Leseuke

30 Jan

Dager følger faste mønster, det meste går etter ukeplaner. Mandager, onsdager og fredager handler man. Mandag ser man på Top Model og onsdag slutter man tidlig på skola. Fredag tar man tog og lørdag sover man lenge. Og sånn er det bare, i alle fall i 2 av 3 uker, eller kanskje 4 av 10.

Mandag: På mandager innbiller jeg meg fremdeles at jeg har god tid, at jeg ikke trenger å lese pensum, ikke trenger å vaske gulv eller pante flasker. Madager er god lesedager.

Tirsdag: Jeg er ganske sikker på at tirsdager ikke finnes, siden jeg aldri husker hva jeg gjør på dem.

Onsdag: Onsdager er House på tv, svømming i Verdalen, panikklesning av sykdomslære og startsgropskriving av oppgaver. Onsdager er sånne dager hvor man plutselig begynner å lurer på hvem faen Elanor Rigby egentlig var, hvorfor man har lest så lite tysk litteratur og hva hovedstaden i Togo heter. Sånne dager jeg ikke får lest noe mer enn et og et halvt kapitell på senga, mens jeg funderer på om det egentlig funker best å holde øyelokkene opp med tannpirkere eller med fyrstikker. Svovelet vil vel kunne irritere øynene såpass at man holder seg våken – eller det vil kanskje få øynene til å begynne å renne, slik at bokstavene flyter sammen.

Torsdag: På torsdagene prøver man fremdeles å være en flink nerd. I tillegg er det alltid bager å pakke, rom å rydde, gulv å vaske og helger å planlegge. Torsdager er dårlig lesedager.

Fredag: På fredager ser man tv. Eller tar tog.

Lørdag: Lørdager har bokfrokoster. Halvsene frokoster med hardkokt egg på brød, kaffe i mummikopper og mørk kokkesjokolade. Sånne frokoster hvor man kan sitte med hver sin bok, og bare lese, og kanskje stoppe opp og si “åh, nå skjedde det noe fint her” og få til svar at “oi, det gjorde det ikke her. Noen har nettopp voldtatt broren sin”, også kan man lese videre, se litt på klokka og kommentere at man burde ha gjort tusen andre ting, også lese videre.

Søndag: På søndager leser jeg magasiner. Bare fordi man ikke kan ha bokfrokost to ganger i uka. Derfor blir det  A-magasinet, sorgenfri og sykepleien ved frokostbordet på søndager. Ikke spiser jeg egg heller. Søndag er også dagen hvor man kommer på at man har en blogg, og at man egentlig burde blogge om en av novellene man leste på mandag.

7 Responses to “Leseuke”

  1. Solfrid January 31, 2011 at 12:15 am #

    Moro å lese at du ser på Top Model. Det hadde eg aldri sett for meg eigentleg.

    Eg finn heller aldri tid til å lese, på dagen riktignok. Les omtrent kvar kveld før eg legg meg.
    Ikkje at eg eigentleg gjer stort, men likevel..

    Kanskje du har ekstra lange mandager eller onsdager?

    • Haruhi January 31, 2011 at 5:34 pm #

      Haha, ja. Det er litt..uhm..inkonsekvent i forhold til min karakter at jeg ser på Top Model :p
      Jeg leser også så og si hver kveld før jeg legger meg, gjerne altfor lenge.
      Mandager er jeg sikker på at rent teknisk er lenger enn de andre dagene i uka, i iallefall lenger enn lørdager, som er den korteste dagen i uka. Merkelig det der, man skulle tro de hadde like mange timer alle sammen.

      • Solfrid February 1, 2011 at 12:05 am #

        Eigentleg, men kult!

        Hehe, den er nok det altså! I alle fall i nokre verdener?

    • Haruhi February 1, 2011 at 5:12 pm #

      Ja, og de verdenene hvor det ikke er sånn er i grunn litt trist, for der jobber folk 24/7, går i like klær og merker ikke forskjell på dagene.

  2. Julie January 31, 2011 at 12:44 pm #

    Tirsdager finnes definitivt! Av en eller annen merkelig grunn er det yndlingsdagen min – jeg får alltid en god følelse når det er tirsdag. Det til tross for at jeg har laaaange tirsdager på universitetet. Pussige greier…

    Jeg er ikke spesielt stor på faste rutiner. Timeplanen min endres hvert semester, og noen seminarer er lange, mens andre er korte. Jeg spiser når jeg er sulten og vasker når det trengs.😛 Vel, det hender lesingen tar litt overhånd, og da kan det hende vaskingen blir litt utsatt… Koselig bilde🙂

    • Haruhi January 31, 2011 at 6:58 pm #

      Hm. Kanskje du har stjålet tirsdagene mine? Jeg tror nesten det.

      Mine “ukeplaner” forandrer seg til stadighet de også, de siste to månedene har jeg vært ute i praksis, og i realiteten har “ukeplanene” for det meste bestått av “tidlig, sen, tidlig, studiedag, tidlig, fri, fri”, uten at jeg har brydd meg videre om hvilken dag det egentlig er. Vel, bortsett fra onsdagene da, House kan jeg ikke gå glipp av.

      • Julie February 1, 2011 at 9:23 pm #

        Hehe, ja, det blir rutiner av å prøve å få med seg serier på tv. Det er jeg helt elendig til, så jeg pleier å kjøpe en samleboks senere…😛

Leave a Reply

