52

8 Jan

52 er den gjennomsnittlige levealderen i Kongo. 1852 er året Gogol valgte å forlate denne verden. 1952 er året hvor den første  open-heart-surgeryen blir utført, og året Anne Franks dagbok ble utgitt. 52 er nr på bussen som går fra Munkegata til Othilienborg i trondheim og antallet land i Afrika, hvis vi trekker fra Kongo siden det allerede er nevnt.

52 er også antallet uker i et år, og antallet noveller jeg skal lese dette året. Jeg har i siste liten hengt meg på leseutfordringen til  bai. I mange år har jeg bent ut fnøset av novellesjangeren. Jeg vet ikke helt hvorfor, men ivrig overanalysering av halvdårlige noveller oppigjennom grunnskolen, i tillegg til skriving av heldårlige noveller med helgode tilbakemeldinger,  har nok gjort sitt. Jeg tror ikke jeg har lest mer enn 3 novellesamlinger i mitt liv. Hvis vi legger til det faktum at bloggen min er halvdød, underernært og ikke inneholder en eneste anmeldelse, så synes jeg grunnlaget for å henge seg på utfordringen er lagt. Jeg mener, hva er poenget med en utfordring hvis man klarer den uten problemer?

One Response to “52”

  1. Christine March 5, 2011 at 7:05 pm #

    Jeg har hatt akkurat samme oppfatning av novellesjangeren, alltid. Novellene kom aldri under huden på meg, de var pretensiøse, opptatt av form mer enn innhold – jeg syntes det var tull og tøys. Men jeg har så langt i novelleutfordringene bare måttet innse at det har hatt med hva slags noveller den norske skolen synes det er fint at folk leser. Vi får se om det holder hele veien ut!

Leave a Reply

