Onkel reisende Mac

3 Sep

Jeg liker å reise. Eller, jeg liker å tro at jeg liker å reise, selvom jeg aldri har vært lenger sør enn Riga og aldri lenger nord enn svømmehallen på Verdalen. Jeg baserer antagelsen om at jeg liker å reise, på det faktum at jeg liker å bok-reise. At jeg i 64,7% av tilfellene foretrekker bøker som tar meg med til fremmede plasser, og ikke bare tar meg med på emesjonelle reiser. Dessuten liker jeg tanken på at selv om min fysiske sommerferie ble tilbrakt med å stulle å stelle for gammle mennesker på det lokale sykehjemmet, så..vel, så har jeg reist mer enn nok allikevel.

Sommeren startet med en reise til India. Her fikk jeg et innblikk i alt fra Bombays underverden og slum – til den fredlige Indiske  landsbyggda og Goas hvite strender, i tillegg tok jeg meg en snartur til Afgahanistans snødekkte fjell. Videre gikk turen til Finnland, og en selsom selvmordskonferanse, etterfulgt av en sprø busstur gjennom Europa.

Jeg har også tilbragt store deler av sommeren i Botswana, med å løse store og små mysterier, drikke littervis med bushte og filosofere over livets gang. Når jeg først var i området bestemmte jeg meg for å stikke en tur innom Nigeria. En stor kontrast. Fra hverdagsmysterier og ettermiddagsro til frykt, vold og fanatisme. Men, det var i Nigeria jeg opplevde ekte livsglede.

For å komme meg litt bortfra Nigeria, tok jeg turen til en ensom forslitt leilighet i Japan. Her prøvde jeg, og lot være å prøve på, å skrive en roman, her røyka jeg som et rastløst lokomotiv, her drakk jeg som en helt, her hadde jeg våkenetter, og nattlige telefonsamtaler – og her ble jeg forelsket.

Foresten så har jeg vært i Danmark, England, USA, Inida, Sør-Afrika, Kina, India, Frankrike, Hellas og India. Reist jorda rundt på 80 dager har jeg og, men det var rett og slett krampeaktig kjedelig.

5 Responses to “Onkel reisende Mac”

  1. tinekatrine September 5, 2010 at 2:22 pm #

    hehe, er fint å få reist via bøker!

    sv: ja, æsj. hater å dra ut på byen. er ikke så fantastisk gøy når man ikke kan høre noe av det folk sier, og det er masse dårlig musikk og påtrengende folk. rolige hjemmefester er tingen!

  2. Vibeke September 12, 2010 at 2:41 pm #

    Har reist mye via bøker gjennom årene ja😛

    sv: Slyherin har et veldig ufortjent rykte, mye grunnet Voldemort…

    • Vibeke September 12, 2010 at 2:41 pm #

      Slytherin*

  3. Heidi January 4, 2013 at 11:57 pm #

    Har du vært i Latvia! Kult! Min favoritt ‘dreads-dame’ på Youtube er der fra. Av den enkle grunn vet jeg det må være et kult sted. Akkurat nå befinner jeg to forskjellige steder i America (den ene vet jeg ikke, den andre i Chicago), i Frankrike og England. England har jeg reist fra en stakket stund nå nettopp da det var hakk i CD-platen. fbhsbsjnd. Hater når det skjer.

    • Heidi January 4, 2013 at 11:58 pm #

      Hva er det med meg, herrigud. Jeg skylder på å ha drukket for lite vann. AmeriKa.

Leave a Reply

