Ja, jeg skammer meg.

4 Aug

Jeg har møtt mange som hevder de aldri skammer seg over det de velger å lese, eller det de velger å ikke lese. Folk som ikke skammer seg over et eneste lesevalg de har gjort. Og jeg skjønner det ikke. Med mindre du er 8 år gammel, eller bare er interesert i en liten nisje av litteraturens verden, så skjønner jeg det ikke.

Selv skammer jeg over mye. Og det innrømmer jeg gjerne. Jeg skammer meg over at jeg leste og likte twillight, fordi jeg i ettertid er helt ute av stand til å peke på hva jeg likte, det middelmådige språket, forkrøplingen av alt jeg har forbundet med vampyrer (eller varulver, for den saks skyld), den dårlige love-storyen eller de flate karakterene.

Jeg skammer meg over at jeg leste ut hele “Herman”, når jeg allerede på side 6 skjønnte at dette kom til å bli en av mine kjedligste leseopplevelser noen sinne. Jeg skammer meg over at jeg hoppet over flere sider den første gangen jeg leste Sofies Verden, samtidig skammer jeg meg over at jeg trodde Jostein Gaarder var en Gud.

Jeg skammer meg over at jeg ennå ikke har gitt John Irving, selvom jeg med hånda på hjertet kan si at jeg ikke skjønner hva som fasinerer med mannen. Jeg burde ha sluttet etter “A Prayer for Owen Meany”, jeg burde ha sluttet etter “Den fjerde hånden”, men jeg gjorde det ikke. Når har jeg snart lest alt av mannen, og jeg skjønner det ennå ikke. Virkelig. Allikevel fortsetter jeg.

Jeg skammet meg når jeg bare leste fantasy. Nå skammer jeg meg over at jeg knappt forsøker å oppspore god fantasy, over å ha gitt opp min yndlingssjanger. (Og, ja, innimellom skammer jeg meg over at jeg holder denne bloggen i livet. Når jeg egentlig ikke har noe å meddele verden).

10 Responses to “Ja, jeg skammer meg.”

  1. Merci Beaucoup August 4, 2010 at 7:12 pm #

    Helt enig med deg der. Vi òg leste Herman på skolen. Og jeg skammer meg fordi jeg ikke leste boken. Og det jeg leste, skjønte jeg ingenting av…
    Ellers er det mange bøker jeg ikke har lest, som jeg gjerne skulle. Men jeg er fortsatt ung! Det er vel du òg!

    Hvis du gidder å bla litt i bloggen, så har jeg skrevet flere sitater fra boken og tatt med oversetterens navn. Skikkelig bra oversetter ift originalen!

  2. Merci Beaucoup August 5, 2010 at 5:20 am #

    Jepp. Innlegget heter “dagene II” og oversetteren er Egeberg!🙂 Og trust me, den er ikke like god som originalen, men ikke langt ifra!

  3. tinekatrine September 5, 2010 at 2:25 pm #

    “Jeg skammer meg over at jeg leste og likte twillight, fordi jeg i ettertid er helt ute av stand til å peke på hva jeg likte”
    føler AKKURAT det samme! leste alle bøkene og tenkte “dette er jo koselig”, men så fort jeg var ferdig med siste boka ble jeg slått av en stor følelse av “hva faen?!?!?” Er glad jeg kom meg vekk fra det fort.
    Jeg skammer meg for at jeg ikke leser mer. Er så mange bøker jeg vil lese, men får aldri ut fingeren (noe av det har jo med at jeg er i dårlig form da, men uansett…)

    • Haruhi September 5, 2010 at 5:42 pm #

      Haha, bra det er noen andre som sitter igjen med den samme følelsen! Jeg er også glad over at jeg kom meg unna fort nok.

  4. Vibeke September 10, 2010 at 7:38 pm #

    Jeg skammer meg også over at jeg leste og faktisk likte Twilight i en periode. Jeg kan ikke fatte eller begripe hva jeg likte med det. Plottet er ikke eksisterende, språket under middels og karakterene kjedelig, for ikke å snakke om hvordan forfatteren klarer å ødelegge vampyrer helt. Jeg liker vampyr litteratur, noe Twilight heldigvis ikke klarte å ødelegge…

    • Haruhi September 11, 2010 at 3:32 pm #

      Nei, twilight har ikke klart å ødlegge vampyrlitteraturen for meg heller.. Men i en periode etter at jeg leste twilight holdt jeg meg laaangt unna alt som het vampyrer.

  5. karina September 28, 2010 at 4:01 pm #

    Jeg skammer meg over at jeg hoppet over flere sider den første gangen jeg leste Sofies Verden.

    Det gjorde eg og. Men då var eg sånn ca elleve år gammal og blei heilt desorientert etter å ha lese den ferdig. ( byrja å sjå syner og snakka ikkje klar ) Så det har ikkje dårleg samvit over, kanskje berre dårleg samvit over at den ikkje finns i bokhylla.

    • Haruhi September 28, 2010 at 8:11 pm #

      Jeg var vel ikke stort eldre selv, skal ikke påstå at jeg ble særlig desorintert, men tror muligens det blitt litt overload for meg også..

  6. Christine November 14, 2010 at 1:50 pm #

    Pinlig som det virker i ettertid, jeg hadde også en positiv opplevelse med den første Twilight-boka første gang jeg leste den. Den var oppslukende. Men det kan den på en måte bare være en gang, og etter det var det bare som om noen hadde slått på et veldig kjipt, sterkt lys inne i den peisvarmede hytta mi.

    …heldigvis, får man vel si. Vampyrsjangeren er heldigvis ikke ødelagt for meg! Leser “The Fall” av Guillermo del Toro og Chuck Hogan nå, og tenker at det er godt at vampyrer fremdeles kan være skumle greier.

  7. Heidi January 4, 2013 at 11:49 pm #

    Jeg liker også Twilight og akkurat som deg aner jeg ikke hvorfor. Jeg virkelig koste meg med de.

    Trodde du Jostein Gaarder var Gud, haha! Det var morsomt.

    Jeg skammer meg over at jeg alltid fullfører boka jeg har begynt på, før eller siden. Det er en tvangstanke og masse bortkastet tid. Selv om jeg vet alt dette, selv om jeg gråter over hvor plagsom boka er fortsetter jeg å torturere meg selv.

Leave a Reply

