Listefyll

20 Jun

Mens jeg venter på kreativiteten og leselysten, henger jeg meg likså godt på denne lista.

Er du helt besatt av å kjøpe bøker?
Nei. Jeg trodde jeg var det, men så begynt jeg å lese bokblogger. 

Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?
For bare et års tid siden vil jeg ha svart fysiske bokhandler, nå tror jeg det går mest i nett. Når jeg forvillet meg inn i en Norli i helga, slet jeg med å finne meg tre stk pocketbøker jeg faktisk var villig til å kjøpe (men, ja, jeg kjøpte uansett). Nettshopping er en ganske ensom bussiness, men noen ganger slår jeg og min far sammen bokpakkene våre – sånn at min mor ikke skal skjønne at min far har bestilt bøker (“neida, de er ikke mine. Se! Jeg leser da ikke fantasy!”). Hvor ofte..hm..i snitt.. en gang annenhver måned? 

Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?
Positive omtaler,  kjente forfattere, omslag, nysgjerrighet. Det som avgjør om jeg kjøper en bok eller ikke – er som regel tilgjengeligheten på det lokale biblioteket. Og hvorvidt omslaget er snasent.

Er det en spesiell sjanger du foretrekker?
Usikker. Det eneste jeg er sikker på – er at bokhyllene mine ikke reflekterer det jeg faktisk liker å lese.

Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?
Nye. Har aldri i mitt liv vært på loppis. Og kun tre ganger i bruktbutikk. Jeg aner at dette bare sier stygge ting om meg – og er villig til å bli frelst.

Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?
Litt mindre enn man bruker på vin – men mer enn man bruker på klær?

Har du noen sinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?
Ja. Jeg har også hatt treningsprogrammer, slankeprosjekter og sjokoladestopp. 

Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den?
I snitt? To år. 

Billige eller dyre – innbundet eller paperback?
Paperback! Billige! Engelske! Jeg synes generelt sett ikke hardpermbøker er fine, og det synes ikke studentbudsjettet mitt heller.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her kunne jeg ha limt inn et bilde av boksamlingen, men den befinner seg for tiden i banankasser – så her har dere litt av ønskedrømmen i stedet.

13 Responses to “Listefyll”

  1. labben June 20, 2012 at 10:11 pm #

    Jeg tror jeg kommer til å drømme at jeg er på bokshopping med deg og Line i natt etter å ha lest bekjennelsene deres. Det blir spennende å se hvem som kommer ut av butikkene med flest bøker. Jeg tipper meg siden det er min drøm.

    • Haruhi June 21, 2012 at 9:10 pm #

      Haha! Håper den spådommen slår til – gleder meg allerede til å få høre hvordan det gikk.

  2. Beathe Solberg June 21, 2012 at 5:19 am #

    Kjekt å lese disse svarene og vite at det er mange bokglade mennesker der ute.
    Ha en fin dag!

    Hilsen Beathe i Beathesbokhylle

  3. ellikken June 21, 2012 at 8:00 am #

    Høhøhø, jeg puttet minst tre av bøkene på bildet i en virituell handlekasse for noen måneder siden, men besinnet meg før jeg trykket GO!. Phew. – Og jeg måtte glise gjenkjennende allerede ved første besvarelse… ;)

    • Haruhi June 21, 2012 at 9:11 pm #

      Jeg eier fem av bøkene på bildet (og har lest to, hysj hysj). Holdt på å bestille de fire resterende her om dagen også, men klarte å la være. Lurer på om jeg fortjener en premie for det? Tror det. Kanskje en bok.

  4. tine katrine June 21, 2012 at 10:37 am #

    Paperback er tingen. Finere, og mye lettere å drasse på og holde når man leser. Bestiller også mest på nett, dessverre, da det er billigst. Men jeg liker veldig godt brukte bøker da, så pleier å bestille det hvis jeg kan. Liker når bøker ser lest ut!

    • Haruhi June 21, 2012 at 9:13 pm #

      Åh – jeg liker egentlig brukte bøker jeg også. Arver mye hjemmenifra og fra venner, som jeg virkelig liker. Men det er få bruktbutikker, og ennå færre loppiser her, så det blir lite. Bruktkjøp over nett har jeg ikke vært “modig” nok til å prøve ennå.

  5. Lines bibliotek June 21, 2012 at 2:00 pm #

    “Jeg trodde jeg var det, men så begynt jeg å lese bokblogger.” Au! Den satt. Pilen traff meg midt i hjertet.

    “Litt mindre enn man bruker på vin – men mer enn man bruker på klær?” Jeg bytter ut vin med øl, sier amen og halleluja! Min versjon av paradis.

    Snasent? Lenge siden jeg hørte det ordet. Må bruke det mer, merker jeg. Det finnes absolutt ingen adekvate synonymer. Et snasent ord.

    • Haruhi June 21, 2012 at 9:21 pm #

      Ikke au – jippi! Du gjør jo en god gjerning: gjennom å bekjenne all din bokshopping offentlig – gir du sånne som meg god samvittighet, og dermed anledning til å kjøpe flere bøker (alle gjerninger som øker den generelle bokshopping i verden må da visselig anes som gode?).

      Når jeg så over forrige måneds budsjett, ser jeg at jeg brukte flere penger på klær enn på vin og bøker TILSAMMEN. Bra jeg sjekket, sånn at jeg får anledning til å gjøre det godt i løpet av juni.

  6. Julie June 22, 2012 at 9:00 pm #

    Hmm… Jeg er ikke sikker på om hyllene mine sier så veldig mye om preferansene mine heller… Men så leser jeg veldig mye forskjellig også, da. Tror at folk i beste fall kun kan trekke konklusjonen “Julie leser mye” når de ser hyllene mine. :P

  7. Gråbekka June 28, 2012 at 11:39 am #

    Så herlige svar :D Har heller ikke kjøpt bøker å loppis tidligere, men det har vel mer med at jeg aldri greier å komme meg på noe loppis, men det er godt å vite det er flere der ute:) Herlig å lese om andre bok glede, og jeg må si jeg likte kommentaren: Litt mindre enn man bruker på vin – men mer enn man bruker på klær?

    Ha en herlig dag!:)

    • Haruhi July 1, 2012 at 8:59 am #

      Åh, gleder meg å se en annen loppisjomfru! Er nok det samme til meg – hadde jeg kommet meg på et loppemarked, så hadde jeg helt sikkert kjøpt bøker der, men det er lite i området. Tror jeg.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kjøping og lesing og slikt | UTSIKT FRÅ LIA ~ VIEW FROM THE HILLSIDE - June 26, 2012

    [...] vandra rundt i bokbloggoverset ei stund, og i dag henger eg meg på. Eg har sett den på bloggane Bøker, boller og sukkerspinn, My first, my last, my everything!, Ebokhylla mi,  Flukten fra virkeligheten og Silje [...]

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

