“Og bombene ungikk alle med britisk pass”

27 May

Afrika er et kontinent jeg knappt har lest noe fra. Jeg har en hele bokhylle fullt av Indisk, og fem bokhyller med Russisk, og faktisk en halv med Ukraina. Men bare fire-fem skarve Afrikanske bøker. Her er de to jeg har lest etter at jeg ble myndig.

The No. 1 Ladies’ Detective Agency – Alexander McCall Smith

Jeg trodde en stund at dette var Afrika på Afrikansk.  “Skrevet for Afrika, i Afrika, av en Afrikaner” –  fortalte avisene meg.  Jeg så for meg fyldig, mørke, dansende kvinner, heksedoktormord og en dæsj sammfunnskritikk og romantisering. Også så jeg for meg at alle fordommene mine  endelig skulle få seg en knekk.  Så oppdaget jeg at forfatteren er en hvit mann som har levd litt av livet sitt i Afrika, men mesteparten i UK. Great.  De fyldig damene danset inn i solnedgangen og heksedoktoren solgte seg til turistene. Men, feel-good på britisk-afrikansk er greit nok det. En fin bok å lese når du egentlig ser tv, eller strikker.

En halv gul sol – Chimamanda Ngozi Adichie

Biafra. Sult. Krig. På en mesterlig måte klarer Chimamanda å…skrive om krig for vanlig mennesker, for mennesker med vestlig hjerner og kropper som har fått mat hver dag. En dæsj utroskap, dårlig sex, søskenkjærlighet og voldtekt gjorde susen. Nå føler jeg meg som en mini-ekspert på Biafra og ex-kolonimakt politikk, herlig. Jeg er innerst inne fullstendig klar over at en wikipedia artikel om Biafra kunne ha lært meg like mye, men, det gir jeg bent faen i. For følelsen av å vite, er fin, selv om den er falsk.


2 Responses to ““Og bombene ungikk alle med britisk pass””

  1. Sesselja July 18, 2010 at 6:50 pm #

    Jeg har ikke lest så mye afrikansk litteratur, jeg heller, men jeg kan anbefale “Trekket mot nord” av Tayeb Salih og bøkene til Coetzee. “En halv gul sol” la jeg faktisk fra meg halvlest, jeg ville så gjerne like den, men maktet ikke å bli grepet av den.

  2. Haruhi July 18, 2010 at 8:38 pm #

    Takk for tips! Coetzee har jeg så smått begynnte å utforske allerede.

Leave a Reply

