To afrikanske barndommer

22 Jun

Hei Afrika.

En bedre dag i morgen – Ishmael Beah

Vel. Den var ok. Tidevis gripende, og jeg kan nå skryte på meg at jeg vet litt mer om hvordan barnesoldater “skapes”, men jeg gidder ikke å skryte på meg at jeg vet litt mer om hvordan det er å være barnesoldat, for det tviler jeg på at jeg gjør.

Hvorfor bare ok? Jeg synes ikke litteratur blir bedre bare fordi den er basert på en sann historie, det som betyr noe for meg er at historien kunne ha vært sann. Ei heller syns jeg romaner blir bedre av at er selvopplevde. En historie blir ikke bedre fordi den er førstehånds, heller ikke mer sann. Skildring skjer ikke fra innsiden, men fra utsiden. Og det faktum at du har vært barnesoldat, gjør ikke det middelmådige språket ditt bedre egnet på trykk.


Ikke la oss gå i hundene i kveld – Alexandra Fuller

Sånn for å bevise at jeg ikke kategorisk misliker alle selvbiografiske bøker: denne likte jeg. Den var på samme tid underholdende og  nakent og brutal. Den har hjulpet meg til å få et mer nyansert bilde av det hvite afrika. I tillegg er den godt skrevet, og gir en god skildring av, vel, barndom.

Jeg begynner foresten å bli usikker, angående antall afrikanske bøker jeg har lest. På selve defenisjonen av afrikansk bok, in fact. Er en bok afrikansk hvis forfatteren er født i Afrika av afrikanske foreldre? Hvis forfatteren er født i Afrika, men av hvite foreldre? Hvis forfatteren har bodd mesteparten av livet sitt i Afrika? Hvis handlingen foregår i Afrika? Hvis handlingen foregår i Afrika og forfatteren har bodd en part av livet sitt i Afrika? Hvor lang må i såfall den parten være? Lenger enn 5 år? Mer enn 30% av hitill levde dager?

4 Responses to “To afrikanske barndommer”

  1. norunnseip July 16, 2010 at 7:13 pm #

    Hei Haruhi. Jeg har tagget deg. Hvis du har lyst er du velkommen til å svare på 6 spørsmål om lesing og sånt.

  2. Stjernekast December 19, 2012 at 7:37 pm #

    Der slettet jeg ‘En bedre dag i morgen’ fra den store leselisten. Takk. Middelmådig litteratur kan dø. Jeg hadde aldri lyst til å lese den heller. Jeg følte jeg måtte da jeg er så heldig (alt er relativt) å bo i Norge. Hvis de vil vi skal lese om deres vanskelige liv forlanger jeg godt språk.

    Hvorfor har du ikke et blogg-arkiv så rare mennesker som leser blogger på samme måte som bøker lettere kan bla seg bakover i tid.

    • Haruhi December 23, 2012 at 5:00 pm #

      Ja! Slett den! Ned med middelmådig litteratur. Vil jeg lære mer om hvor heldig jeg er, så ser jeg heller en god dokumentar på tv altså. Eller leser ren sakprosa.

      Og, hm, jeg viste ikke en gang at jeg ikke hadde det jeg. WordPress kjører hele løpet her, men jeg skal prøve å fikse det, – det er jo kjekt å ha.

      (og, fytti, rart å se et av mine tidligste innlegg igjen!)

Leave a Reply

