pm #

    Jeg vil lese de bøkene (tror jeg)!

    • Haruhi February 14, 2011 at 6:14 pm #

      Det tror jeg også du vil! Begge er i alle fall lett tilgjengelig for deg :p

  4. Kathleen February 15, 2011 at 9:43 am #

    Døden og pinvinen ligger og venter på meg i skatollet, skal lese den når jeg er ferdig med bøkene jeg leser nå. Gleder meg!

  5. Christine March 5, 2011 at 7:00 pm #

    Så bra du hadde kommentert her Ann Helen, for da jeg leste dette klarte jeg ikke tenke på annet enn at Death and the Penguin skulle jeg jo lese, men hvem overbeviste meg om det? Hvem sa det, hvem sa det, hvem sa det? Og det var jo deg. Så nå fikk jeg ro i sjela, og kan konsentrere meg om å skaffe meg boka i stedet.

    Jeg tror ikke jeg driver utstrakt bokrasisme, men jeg har en klar tendens til å velge britiske bøker fremfor andre. Å tenke at humoren er litt mer intelligent, alltid, enn de amerikanske, som jeg ofte sammenligner dem med. Og at livsfilosofien er litt dypere, mindre klisjefylt. Og det er jo bokrasisme, det.

Leave a Reply

