A Wild Sheep Chase

19 Sep

Maybe sheep don’t feel cold? Maybe they don’t feel anything.”

A Wild Sheep Chase var det første jeg leste av Murakami, som jeg faktisk likte. Murakami hadde fram til da vært en slik forfatter jeg plukket ut av bibliotekshyllene når jeg var tom for inspirasjon og vågemot. En forfatter jeg ikke riktig likte, eller forstod, men som jeg følte ga meg ok bøker og  et jævla søppelberg med ting å gruble på. Øverst på berget pleide det å ligge en gul plastikkpose med påskriften “Hva faen er greia?“. Jeg hadde en viss følelse av at alle tomflaskene i søppelberget var ensome, men lenger enn det strak ikke innsikten min til.

A Wild Sheep Chase forandra på det. Delevis. Jeg skjønnte fremdeles ikke greia, og jeg er glad jeg slipper å diskutere eller analysere boka. Men jeg likte boka, det gjorde jeg. Det er noe befriende med å kjenne seg igjen i karakterer som ikke ligner på en selv i det hele tatt. For da vet man at det er følelsene man kjenner igjen og ikke konteksten.  Det er så klart et åpent spørsmål om det å oppdage at man er ensom, er en god ting.

I was feeling lonely without her, but the fact that I could feel lonely at all was consolation. Loneliness wasn’t such a bad feeling. It was like the stillness of the pin oak after the little birds has flown of“.

10 Responses to “A Wild Sheep Chase”

  1. Sesselja September 20, 2010 at 6:39 am #

    “Sauejakten” var den første boka av Murakami jeg leste, og den gjorde meg hekta. Jeg liker det surrealistiske og absurde i Murakamis bøker, at han tar virkeligheten og vrenger den ut-inn. Denne ensomhetsfølelsen du beskriver er noe som går igjen i mange av bøkene til Murakami og gir dem et eksistensielt preg som jeg virkelig liker. Hm … nå fikk jeg brått lyst til å lese Murakami igjen.

    • Haruhi September 26, 2010 at 8:58 am #

      Det er et inntrykk jeg også har fått. Jeg tenker til stadighet at jeg må få lest mer av Murakami, men kommer aldri så langt. Mye fordi bibilotekshyllene består av bøker som er “oversatt fra engelsk av..”, jeg syns det er ille nok å ikke kunne lese Murakami på japansk, om jeg ikke må lese han dobbelt oversatt også.

  2. tinekatrine September 21, 2010 at 8:31 pm #

    jeg tror vi har ganske lik boksmak. du leser nok litt mer enn meg, men uansett… jeg liker murakami, men tenker litt “hva faen?”. likte ikke helt ‘after dark’ da, forsto virkelig ikke poenget der. og så har jeg bare lest ‘kafka on the shore’.

  3. Silje Silje September 22, 2010 at 6:34 pm #

    sv: Åååå så bra :-D! Det var kjempekjekt å høre!

  4. tinekatrine September 26, 2010 at 9:54 am #

    sv: ja, jeg forsto liksom ikke poenget med historien. den hadde ingen slutt eller poeng eller noenting, så føltes bare meningsløst å ha lest hele greia.

  5. Sesselja September 26, 2010 at 11:35 am #

    @Haruhi: Murakami-bøkene som er oversatt fra engelsk er, in my humble opinion, faktisk bedre enn de som er oversatt fra japansk. Det er jo vanligvis en hel feil tanke, men når det gjelder paret Risvik vs Ika Kaminka, så slår Risvikene henne ned i støvlene med sine oversettelser fra engelsk. (Men jeg ser nå at forlagene har latt andre oversette Murakami fra japansk, og de gjør kanskje en bedre jobb enn Kaminka.)

    • Haruhi September 27, 2010 at 2:35 pm #

      Hm, nå fikk du meg til å tenke litt. Det er godt mulig at det forholder seg slik. Jeg har av prinsipp ikke lest noe av Murakami som har vært oversatt japansk-engelsk-norsk. Og alle bøkene jeg har lest av Murakami på engelsk, har jeg elsket. Mens de jeg har lest på norsk, som har vært oversatt av Ika Kaminka, ikke har fallt i like god smak. Og det har mye vært fordi jeg følte språket manglet noe. Eller..når jeg endelig ble forelsket i Murakami, så var det i stor grad språket som gjorde det.

  6. Milla September 28, 2010 at 1:59 pm #

    åh tusen tusen takk🙂

  7. Anne Kristine September 28, 2010 at 2:58 pm #

    Ah, jeg elsker å komme over blogger som dette. Kjærlighet ved første blikk.

    Og når det kommer til Murakami er jeg enig i at språket er mye av det som gjør bøkene hans magiske.

    • Haruhi September 28, 2010 at 8:10 pm #

      Oi! Tusen takk, nå gjorde du dagen min finere!

Leave a Reply

